A-fil vid behandling med penicillin/Finadyne

D

daysi

Pålla har ett ca 1,5 - 2 cm djupt sår rakt in i kastanjen på höger bak, det hade blödit lite, rann klar vätska igår och hade varat under natten lite grann. Pillade och klippte sönder en del av kastanjen igår och fick ut som "slamsor", kastanjen var uppluckrad och svampig. Området runt var ganska svullet, hon får lätt lymfangit. Ingen feber, ingen hälta.

Ringde veterinären, som rådde mig att avvakta till idag. Åkte ut imorse, konstaterade att det varken såg sämre eller bättre ut, så jag kallade ut veterinären. Imorse hade hon 36 grader i temp då jag tog in henne från hagen, har varit frost i natt och hon står ute.
Nu hade hon 38 grader i temp, hon brukar ha ca 37 - 37,5, så eventuellt var tempen på väg upp.

Såret var 1,5-2 cm djupt, vad det nu är som har gått in har gått in en aning snett uppåt (det var ju bra, så det rinner nedåt, utåt). Satte in behandling med antibiotika (minst 6 dagar) och Finadyne i 5 - 6 dagar (båda i pulverform).

Börjar hon halta skulle jag ev. ta henne till klinik för kontroll av leden (jippie, hon går inte att lasta...)

Så sa han "hoppas magen klarar av detta", det är ju inte det bästa för magen med antibiotika och Finadyne, men....
Har för mig att min veterinär förra gången rådde mig att ge henne lite A-fil i maten för att stabilisera upp bakteriefloran, men jag är inte säker.
Har ni fått något sådant råd? Jag är nästan 100% säker på att jag gjorde så sist och magen klarade sig galant, men jag får alltid hjärnstillestånd när något händer hästen och försöker förtränga allt elände....

Tacksam för synpunkter och tips!

Sv: A-fil vid behandling med penicillin/Finadyne

A-fil är bra att ge. Jag har gett min nypon soppa oxå, med såndär bra bakterie kultur i :D
Lite lättare att få i honom de :d
B-vit är ju oxå bra för lilla magen :idea:

Sv: A-fil vid behandling med penicillin/Finadyne

Vad bra, då har jag inte bara fått för mig det...otäckt när man inte kommer ihåg till 100%, känns som om jag drömt det.
B-vitamin också, alltså?
Hoppas jag får i henne allt.... Blir nog betfor och medicin först, sedan betfor och A-fil och B-vitamin sedan... Så hon verkligen äter upp medicinen...

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Förra lördagen kom min häst in blodig och dan. Hon hade fått ett sår några cm ovanför kotleden. Ringde veterinären efter att jag...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 386
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar