A eller B-ponny

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ponnytravare
  • Startdatum Startdatum
P

Ponnytravare

Det är så att jag ska få en travponny snart:D Men jag vet inte vilken storlek jag ska ha. Jag är snart 14år.

Sv: A eller B-ponny

Man får tävla a-ponny tills man är 15år och b-ponny tills man är 25år

Köp ett russ (B), iom att du bara får tävla shettis till du är 15, då har du bara 2 år med din shettis :D

Köper du en A-ponny får du snart sälja den igen.
Köper du en B-ponny har du förhoppningsvis många säsonger framför dig med den.

? :D

Har varit och kollat på 7ponnyer. Säg gärna fördelar/nackdelar om dem.

Nr:1 Shetlandsponnyvallack f.95 100cm
Nr: 2 Russvallack f.04 120cm
Nr: 3 Shetlandsponnysto f.05 104cm
Nr: 4 Russto f.06 123cm
Nr: 5 Welsh/russvallack f.05 121cm
Nr: 6 Russto f.05 126cm
Nr: 7 Shetlandsponnyhingst f.03 103cm

Jag tyckte bäst om nr:1 och nr:6.

Ja det går inte att säga så mycket om för och nackdelar när man enbart vet ras, mankhöjd och ålder. du måste gå efter din känsla, hur bra har hästarna presterat, tidigare skador, temperament osv.
Jag tycker du ska satsa på en b-ponny hur som helst.

Har varit och kollat på 7ponnyer. Säg gärna fördelar/nackdelar om dem.

Nr:1 Shetlandsponnyvallack f.95 100cm Snäll, lite lat tar inte ut sig i onödan. Har haft 1 hovböld sen han var 6år. Tävlat sen han var 6år. Har presterat bra under hela sitt liv.

Nr: 2 Russvallack f.04 126cm Väldigt pigg nästan het. Snäll att sköta. Har haft ett par stycken hältor under sitt liv. Har galopperat bort sig 7 av 20 starter. Började tävla som 4åring

Nr: 3 Shetlandsponnysto f.05 104cm Pigg att köra. Lite tjurig i boxen. Har inga uppgifter om skador. Säljaren berättade ganska lite

Nr: 4 Russto f.06 123cm Lite lat, tjurig i boxen. Har inga uppgifter om skador. Samma säljare som Nr:3.

Nr: 5 Welsh/russvallack f.05 121cm Pigg att köra och att rida.Mycket snäll i boxen. Har haft 1 hovböld och småsår endast. Presterat bra seger i 2 av 15 lopp 2:a i 4 av 15lopp 3:a 4 av 15lopp. Galopperat bort sig i 2lopp.

Nr: 6 Russto f.05 124cm Pigg att köra och att rida. Startad i ett provlopp kom 3:a. Snäll i boxen.

Nr: 7 Shetlandsponnyhingst f.03 103cm tjurig i körning och i boxen. Har haft flera hältor och hovbölder under sitt liv. Har tävlat sen han var 4år startat 30lopp.

Jag tyckte bäst om nr:1 och nr:6.
Finns det någon risk att nr:6 växer över b-ponnygränsen?

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du att man över ett forum ska kunna ge svar på vilken ponny du ska köpa?
Hovbölder hit och dit är INTE det viktigaste vid val av ponny..!
Kom tillbaka med lite exteriörbilder och stamtavlor så kanske du kan få ett vettigt svar!

Jag tror inte att det är någon risk att nr 6 växer över B måttet.
Sen tycker jag inte att du ska titta så mkt på hur resultaten har varit med galopper å så. Titta snarare på vad de har tjänat och vad de har i rekord. Finns det mera att hämta hos dem? Eller kommer de inte kunna gå sina tider?
Allt beror ju på vad de har fått för träning och hur man fungerar i hop.

Som tidigare skrivit, det är omöjligt att svara via forum vem av ponnysarna du ska välja. Allt beror ju på vad du har för kunskaper.

Jag skulle nog ha kollat lite extra på nr 2 och 6, men som dom sagt är det svårt att säga hur du ska göra. Jag skulle vilja veta mer om stammarna på dom samt även hur erfaren du är osv.

Skulle nog satsa på att köpa en häst som har startat, och självklart ett russ. Tror inte det är någon risk att nr 6 blir större än 130, hade den varit 126-127 hade jag nog funderat lite.

Ponny nr.6 skulle vetrinär besiktigas i torsdags och i onsdags ringer ägaren och säger att hon har skadat sig i boxen och dem måste ställa in vetrinärbesiktningen tyvärr:( Så vi får leta vidare ponny nr.2 är redan såld.

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Fordon Enligt listor ska vi ha A-mått 984 på förtältet. Tydligen ett udda A-mått då det inte finns några begagnade till skapligt pris. Men...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: cassiopeja
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård