8 mån- ej rumsren!

I

ica_

Hej!
finns nog många trådar om detta men jag startar en till. Har en 8 månaders boxertikvalp som fortfarande inte är helt rumsren. Man kan säga att hon är 75 % rumsren, och jag söker lite tips om vad jag ska göra. Har provat ALLT, har sökt på internet och i böcker. Har även varit hos veterinären och kollat henne men allt var ok.
Är ute och går normalt mycket och berömmer henne när hon gör av sig ute. Ibland kan det gå flera dagar som rumsren och sen kan det ibland bli flera gånger inne på en dag, både kiss och bajs. Ignorerar när hon gör inne, om jag inte kommer på henne, då går jag ut direkt. När vi går ut gör hon alltid ifrån sig, nästan alltid på samma platser också. Förstår inte hur hon kan ha så mycket kiss och bajs i sig vissa gånger, hon får samma mängd mat och vatten varje dag, vi går ut på samma tider varje dag osv. Är det någon som har någon egen personlig erfarenhet av en icke helt rumsren 8 månadersvalp?
Hunden är för övrigt väldigt frisk, glad och pigg, och hon är ju som sagt duktig ibland i flera dagar, sen blir det någon slags svacka ibland, varför?
Någon som har något förslag?
 
Sv: 8 mån- ej rumsren!

Att bara ignorera har inte funkat för att få till den där sista biten rumsrenhet på mina. När de fortsatt när de blivit äldre & bevisligen kan hålla sig har jag sagt ifrån. Annars hade mina hanhundar pinkat på allt jag tar in i lägenheten (inklusive människoben), men de vet att då jäklar :mad:

Ignorera är ju bra när de är små men när de kan, om de inte tror att det är FEL att göra inne, varför inte göra inne om det trycker på lite liksom.
 
Sv: 8 mån- ej rumsren!

Vad jag har förstått är det inte alls ovanligt att en valp inte är 100% vid 8 månaders ålder.
Vår är 6 månader och inte 100% i bemärkelsen att jag kan inte bara strunta i honom och låta honom vänta till det är dags att gå ut. Så länge det i snitt går framåt tycker jag man bara kan avvakta och försöka passa på hunden lite mer.

Tips jag kan tänka mig:

-byta mat? om hon bajsar så mycket låter det som att det är för mycket oanvändbar massa i käket, byt till nått med mer kött, så blir det mindre bajs att skita ut
-kanske portionera vattnet? vissa hundar kan ju gå och dricka "onödigt" ofta, om du serverar vattnet och sedan går ut ganska direkt?
-gå fortfarande ut efter lek, efter sömn, efter käk. Inte på bestämda tider bara.
-se om du kan upptäcka att hunden försöker "säga till", vissa är väääldigt diskreta.. och skynda dig ut då, så att hon lär sig att du fattar hennes signal
-begränsa utrymmet så att hon är under uppsyn hela tiden, då blir det också lättare att lära sig nödig-tecknen

Lycka till, och oroa dig inte!
 
Sv: 8 mån- ej rumsren!

Eftersom hon gör ifrån sig på samma ställe hela tiden, så hade jag återgått till att gå dit varje gång och så hade jag gått ut med tätare intervall. Gått tillbaks till att gå ut varje gång hon sovit, ätit och lekt som när hon var yngre. Valpar är som barn, vissa mognar senare än andra när det gäller att hålla sig och att säga ifrån.
 
Hej!
finns nog många trådar om detta men jag startar en till. Har en 8 månaders boxertikvalp som fortfarande inte är helt rumsren. Man kan säga att hon är 75 % rumsren, och jag söker lite tips om vad jag ska göra. Har provat ALLT, har sökt på internet och i böcker. Har även varit hos veterinären och kollat henne men allt var ok.
Är ute och går normalt mycket och berömmer henne när hon gör av sig ute. Ibland kan det gå flera dagar som rumsren och sen kan det ibland bli flera gånger inne på en dag, både kiss och bajs. Ignorerar när hon gör inne, om jag inte kommer på henne, då går jag ut direkt. När vi går ut gör hon alltid ifrån sig, nästan alltid på samma platser också. Förstår inte hur hon kan ha så mycket kiss och bajs i sig vissa gånger, hon får samma mängd mat och vatten varje dag, vi går ut på samma tider varje dag osv. Är det någon som har någon egen personlig erfarenhet av en icke helt rumsren 8 månadersvalp?
Hunden är för övrigt väldigt frisk, glad och pigg, och hon är ju som sagt duktig ibland i flera dagar, sen blir det någon slags svacka ibland, varför?
Någon som har något förslag?
Hej. Vet inte om du kommer se detta men har en ”valp” på snart 9 månader en Bernedoodle tik som är underbar, lättlärd men vägrar å bli rumsren. Har gjort ALLT å lite till. Detta är inte min första hund så ja vet hur man gör. Men inget hjälper. Hon bryr sig verkligen inte var hon kissar eller bajsar. Sen kan ja ju säga att hon har blivit bättre men så börjar hon. Å hon gör verkligen INGA tecken på att hon vill ut. Har givetvis varit hos veterinären oxå, inga fel alls. Bara väldigt dyrt med alla undersökning å ultra ljud. Men glad att hon är frisk. Veterinär säger att hon kommer bli rumsren men ja undrar för ute som inne så bryr hon sig verkligen inte om hon kissar eller bajar på gräs, grus, gatan, trottoaren, massa stora stenar. Ja brukar säga att hon är en statshund som kan göra sina behov var som helst.
Min fråga va: Blev din hund bättre å slutade det isåfall bara sådär? Började din hund visa tecken på att den ville ut?
 
Hej. Vet inte om du kommer se detta men har en ”valp” på snart 9 månader en Bernedoodle tik som är underbar, lättlärd men vägrar å bli rumsren. Har gjort ALLT å lite till. Detta är inte min första hund så ja vet hur man gör. Men inget hjälper. Hon bryr sig verkligen inte var hon kissar eller bajsar. Sen kan ja ju säga att hon har blivit bättre men så börjar hon. Å hon gör verkligen INGA tecken på att hon vill ut. Har givetvis varit hos veterinären oxå, inga fel alls. Bara väldigt dyrt med alla undersökning å ultra ljud. Men glad att hon är frisk. Veterinär säger att hon kommer bli rumsren men ja undrar för ute som inne så bryr hon sig verkligen inte om hon kissar eller bajar på gräs, grus, gatan, trottoaren, massa stora stenar. Ja brukar säga att hon är en statshund som kan göra sina behov var som helst.
Min fråga va: Blev din hund bättre å slutade det isåfall bara sådär? Började din hund visa tecken på att den ville ut?
Tråden är -jättegammal-...
 
Det finns säkert andra hör som haft hundar med samma problem, så jag tycker det var vettigt att ta upp tråden igen. Ts kan ju vara reggad med annat nick eller hänga här utan att logga in också. De
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 198
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 208
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp