7NAIL, erfarenheter?

Equus

Trådstartare
Som rubriken lyder, är det någon som har några erfarenheter om det?
http://7nail.com/shop/Eng/frontpage.html

Tycker det låter smart, både om man är för barfotahästar, men också tex. om man har en häst i lösdrift som tappar skor lätt. Eller en häst som har för låga trakter som måste göras något åt.

Har dock själv inte provat det, bara fått en av 7NAILs säljare i Danmark till att prata om det.

Sv: 7NAIL, erfarenheter?

Hur funkar dom, är det som en söm som är lite kantad som viks över hovväggen?
Om det är som jag skrev ovan, finns inte risken för att dom ska fastna i kanten och slita loss sömmen och del av hoven?

Minskar dom slitaget på en barfotahov?

Tanken är god men moment 22 enligt min erfarenhet. Den gamla hederliga PG sömmen som man använde på den tiden innan denna 7Nail kom ut på marknaden för snart ett år sedan bidrar till bättre slitskydd och främst färre skador i vägghornet.

Jag skulle vilja veta mer om hur det fungerar i praktiken, intressant, men jag är skeptisk...

Förstår inte alls vitsen med dem faktiskt. Finns så många beslag som är bättre till allt jag kan komma på att man kan använda dem till.

Det är precis som du säger en söm som med en platta och en kant på som sätts längs med hovväggen. Kanten är så pass liten och filas ned så att den är jämn med hovväggen, så hästen borde inte kunna trampa av den. Sömmen placeras i sömlinjen och inte riktad för mycket utåt (precis som med vanlig söm vid skoning). Innan sömmen placeras, filas en del av hovväggen bort (ca. 0,5cm) till en lite grop så att sömmen sitter bättre.
Men jag frågade säljaren om det med att trampa av sig sömmarna och problem med hovväggarna, och han sa att sätter men sömmen fel (dvs för långt ut) så är risken för att den ramlar av och tar med sig en del av hovväggen stor. Men om man kan sina grejer och sätter den där den ska sitta så sitter de mycket bra och inga problem ses.

Enligt säljaren så minskas slitaget på en barfotahov. De hade gjort tester på distanshästar som var barfota och som hade fått 7nail på och där var stor skillnad. Sömmarna placeras där hästen sliter mest och i och med att de är så slitstarka (kan också sätta en extra platta på så att de blir ännu tåligare) så kan de inte slitas ned så mycket så att hoven börjar slitas.

Så placerar man sömmarna tex. bak på hoven om hästen har låga trakter så kommer de att stoppa slitaget där, medan tån fortfarande slits normalt -> hästen får sakta men säkert lyft sina trakter och får en normal tåaxel som inte är bruten. Detta skulle vara ett mycket bättre alternativ än att tex stoppa in en kil i skon för att lyfta trakterna. Hästen kommer då att gå korrekt, men slitaget på trakterna mot kilen/skon kommer ju vara detsamma och när kilen/skon tas av så har hästen fortfarande samma problem.

Tanken är god men moment 22 enligt min erfarenhet. Den gamla hederliga PG sömmen som man använde på den tiden innan denna 7Nail kom ut på marknaden för snart ett år sedan bidrar till bättre slitskydd och främst färre skador i vägghornet.

Jaha vad intressant. Kan du berätta lite mer om PG sömmen, eller länka till ngn sida där det står bra? Jag är inte speciellt insatt i det, men vill gärna bli.

Jag blev också nyfiken, har aldrig hört talas om att man sätter söm direkt i hoven sådär. Känns spontant knepigt, hur ofta/när gör man sånt?

Det står ju i tråden att man minskar slitaget lite på en barfotahov. Sen finns det väl typ brodd att sätta på barfotahoven också? Låter skitbra vid snösmältning!

Jao, men det gör man väl inte till höger och vänster precis? Måste väl vara vid speciella förhållanden?

Att skruva fast brodd direkt i hoven har jag inte hört om? Låter INTE bra för tryckfördelningen...

Det är precis som du säger en söm som med en platta och en kant på som sätts längs med hovväggen. Kanten är så pass liten och filas ned så att den är jämn med hovväggen, så hästen borde inte kunna trampa av den. Sömmen placeras i sömlinjen och inte riktad för mycket utåt (precis som med vanlig söm vid skoning). Innan sömmen placeras, filas en del av hovväggen bort (ca. 0,5cm) till en lite grop så att sömmen sitter bättre.
Men jag frågade säljaren om det med att trampa av sig sömmarna och problem med hovväggarna, och han sa att sätter men sömmen fel (dvs för långt ut) så är risken för att den ramlar av och tar med sig en del av hovväggen stor. Men om man kan sina grejer och sätter den där den ska sitta så sitter de mycket bra och inga problem ses.

Enligt säljaren så minskas slitaget på en barfotahov. De hade gjort tester på distanshästar som var barfota och som hade fått 7nail på och där var stor skillnad. Sömmarna placeras där hästen sliter mest och i och med att de är så slitstarka (kan också sätta en extra platta på så att de blir ännu tåligare) så kan de inte slitas ned så mycket så att hoven börjar slitas.

Så placerar man sömmarna tex. bak på hoven om hästen har låga trakter så kommer de att stoppa slitaget där, medan tån fortfarande slits normalt -> hästen får sakta men säkert lyft sina trakter och får en normal tåaxel som inte är bruten. Detta skulle vara ett mycket bättre alternativ än att tex stoppa in en kil i skon för att lyfta trakterna. Hästen kommer då att gå korrekt, men slitaget på trakterna mot kilen/skon kommer ju vara detsamma och när kilen/skon tas av så har hästen fortfarande samma problem.

All reklam e bra reklam!!! Det bästa sättet att få lite diastans till dessa påståenden är att själv pröva och bli en erfarenhet rikare. Sedan återkomma i tråden och delge sina erfarenheter.

Bara en så enkel sak som "placerar man sömmarna bak på hovaen om hästen har låga trakter så kommer de att stoppa slitaget där, medan tån fortfarande slits normalt..

Jaha,,, så för det första har man tydligen inte noterat att hoven expanderar mest naturligt i traktdelen och ju längre bak i hoven en söm fästs, ju större är risken för sömtryck men främst,, att hovmekanismen hämmas genom sömmarnas mekaniska inverkan.

Hovens största belastning i belastningsfasen sker i hovens bakre 2/3 del och där anser man att några sketna 7NAIL ska klara av att klara av en belastning som i vissa fall inte ens ett 8mm järn kan påverka den motriktade kraften.

Tydligen verkar även forskningsgrundad kunskap om att den delen av hoven som mekaniskt kilas upp, kommer oxå därmed utsättas för en större belastning.

På kort sikt,, i ett travlopp där hästen inte kan klara hela loppet barfota men har bara tjans att slippa det 5:e ägget eftersom den inte kan trava i tävlingstempo med sin ordinarie fysiologiska skoning så finns bara en lösning, ett slitskydd som är så nära naturligt som möjligt och då är både 7NAIL och sewdan urminnes tider pg sömmen ett tillfälligt slitskydd som hjälper hästen att prestera max utan att det utsätts för onödigt lidande genom att trippa in efter loppet med blödande hovavtryck.

Mitt första tänk är tryck fördelning på hovvägen, nåt som Skuggi var in i.
Som man här ingen sko som fördela belästnng jag undra hur mycket påfrestning det kan bli just vid sömerna och dess risk att hornväg brytts löst.
Och sen hur bli det om sömen presses upp i hoven? 7 söm spets som sticker utt?

Jaha,,, så för det första har man tydligen inte noterat att hoven expanderar mest naturligt i traktdelen och ju längre bak i hoven en söm fästs, ju större är risken för sömtryck men främst,, att hovmekanismen hämmas genom sömmarnas mekaniska inverkan.

Hovens största belastning i belastningsfasen sker i hovens bakre 2/3 del och där anser man att några sketna 7NAIL ska klara av att klara av en belastning som i vissa fall inte ens ett 8mm järn kan påverka den motriktade kraften.

Tydligen verkar även forskningsgrundad kunskap om att den delen av hoven som mekaniskt kilas upp, kommer oxå därmed utsättas för en större belastning.

På kort sikt,, i ett travlopp där hästen inte kan klara hela loppet barfota men har bara tjans att slippa det 5:e ägget eftersom den inte kan trava i tävlingstempo med sin ordinarie fysiologiska skoning så finns bara en lösning, ett slitskydd som är så nära naturligt som möjligt och då är både 7NAIL och sewdan urminnes tider pg sömmen ett tillfälligt slitskydd som hjälper hästen att prestera max utan att det utsätts för onödigt lidande genom att trippa in efter loppet med blödande hovavtryck.

Tack för svar och att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag förstår vad du menar, men är bara lite osäker på om två söm placerat lite längre bak i hoven påverkar hovens mekanism så mycket. Hoven kan ju fortfarande vidga sig vid belastning och vara elastisk, eller?
Säljaren menade att de var så pass slitstarka att sömmarna kunde klara den stora belastningen under 4-6 veckor för att sedan bytas ut. Men som du säger, han är ju säljare - kan man lita på honom..?

Intressant du nämner travhästarna, för det var ett av de exempel som han också nämnde. Så i det tillfället kan 7NAIL vara ett alternativ. Och när jag läser på hemsidan nu så är det två danska travtränare (och en hoppryttare) som har testat det i över ett år och säger att det fungerar. Hoppryttaren använder sömmarna mellan skon och hoven för att förhindra att hoven slits mot skon.

Mitt första tänk är tryck fördelning på hovvägen, nåt som Skuggi var in i.
Som man här ingen sko som fördela belästnng jag undra hur mycket påfrestning det kan bli just vid sömerna och dess risk att hornväg brytts löst.
Och sen hur bli det om sömen presses upp i hoven? 7 söm spets som sticker utt?

Hmm jag vet inte. Men bra poäng, frågan är bara hur mycket tryckfördelningen ändras? Sömmarna ska ju placeras så att hovvägg och söm ligger på det samma plan när hästen står - så att sömmens undersida inte lyfter upp hoven några millimeter så att säga. Det borde alltså inte bli någon broddeffekt så att säga.
Med hänsyn till sömmarna så klipps de ju av precis som vanliga gör vid skoning.

Hmm jag vet inte. Men bra poäng, frågan är bara hur mycket tryckfördelningen ändras? Sömmarna ska ju placeras så att hovvägg och söm ligger på det samma plan när hästen står - så att sömmens undersida inte lyfter upp hoven några millimeter så att säga. Det borde alltså inte bli någon broddeffekt så att säga.
Med hänsyn till sömmarna så klipps de ju av precis som vanliga gör vid skoning.

Nej non broddeffekt tro jag inte det bli, men jag tänk på trycket på själva sömen och tryck på hoven som har ingen skydd, som när man rida utt i mark med grus, stubb och sten?

Har du inte markt att längre din häst gå skor´d dess mer niterna sticka upp.
Jag vet inte hur det är med dessa 7nails, om dom betä säj som i normal skorning? det skulla inte vara så bra med vasa spitzer som sticka upp.

Du har rätt i svar till Coari, det enda sätt att låsa hovmekinisem är att slå upp kappar på bägga träckt arm, det sjukbeslag vi anvander för hovbensbröt.

Om hoven slits mot skon skulle man ju bara behöva sko om när skon är utsliten...

Ja jag vet, har heller aldrig hört om att hoven slits mot skon, men tydligen så gör den det - i vart fall trakterna mot den bakersta delen av skon. Kan det vara så att om hästen felbelastar hoven så ses ett ökat slitage mot skon, men hos en häst som belastar rätt så ses inte överdrivet slitage?

Skitbra ni påpekar alla "konstiga" saker eller vad man ska säga!

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 253
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 791
Senast: AbCdE
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 085
Senast: muslidag
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 883
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka