7NAIL, erfarenheter?

Sv: 7NAIL, erfarenheter?

Nej non broddeffekt tro jag inte det bli, men jag tänk på trycket på själva sömen och tryck på hoven som har ingen skydd, som när man rida utt i mark med grus, stubb och sten?

Har du inte markt att längre din häst gå skor´d dess mer niterna sticka upp.
Jag vet inte hur det är med dessa 7nails, om dom betä säj som i normal skorning? det skulla inte vara så bra med vasa spitzer som sticka upp.

Du har rätt i svar till Coari, det enda sätt att låsa hovmekinisem är att slå upp kappar på bägga träckt arm, det sjukbeslag vi anvander för hovbensbröt.

Aha ok, då är jag med. Det hade vart intressant om de hade gjorts vetenskapliga studier för att just bevisa hur stort tryck det är på, för jag tror du har en poäng:)

Med hänsyn till om sömmarna sticker upp, så tror jag i vart fall de beter sig som vanliga sömmar.

I så fall skulle alla skodda hästar lida av för låga trakter. Argumenten håller inte.

Och som coari skriver så sätter man ju aldrig söm i trakten.

Visst en riktig report och bilder skulla vara bra.

Slitage som du och Fjord är in i:
När vi sko om hästen kan vi läsa hur den slita på båda mark och hov siden.
En häst med bra mekinisem blir sko sliten från toe söm hela vägen bak till träkten.
Vissa häster kan trämpa hårt på trakten och där kan skorn bli slitet ett par mm! såna kan behöva extra träkt stöd för excesiv slitning.

Kommit lite på siden av 7nails men vi alltid komma tillbaka till den grund lägenda fråga "kan man ersätter det klassika järnsko och hålla hästen brukbar"?

Jag har använt 7nail vid ett par tillfällen, och visst funkar det. Min erfarenhet är dock att de är väldigt svåra att sömma, speciellt då det var en ganska busig ponny jag använde dom på. Med tanke på att de kostar ca 8:- styck är det lite jobbigt när man krökt några stycken när hästen rycker. Ett tips är att 'förspika' med en vanlig söm för att få till en kanal i hovväggen, för att sen lättare sömma en 7nail. Speciellt om hästen har torra, hårda väggar.

De ersätter definitivt inte vanlig skoning, men kan användas som mellanting om man bara behöver stoppa slitage av hoven. Man kan även använda dom i kombination med skor, typiskt när en häst sliter trakt mot skon. 7nail i trakterna under skon torde stoppa slitaget effektivt. Jag har inte provat detta själv dock...

OBS!!! 7nail är inte nåt göt-det-själv-kit för att slippa sko/anlita hovslagare. I princip är det lika avancerat att använda 7nail som att sko.

Visst en riktig report och bilder skulla vara bra.

Slitage som du och Fjord är in i:
När vi sko om hästen kan vi läsa hur den slita på båda mark och hov siden.
En häst med bra mekinisem blir sko sliten från toe söm hela vägen bak till träkten.
Vissa häster kan trämpa hårt på trakten och där kan skorn bli slitet ett par mm! såna kan behöva extra träkt stöd för excesiv slitning.

Kommit lite på siden av 7nails men vi alltid komma tillbaka till den grund lägenda fråga "kan man ersätter det klassika järnsko och hålla hästen brukbar"?

Ja, jag tror det var lite det jag var inne på - att felbelastning skapar ökad slitning av hoven (tex trakterna) och att det är då det är aktuellt med 7nail.

Men jag tror inte att man kan ersätta den klassiska järnskon. Den har ju fungerat så bra i så långt tid, så det känns som att den är här för att stanna.

Jag har använt 7nail vid ett par tillfällen, och visst funkar det. Min erfarenhet är dock att de är väldigt svåra att sömma, speciellt då det var en ganska busig ponny jag använde dom på. Med tanke på att de kostar ca 8:- styck är det lite jobbigt när man krökt några stycken när hästen rycker. Ett tips är att 'förspika' med en vanlig söm för att få till en kanal i hovväggen, för att sen lättare sömma en 7nail. Speciellt om hästen har torra, hårda väggar.

De ersätter definitivt inte vanlig skoning, men kan användas som mellanting om man bara behöver stoppa slitage av hoven. Man kan även använda dom i kombination med skor, typiskt när en häst sliter trakt mot skon. 7nail i trakterna under skon torde stoppa slitaget effektivt. Jag har inte provat detta själv dock...

OBS!!! 7nail är inte nåt göt-det-själv-kit för att slippa sko/anlita hovslagare. I princip är det lika avancerat att använda 7nail som att sko.

Åh vad bra med en som har provat det:) Får jag fråga vad orsaken var till att du använde det på ponnyn? Fungerade det? Känner du fler som har provat det?

Hej Apprentice:
Så du har provet dessa 7nails!
du säger att dom bojer sig lätt!!?? är dom inte härded? är det mjuk gods då tänke jag att dom måste slite lätt, och i så fall kan dom inte ger mycket mer skydd an en vanliga söm.
Och sen hur är det med den hornvägg in imellen sömnen? brytts den inte av?

Som sakt är det första gången jag hört talas om sånt och är nyfiken.

Åh vad bra med en som har provat det:) Får jag fråga vad orsaken var till att du använde det på ponnyn? Fungerade det? Känner du fler som har provat det?

Ponnyn har bra hovkvalité men den slet väldigt hårt på utsida tå (kl 11 & kl 2 typ). Istället för att sko så testade vi 7nail och det funkade bra. Jag satte en 7nail mitt i 'slitaget' efter jag verkat som vanligt. Efter 6 veckor var 7nail istort sett utjänt och hoven i det närmaste jämnt sliten. Problemet var som sagt att få dit dom, speciellt på denna ponnyn som är väldigt skeptisk till att man spikar i hovarna ;-)

Ja, jag känner ett par stycken hovisar som testat, som sagt, det funkar bra som komplement till skoning. En kollega använde det till unghästar som slet snett med gott resultat. I princip så håller faktist 7nail vad som utlovas enligt min uppfattning. Det är ju inget undermedel som ersätter skor, men ett bra komplement om man vill ha en häst barfota, men slitaget av hoven hindrar detta. 7nail ger bara slitskydd, inget halkskydd/understöd/balansering som man kan åstadkomma med en traditionell sko.

Rent kostnadsmässigt hamnar man över en skoning om man använder 7nail som 'sko', dvs 4-5 7nail per hov á 8:50/st.

Hej Apprentice:
Så du har provet dessa 7nails!
du säger att dom bojer sig lätt!!?? är dom inte härded? är det mjuk gods då tänke jag att dom måste slite lätt, och i så fall kan dom inte ger mycket mer skydd an en vanliga söm.
Och sen hur är det med den hornvägg in imellen sömnen? brytts den inte av?

Som sakt är det första gången jag hört talas om sånt och är nyfiken.

Dom är härdade, men själva formen gör att man måste träffa väldigt precis med hammaren för att driva en 7nail.

Se här om ni inte sett hur dom ser ut

http://www.7nail.com/shop/cms-produkter.html

Hornväggen blir inte mer belastad av 7nail enligt min erfarenhet. Man nitar ju inte heller, utan man bara klipper av och raspar jämnt där sömmen kommit ut

Tack så mycket för bra svar :) Med hänsyn till tryckfördelning som vi pratade lite om innan, vad tycker du om det?

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 253
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 791
Senast: AbCdE
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 085
Senast: muslidag
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 883
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka