6 Månders föl

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare zzmamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 415
Z

zzmamma

Hejsan !

Hur mycket foder och hö får era 6 månders föl?
Han är avänjd från mamman!

Sv: 6 Månders föl

Hejsan !

Hur mycket foder och hö får era 6 månders föl?
Han är avänjd från mamman!

Fritt med hö, upp till 1 års åldern och Kraftgroov, 125 ca 1-1 1/2 kg/dag.

Men viktigast är fri tilgång på ett bra hö.

Beror lite på vad det är för ras, shettisfölen får mindre foder än arabfölen, men alla har fri tillgång på grovfoder med bra värden o så brukar dom få nått kraftfoder som kompletterar bra.

ska få hem ett föl jag nu oxå, första gången :D
men krafftgrov, är det verkligen det optimala föl fölen?
finns det något annat? som kanske är bättre? eller är det så att krafftgrov är lika bra för vuxna hästar som föl? låter lite skumt, emn som sagt jag vet inte...:cool:

Just nu fritt med hö + lite gräs i hagen. 1kg lusern, 1kg pluss grön samt 0,6 kg D&H Foal creep pellets. Arabhingst född 28/3
// Linda

Glöm inte att tänka på de smås lysin behov. Det är inte alltid lätt att täcka. Av de förslag som varit i tråde är det sista det ända jag kan tämkam ej som täcker det.

Jag ger till mitt 5 månaders hingstföl, följande dags ranson, halvblod.

Fri tillgång till hö + halm.

4 dl hel havre
4 dl hel korn
Betfor

mineraler, E vitamin/selen, B-jäst, linfrö olja.

1 Näve Lucern hack i ges i kraftfodret, varje gång.

Havren samt kornet och betforn stöpes (kokhett vatten hälls på och det får stå i ca 10-12 timmar)

Genom att man stöper det, så mjuknar skalen och kärnan, och fölen får i sig vätska genom att det är blött.
Lucernen ges utav en enda anledning och det gör att fölen måste tugga länge och noggrant sitt kraftfoder.

Jag läste att ca 4-4,5% av proteinet i gräs är lysin, så har man ett bra grovfoder finns det ju en del lysin där också.

Hämtat från Hippocampus:
Balansen mellan lysin och de andra essentiella aminosyrorna i klöver och timotej liknar den i stomjölk, medan havreproteinet innehåller mindre lysin i förhållande till de andra aminosyrorna. Så länge fölet lever på mjölk och grovfoder får den således i regel ett passande protein. När den däremot får en stor andel spannmål, bör man kontrollera att lysinhalten i foderstaten uppfyller gällande rekommendationer.

Men jag tror att det är svårt att få ett föl att äta tillräckligt med grovfoder för att lysinbehovet ska uppfyllas, men glöm inte att räkna med att det finns i grovfoder.

Läs gärna mer här: Hippocampus

Det är dock en mening som jag tycker verkar vara felaktig där, jag har mailat och frågat om det är skrivfel.
Innehåll av aminosyrorna metionin, lysin och treonin i några olika vallväxter Aminosyreinnehållet anges i g per 16 g kväve. Här tror jag att det ska vara per 100 gram kväve.
Blandvall 1 = Rödklöver 45% + timotej + ängsvingel
Blandvall 2 = Timotej + ängssvingel + rajgräs
Metionin Lysin Treonin
Lusern 1,2 4,9 4,1
Vitklöver 1,3 4,9 4,0
Rödklöver 1,1 4,7 3,6
Rajgräs 1,3 4,4 4,2
Timotej a) 1,6-1,9 4,3-5,8 4,4
Blandvall 1 1,1 4,5 3,5
Blandvall 2 1,8 5,1 5,2
a) Analyser är tagna på ett flertal timotejpartier med olika skördetid och kvävegödsling.

Läs på hippocampus, tabellen blev inget bra här!

Hur mycket grovfoder får Ni era avvanda föl att äta?

Om ett 6 mån föl (typ halvblod) äter 5kg hö per dag får den då i sig ca 10-15g lysin. Den bör äta typ 35g per dag.... Så nej med enbart grovfoder blir det svårt att få det att gåihop.

Innehåll av aminosyrorna metionin, lysin och treonin i några olika vallväxter Aminosyreinnehållet anges i g per 16 g kväve. Här tror jag att det ska vara per 100 gram kväve.

Nej, det är inget skrivfel. 16 g kväve = 100 g råprotein (man räknar med att protein i genomsnitt innegåller 16% kväve)

Nej, det är inget skrivfel. 16 g kväve = 100 g råprotein (man räknar med att protein i genomsnitt innegåller 16% kväve)

Vad bra att jag fick det utrett, alltså är det ca 4-5% lysin per 100 gram råprotein i grovfodret.
Då kan jag räkna med att mitt ensilage (TS 75%, råprotein per kg Ts 123) innehåller ca 4,15 gram lysin per kilo foder. Det är en blandning av timotej, ängssvingel och rödklöver.

Jag menade inte enbart med grovfoder utan att man inte ska glömma bort att lysin finns även i grovfodret.

Det tog jag för givet, men mina föl har fri tillgång på hö+halm och ännu medger vädret bete under dagtid. När det inte är aktuellt mer med bete får dom fri tillgång på hösilage ute, och hö+halm inne.

Det man måste komma ihåg med såpass unga föl som 6 månader är att deras tarmflora inte är färdigutvecklad ännu, så de har svårt att tillgodogöra sig grovfoder och grövre kraftfoderblandningar ännu, även om de på pappret bör täcka fölets behov.

Mina erfarenheter av att föda upp fölungar som förlorat sina mödrar har gett mig en ökad insikt om detta och numera ger jag mina föl (de som inte diar) av de fölanpassade foder som finns, dvs fölpellets med stort innehåll av mjölkpulver. Detta får de av i princip hela första vintern.

*kapar tråden lite*

Vad finns det för fölpellets som innehåller mkt mjölkpulver? Nått som finns ute på marknaden eller måste det specialbeställas?

ska få hem ett föl jag nu oxå, första gången :D
men krafftgrov, är det verkligen det optimala föl fölen?
finns det något annat? som kanske är bättre? eller är det så att krafftgrov är lika bra för vuxna hästar som föl? låter lite skumt, emn som sagt jag vet inte...:cool:

man kan ju välja krafft groov 90 också, men fodret är ju till för föl unghästar och fölmärrar. Funkat för mig i alla år, fått fina starka föl i skelettet.

Men används ett bra hö och ev halm så kommer man långt.
Tror inte att man ska blanda in för mkt grejer för fölisarna iallafall. En tanke på magen bara.

Viktigt att de får röra sig mkt det första året, detta stärker också skelettet. Gärna kuperat.

Detta är min åsikt men kan hända att den inte delas av andra.

*kapar tråden lite*

Vad finns det för fölpellets som innehåller mkt mjölkpulver? Nått som finns ute på marknaden eller måste det specialbeställas?
De flesta av de utländska fodertillverkarna har någon form av fölfoder som innehåller mjölkpulver eller något liknande.
Jag har tyvärr hittills inte hittat någon enda svensktillverkad fölfodersort med denna sammansättning. :smirk:
De jag kommer på på rak arm är Salvana fölpellets, Dodson&Horrell Foal Creep Pellets, jag har för mig att jag hittade hos Dynavena också och några till när jag surfade runt och verkligen letade efter det. Kolla denna tråden...
Tror att Krafft har en sort, Krafft Milk, har inte kollat innehållet!
Krafft Milk är inga fölpellets, det är stomjölkersättning för föl, dvs pulver att blanda upp med vatten. Och detta är inget man köper om man inte måste. Jag är inne på min SJUNDE säck Krafft Milk till min moderlösa fölunge, som är en liten shettis... Och de kostar 985 kr/25 kg! Dvs nästan 7000 för att föda upp ett shettisföl - det kostar MINST det dubbla till en större fölunge....

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
647
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
918
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka