M

makejo

hur skulle ni göra om ni skulle rida in en 5 årig häst? hur ofta skulle ni träna och hur långa pass? hur skulle ni börja bygga muskler och kondition på en ung häst i början?

Sv: 5åring

hur skulle ni göra om ni skulle rida in en 5 årig häst? hur ofta skulle ni träna och hur långa pass? hur skulle ni börja bygga muskler och kondition på en ung häst i början?

samma sätt som en treåring, om inte ännu lite försiktigare faktiskt. hästens leder och hållbarhet är som mest påverkbar innan den är 6 år, så ju tidigare (inom rimliga gränser) den utsatts för viss belastning på rätt sätt, desto hållbarare. en sent tagen häst som inte gjort ngt kan man behöva vara ännu mer försiktig med, för att den ska anpassa leder, senor och ligament till den nya belastningen.

ang. hur man tränar och hur långa pass, så avgörs det helt av individen och hur den svarar på träning och inlärning osv. grundkonceptet är fortfarande, skynda långsamt och ta det sparsamt, med korta korta träningsintervaller, precis som med en 3 åring.

Precis som de andra sa samma som en 3 åring och försiktigare där till. Man ska inte låta sig luras av åldern, alla hästar oavsett åldern vid inridning behöver liknande,korta intervaller för att hänga med

Jag håller på att rida in min femåring (började rida in henne i höstas, endast insutten hos tidigare ägare).

Mycket träning från marken (tömkörning i paddocken/på fältet/i skogen, promenader på fältet/i samhället/i skogen, lösgalopp, löshoppning etc).
Jag är väldigt försiktig med ridandet, eftersom hon i princip aldrig gjort något fram tills för ett år sedan, jag har aldrig ridit längre än 40 min (då endast skritt).
Normalt sett ca 10-15 minuter.

Ett "hårt" pass (där hon blivit trött/svettig) följs antingen av en dags vila eller en lugnare promenad.
Hon har även fått många viloperioder, ungefär en vecka varannan månad (sen så har hon nyss varit skadad, då blev det ju en hel del mer).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 073
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka