50 % newforest och 50% fullblod

Sv: 50 % newforest och 50% fullblod

Vi har en sådan i stallet. Den ser mest ut som en ponny, kanske 155...
Jag har sett ädlare varianter (var på ett ställe som just hade uppfödnig av NF + att de hade fullblodshingst på gården så det blev några sådana oxå).

Jag ÄLSKAR NF och har själv ett fullblod och var mkt sugen på en sådan korsning. Problemet för egen del är att jag tror de blir en för liten avkomma, + att jag vill ha ädlare modell än den som finns i stallet.
Den i stallet är dock VÄLRDENS coolaste i psyket, tror inte den skulle reagera på något, schysst att rida i skogen oxå vad jag har förstått, väldigt snäll!

De jag har sett har blivit små ridhästar. Ca 150-155.
Inget jag hade satsat på.

Den ena går 110 hoppning, enligt tränare kan den kanske räcka till 120+5. Men sen räcker den inte på avstånden.
Hade den varit d-ponny hade den nog varit riktigt bra.
Den andre har jag inte sett så mycket av, den är yngre.. Men tror inte att det kommer bli någon stjärna.

Men ingen av dem rör sig speciellt bra.. Det kan förstås variera beroende på föräldrarna.

Vi har haft två ponnyer med den kombinationen, och de hade bägge två mkt gott temperament, och var fina på terränghinder.

Den ena var 143,5 den andra 147 cm hög.

Mamman (till bägge) var 141 cm, fader nr 1 157 cm och till den andra 163 cm.

Hon hade även renrasiga avkommor med betydligt mindre NF hingstar som även de var runt 145 cm:D

Vem har sagt att avel är enkelt ;)

Jag skötte en sådan när jag var mindre, jättetrevlig häst. Kan väl inte ge någon objektiv syn på exteriör och gång iofs, hade ingen jättekoll på sånt då, men folk pratade om henne som vacker och med bra hoppteknik.

Hon var rätt ädel i alla fall, och runt 145. Skulle tro att det beror rätt mycket på vilka individer man väljer att korsa hur avkomman blir. Avel är ett lotteri and all that, men teoretiskt så tycker jag att det låter som en kombination som kan funka.

Hej!
Jag undrar vad ni tror om en sån här korsning
bra, dålig?
tacksam för svar

Jag har ett sådant sto just nu som jag har avlat på med framgång... Det negativa om är att min är ganska stor ca 148 cm.
Jag valde då liten renras hingst dvs welsh & då kan dom om man väljer fel typ utan hingst bli något grova för Rp avel.
Mitt sto är ädelt & lämnar fina avkommor som har blivit kl 1 & dom ligger runt 40 poäng på utställning & hoppar mycket bra.
Hon har på 5 avkommor lämnat 2 ev blivande godkända hingstar om allt går vägen. Båda är rekommenderade att hållas som hingstar i alla fall. Så inget är klart ännu. Men frågan är om det är värt att försöka få dom godkända eller om man ska kastrera & sälja som tävlings ponnyer?!
Stoet skall nu själv få komma ut & visa vad hon går för.
Kanon bra psyke på både sto & avkommor

Har haft en sån på inridning. E:Prins River xx.

Såg ponnyaktig ut. Hade lite galopp ifrån fullblodet, bra balans. Tror hon var liten d-ponny. Mamman var lika stor.

Mycket mer nerv än mamman och tuffare.

Det är väl aldrig fel att korsa med fullblod och New Forest kan ibland behöva lättas upp. Nu har väl varken NF eller fullblod gjort sig kända för bra trav även om det givetvis finns sådant också. Hur avkomman blir beror mycket på föräldrarna förstås. Det är såklart bättre med en maxad D-ponny än en liten häst om man har tänkt sig tävling på Msv nivå eller högre.

Vi hade en korsning New Forest och fullblod e: Sweet Reclaim xx - Flight . En riktigt trevlig D-ponny, mer "häst" än ponny att rida men väldigt trevligt temperament. Sålde honom till en Tjej i Norge då han var 5 år och hos henne var han placerad i Norska Mästerskapen i Fälttävlan och gick även EM i hoppning. En riktig liten goding.

Fotot är taget då han var 4 år

blixtenutstallning.jpg

Kul med NF korsning e Sweet Reclaim :). Har läst om många NF korsningar som varit framgångsrika e honom. Tyvärr är även hans son Sweet Demand död nu. Inom ASRP finns bara Green River xx i avel av fullblodshingstarna. Vet inte om han lämnar lika bra hoppegenskaper men han har bättre löpmeriter och bra gångarter. Kanske något att lätta upp NF med? Vi skall inte glömma arabhingsten Aydin ox som jag tror på med NF. Har sett honom på hoppbanan och han var helt otrolig. Det bara visslade till i Msv A :bump::bump:. I Danmark korsar de NF-ox framgångsrikt, bl a Queen som vann EM i hoppning.

Nu skall jag bara meddela att jag i första hand tycker att bra och rastypiska New Forestston skall betäckas med New Foresthingstar!

Nu skall jag bara meddela att jag i första hand tycker att bra och rastypiska New Forestston skall betäckas med New Foresthingstar!

:bow: Tycker jag med!

Men om man nödvändigtvis ska korsa en rasren ponny med något, så är nog xx, x eller ox det bästa. De har ju under lång tid fungerat som förädlare i ponnyraser.

Senast ändrad:

Superbra kombination enligt mina erfarneheter! :D Får man bara rätt mankhöjd kan man nog föda upp mkt lovande fälttävlansponnyer.
Har ridit ett sto, 147,5cm e.Rolökke Swallow RNF 110 ue.National Zenith. Hon hade bra galopp och skritt, medelbra trav - men otroligt utvecklingsbar, så när den blev trimmad under en period så växte det fram en enorm trav i henne!
Stabilt coolt psyke med framåtanda. Första gången uppfattade jag bara det lugna o trodde inte att där kanske fanns så mkt tryck i henne, men det var bara till att be så kom det.

Minns fortfarande en dag vi var ute o red i skogen med ett gäng New Forest-ponnyer, ihttade en mjuk bred väg o vi galopperade. Jag red längst bak, hon var helt cool (inget dragande för att komma först), sen tänkte jag - Äsh, nu kör vi, vill också sträcka ut!:D Bad henne att sträcka ut - OH jisses, vi bara flög för bi de andra utan ansträngning medan de låg på ganska så bra :o. Minns det som om det var igår :love:.

Såld som fälttävlanshäst då hon hoppade väldigt bra med och trygg i terrängen. Hade gärna jobbat vidare med henne i dressyren.

Skulle jag använda en fullblodshingst idag i ponnyaveln skulle jag utan att tveka använa Fabian xx som är licensierad i RSF.
Han har inte många avkommor men dom han har är helt outstanding i hoppning!

Tror det blir en super korsning med rätt individer, men varken fullblod eller NF har ju jätte bra gångarter i sig iaf inte traven som tidigare sagts. men väljer man föräldrar med bra gångarter så kan man ju givetvis få det med :)

En kompis till mig hade en d-ponny (147,8 cm) som var korsning arab/NF. Han såg ut som en grov, viktbärande ponny (ev grövre hbl-korsning för steget hade han verkligen) och man kunde INGENSTANS se att det var arab i honom. Han var flegmatisk i temperamentet och grov i benstommen. Men han var trevlig för de som orkade rida fram honom så att han inte bara såsade runt.

Senast ändrad:

IMG_0022.jpg

Detta är min 4-åring e Fabian xx och u. Nf sto. Jag tycker det blir väldigt trevliga avkommor om man korsar fullblod med newforest.

Grattis att du har en Fabian xx avkomma, dom kommer nog att vara väldigt värdefulla i framtiden! Holland var överförtjusta i sina avkommor när han stod där och hans avkommor i Sverige tävlar alla väldigt högt!

Vad snygg han är. Mitt sto är samma korsning. Hon har oxå varit riktigt trevlig. Vi har hoppat msv tillsammans. Hon hade enorm kapacitet. Hon är 23 år nu och väldigt fräsch fortfarande.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
859
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka