50% av travarna har magsår..

Sv: 50% av travarna har magsår..

snigelfarmor skrev:
läste det i ridsport.

Lite intressant fakta för en som mig...

Hur många av andra raser har det då tror du?? Hur många andra raser KOLLAR det övht?? Jag har hört att såpass mycket som 80% av ALLA hästar har haft det nångång i sitt liv...hästar som får för lite grovfoder får lätt katarrer...och det är inte magsår som hästarna har utan just katarrer...går det för långt så blir det magsår, och det är ganska ovanligt.

men som sagt..travhästarna kollas MYCKET mer än generella andra hästar...så det är ju självklart att just dom har det mera :crazy: :crazy:

har du läst ridsport?

de hade en slumpmässig test av travare och då var det hälften som hade det. det grundades alltså inte på flera års undersökningar vad jag förstod.
90 % av galoppörerna har det i usa. och det är ju i princip samma stallmiljöm träning etc. fullbloden är nog bara känsligare.
Jag vet ett flertal travare som möjligen harmagsår (uppfyller alla kriterier) men inte tror du de har kollats, för vinner lopp gör de ju...
altså kan vi kanske en gång för alla slå bort myten att bara en glad o frisk häst kan vinna?

Finns ett test som gjordes med blandade hästar och ridhästar var lika mycket drabbade som travhästar.
Magsår är ju absolut inget som enbart uppkommer av tävlingsstress/träningsstress, men det hoppas man ju att alla hästägare vet så att de kan hjälpa sina hästar om de får magproblem av tex foderbyten, miljöbyten, mediciner osv osv. Just den här undersökningen gjordes väl enbart på travhästar om jag fattat rätt.

Överhuvudtaget har det här med magsår på häst blivit vanligare allteftersom man blivit duktigare på att undersöka..och det är väl inte så konstigt i sig. Hästar idag lever inte som de bör, så är det. De är ju enkelmagade kreatur och behöver alltså äta i stort sett dygnet runt för att hålla sin magsaft i schack. Förr i tiden räknade man inga foderstater, inte heller vägde man hö't..man gav foder efter ögat och när man gav hö gav man så att hästen skulle ha rejält att äta. Jag minns själv från det jag var liten att våra hästar fick så mycket hö på kvällen att de inte hade ätit upp på morgonen, det som var kvar togs ur o gavs till korna, hästarna fick nytt.
Hästar i dag stressar upp sig och ställs inför situationer de inte alla gånger är färdiga för mentalt - och nu tänker jag på den stressen som premie o kval till xmpel. Det finns inte många hästar som är mentalt mogna att tävla som 2åringar ens i ett premielopp.
Ibland undrar jag om vi verkligen är dom här hästmänniskorna vi vill utge oss för att vara - i grund o botten vill vi bara vara bäst..på allt.
:p :smirk:

Skulle vara mer intressant att se resultatet av en likadan mätning gjord på BÅDE rid- och travhästar med ett korrekt urval.

man börjar bli trött på de här eviga klagandet på travhästar och travfolk. Visst travhästar har magsår men vilka hästar har inte det? Om dom gör en undersökning på ridhästar så skulle jag inte bli förvånad om dom oxå hade de! Men det verkar såhimla kul att klanka ner på andras sätt att träna och vissa hästraser. Älska alla hästar och se inte bara de negativa!!!!!!!!!!!

Finns nog lika många ridhästar som har magsår. Fel utfodring är den främsta orsaken tror jag. Det är inte så många som tillgodoser hästens tuggbehov med tillräckligt med grovfoder, en häst är skapad att äta ca 15-18 timmar om dygnet och detta är nödvändigt för att hästens mage ska fungera ordentligt.

snigelfarmor skrev:
läste det i ridsport.

Lite intressant fakta för en som mig...

"Magsår hos häst - finns det?

Magsår - det kan vara minst lika oroande och smärtsamt för hästen som det är för oss människor. Sjukdomen har antagligen funnits hos häst så länge som hästen har använts som tamdjur, och det är inte troligt att problemen någonsin kommer att försvinna. Vad som har förändrats på senare tid är att kunskapen (mkt tack vare endoskopin) om hästens problem med magrelaterade sjukdomar har ökat. Veterinärer/forskare har nu möjlighet att "ta en titt" i hästens magsäck för att kunna lokalisera ev. problem...

Man kan både förebygga och behandla magsår hos häst (bl.a. med preparat som är framtagna för människor).

En stor amerikansk forskningsundersökning har visat att hästar är ännu mera predestinerade att få magsår än människor. Uppskattningsvis har 25-50% av alla föl magsår! Bland de vuxna hästarna har forskarna uppskattat att 100% av alla hästar någon gång under sin livstid lider av magsår!!

Ovanstående betyder inte att varje häst får kliniska symtom, men att någon gång under livet kommer hästen att utveckla magsår. Som tur är läker de flesta av utan att hästen får större besvär av skadan. Ibland kan dock ärrbildning ställa till problem. Bland människor räknar man med att ca 10% av befolkningen någon gång under livstiden har magsår.

De hästar i vuxen ålder som löper störst risk att utveckla kliniska symtom orsakade av magsår är tävlingshästar"

det är inget som förvånar mig faktiskt.Men jag tror inte bara travhästar har magsår utan alla kategorier sporthästar å hobbyhästar.

;) Håller fullständigt med dig; glömde bara bort att ta med det i all hastighet. Faktum är att jag tror att just ridhästar löper större risk att utveckla magsår/ stressbeteende. Det brister i hantering/ varför i herrans namn transporteras just ridhäst/ponny utan bomull i öronen?
Att stå i en transport utan ljuddämpare är en vansinnesupplevelse, jag lovar! Ta o kolla alla ridskolehästar, slår vad om att det finns en hel del stressade, magsårskandidater där..!

Man bör vara nogrann och inte enbart lägga märke till det sensasionella (felstavat) i artikeln i ridsport,lite längre ned står oxå:de flesta magsår hos hästar som uppmärksammats i olika undersökningar är av en mycket ytlig art som uppkommer kvickt och kan försvinna lika snabbt.De är ett varningstecken på att något i hästens miljö är fel.

Ston är betydligt känsligare än hingstar och har lätt för att få allvarliga magsår.Unga ston som pressas hårt är predestienerade för sjukdomen.

Mycket mer står i artickeln,men inget direkt som påtalar mer en att travare just har omfattats i undersökningar.

:d Gubben hittade dit av sej själv......

;) och såna som sparkar o nafsas och har en massa skrutt för sig..stackars barn. undra på att dom aldrig lär sig rida.. ;) ;)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
686
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: Efwa
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 018
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka