5-gångare sluttar mer?!

Carla

Trådstartare
Satt och diskuterade med en vän en häst som min ridlärare funderar på att ta hem från island.. Jag tyckte hästen såg lite mager ut, inte som i undernärd, men som i att den kunde behöva lite mer muskler, speciellt på rumpan, eftersom jag tyckte det sluttade så mycket från korset.

Då säger min vän att femgångare (som denne häst är) har en tendens att slutta mer där än vad fyrgångare gör.
Stämmer detta? och varför? muskulaturen?

Vet inte om jag får lägga ut bilden, antagligen får jag inte det.

Och hoppas jag la tråden rätt (mycket att tänka på :D )

Sv: 5-gångare sluttar mer?!

Förmodligen är hästen omusklad över rygg och kors. Det är väl inte jättevanligt att hästarna som kommer till sverige är mycket tränade. Har de dessutom stått ute över vintern så tappar de ju en del både muskler och hull.

Japp

Carla skrev:
Satt och diskuterade med en vän en häst som min ridlärare funderar på att ta hem från island.. Jag tyckte hästen såg lite mager ut, inte som i undernärd, men som i att den kunde behöva lite mer muskler, speciellt på rumpan, eftersom jag tyckte det sluttade så mycket från korset.

Då säger min vän att femgångare (som denne häst är) har en tendens att slutta mer där än vad fyrgångare gör.
Stämmer detta? och varför? muskulaturen?

Vet inte om jag får lägga ut bilden, antagligen får jag inte det.

Och hoppas jag la tråden rätt (mycket att tänka på :D )

Många 5-gångare ser ut så men många gör det inte! Personligen gillar jag absolut inte ett kort och starkt sluttande kors! En häst skall ha en rejäl och rund rumpa och många riktigt bra 5-gångare har det. Titta på Thor tex!

Visst kan ett kors slutta mer eller mindre - men muskelutfyllnad ska det finnas för det.
Det ska vara en rundad kontur på vardera halvan. Står du och tittar bakifrån ska det vara två bågar (hjärtform - övre delen) som fortsätter bakåt mot svansen och som sakta planar ut. Ingen "takås" ner mot svansen.

Tycker det är tråkigt att brist på muskler skulle förknippas/ursäktas med att det är en femgångare.

freyja skrev:
Visst kan ett kors slutta mer eller mindre - men muskelutfyllnad ska det finnas för det.
Det ska vara en rundad kontur på vardera halvan. Står du och tittar bakifrån ska det vara två bågar (hjärtform - övre delen) som fortsätter bakåt mot svansen och som sakta planar ut. Ingen "takås" ner mot svansen.

Tycker det är tråkigt att brist på muskler skulle förknippas/ursäktas med att det är en femgångare.

Håller helt med dig!

jag har inte så stor erfarenhet, men jag såg Mjölnir nu på SM och jag reagerade över hans väldigt sluttande kors. Men det var dock mycket välmusklat och fint :love: , även om det såg lite "udda" ut när det var så brant. Fick höra att han hade ett riktigt "pass-kors".

Det är precis vad jag trodde också.. och så är det antagligen.

Men, nu fick jag iaf svar på min fråga. :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 482
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar