5-åring som "bajsar på sig". Vad kan det vara?

Zoya

Trådstartare
Min 5-åriga son har de senaste tre veckorna "bajsat på sig" i princip dagligen, ibland flera gånger om dagen.
Det är inte så att han är bajsnödig utan det verkar mer som att han pruttar och då kommer det i kallingarna. Vi snackar inte bara en fartrand utan en ordentlig klick eller smet kanske man ska säga.
Det är inte i samband med att han är nödig för han bajsar som han ska och har inte diarré.

Han skäms enormt över detta och ofta får man lirka det ur han, att det kommit "prutt i byxorna". Händer det på dagis så går han hellre med det resten av dagen än att säga till fröknarna :cool: vilket resulterar i intorkat bajs i rumpan och bajs som gått igenom kalsongerna t o m.

När detta hade pågått i en vecka så ringde vi sjukvårdsupplysningen som föreslog laktosintolerans så då började vi köpa laktosfritt men det har inte blivit någon förbättring....

Jag har läkartid till imorgon (de kunde inte säg apå rak arm vad det var med började t o m undra över psykosociala aspekter vilket inte jag tror på) men jag undrar om någon av er varit med om liknande, hört talas om det eller bara har någon teori eller några tips.
Detta börjar bli ohållbart....

Sv: 5-åring som "bajsar på sig". Vad kan det vara?

Har själv inte haft någon erfarenhet på dottern men det kan ju vara en mängd olika saker allt ifrån gluten intollerans,laktos,andra allergier eller en lätt retad tarm..

se till att läkarna tar dig på allvar men mycket får du nog prova dig fram med grabben...:angel:

Tar ju ett tag innan alla tester är utförda..

Min son hade det mycket jobbigt på dagis när jan var 3 år. Detta resulterade i att han började kissa på sig. Han var alltså torr på helger och hemma men hade 3-4 olyckor per dag på dagiset där de inte hanterade situationen särskilt bra utan det förvärrades. Efter ytterligare en tid började han även att bajsa på sig.

Till slut fick vi lov att byta dagis. Det vände iomed nystarten. På det nya dagiset har personalen varit mkt proffsiga men framför allt är han SEDD.

Det händer nästan aldrig olyckor längre. Endast någon gång då och då, i de lägena brukar det vara kopplat till trötthet eller att han har så roligt i leken så han inte hinner till toa.

Han är fem år.

Problemet var att vi trodde vi hade en bra, fungerande barnomsorg men så var inte fallet. Jag ångrar att jag inte var mera uppmärksam på hur det EGENTLIGEN fungerade på dagis. Då hade vi sluppit mycket problem.

//Waern

Han är inte förstoppad då?

Sitter det en propp i tarmen kan det lätt "rinna över" av lös avföring bakom stoppet.

Han är inte förstoppad då?

Sitter det en propp i tarmen kan det lätt "rinna över" av lös avföring bakom stoppet.

Nej, han bajsar dagligen - helt normal avföring, men aldrig i samband med detta.

Kompisens 8-åring gick i ca 9 månader, och det var precis som du beskriver. Han skämdes så mycket i skolan, hade det jättejobbigt.
Under den tiden så utreddes han om; laktos, gluten, t om om det kunde ha förekommit sexuella övergrepp (!) men tillslut så kom dom på att det bara var... FÖRSTOPPNING! :eek:
Trots att han hade bajsat "normalt" hela tiden.

Lycka till, hoppas det går över. (Prata med honom om att han INTE är ensam om det här, händer massa andra men ingen vågar berätta det för dom skäms, men det är jättevanligt, så han inte skäms stackaren... ;))

pja, vi kom väl inte fram till så mycket egentligen... han var inte förstoppad, ringmuskeln var bra och knep som den skulle. Hans symptom tydde enligt läkaren inte på laktos, gluten eller dyl.

Sonen vägrar bajsa på dagis (av någon anledning) och har aldrig bajsat där. Det har inte varit något problem men dr. trodde att det var det som var grejen.

Enligt henne skulle vi försöka få han att gå på toa oftare och försöka få han att gå på dagis också och se om det ger sig....
Hjälpte inte det skulle vi återkomma om typ 2 veckor...

Så pja... vi får väl se... det gav inte så mycket så att säga...

Det är ett svårt problem att ta tag i, men förstår att det inte känns som om det hände så mycket.

Hoppas det rättar till sig!

Liknande trådar

M
Småbarn Sitter o känner mig tyngd o ledsen. Det är så att min lill kille är så deppig o ledsen, han vill inte alls fara till dagis. Detta har...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: Scilla
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar