FJ_
Trådstartare
Jag har ett nordsvenskt sto född 2011 som jag haft sedan augusti 2015. När jag köpte henne var hon inte riden alls. Jag har ridit in henne och allt har gått bra. Jag har varit på träningar och ridit mestadels i skogen och allt har gått bra. Hon är även inkörd och har dragit rockard och lite småstock. Hon stack igår när jag tömkörde på en skogsstig. Hon började galoppera från skritt och ville inte stanna. Kan inte säga att hon skenade, men jag fick inte stopp på henne när jag stod på marken, så hon sprang hem.. Vid två tillfällen då jag ridit ut på henne så har hon stuckit iväg i full galopp, ifrån skritt. Vi Galopperade tidigare på uteritten så hon hade redan sprungit av sig. Stunden innan hon stack, så kändes det som att hon var spänd och tittig och låg på. Sen så stack hon iväg i galopp och det är svårt att stanna henne. Idag fick jag styra in i en buske för att få stopp.
Jag funderar på att låta henne vila ett tag nu. Hon kanske är inne i någon slags period då hon inte vill? Så får jag hoppas att hon har "mognat" till nästa gång. Med risk att hon kanske tror att hon slipper undan arbete om man sticker, eftersom hon får vila nu...? Hur hade ni gjort i denna situation?
Jag funderar på att låta henne vila ett tag nu. Hon kanske är inne i någon slags period då hon inte vill? Så får jag hoppas att hon har "mognat" till nästa gång. Med risk att hon kanske tror att hon slipper undan arbete om man sticker, eftersom hon får vila nu...? Hur hade ni gjort i denna situation?