5-6 timmars körning

CoNo

Trådstartare
Hej!

På tisdag ska min häst transporteras från Kungsbacka till Öland, beräknad restid ca 5-6 timmar. Jag har aldrig kört så här långt med häst tidigare och undrar lite över vad man ska tänka på. Jag vet/tror att regeln är att man måste ta paus och lasta ur minst en gång om man kör längre än 8 timmar, men vad rekommenderar ni? Bör jag ta ut honom och låta honom sträcka på benen och dricka?

Sen finns det ju "transportsjukan", eller nåt sånt, någon som har lust att berätta lite mer om detta och vad man ska tänka på, symptom och hur man bäst förhindrar det?

Övriga tips och råd mottages tacksamt :)

Sv: 5-6 timmars körning

Jag hade inte tagit ur hästen. Däremot hade jag stannat någon gång på vägen och erbjudit hästen vatten.

Se till att hästen inte blir för varm.

Inte lasta ur men en paus på mitten (behöver även den som kör) och då erbjuda vatten och mat (vattnat hö och betforvatten).

+ lil-sis Tack för svaren. Finns det nån speciell anledning till att man inte ska lasta ur eller är det bara för att det ska vara lugnare för hästen?

Jag ser ingen anledning att lasta ur när det gäller en såpass kort resa. Det blir bara ett till onödigt moment för hästen och er. Sen ska man hitta ett säkert och bra ställe att lasta av på och det är inte alltid det enklaste.

Det kommer att gå bra för dig att köra:)

Jag kör sådan sträcka i ett svep. Dock måste JAG kissa, och äta och sådär iaf en gång på vägen, så då kollar jag till hästen med. Mina dricker inte gärna i släpet så slutat erbjuda vatten. Är det bara svalt i släpet och hästen sval så gör jag ingenting. Är det väldigt VARMT så undviker jag om jag kan att köra och kör te x nattetid, men finns inga val så brukar jag när jag stannar och äter ge dem rejält uppblött betfor eller lucern i släpet när vi står still så de får i sig vätska

Ang transportsjukan så det du kan göra som är enkelt och gör skillnad är att inte ge hö i släpet utan hösilage. Alt är att stanna och mata, mina är vana äta under färd dock, så de får ha mat hela tiden, har jag inget silage får de blött hö. Risken för transportsjuka är väldigt, väldigt liten vid en så kort resa som 5 - 6 h dock, men att minimera mängden damm de kan andas in är vad man kan göra.

För mig är 5 - 6 h resa inget speciellt, och jag ser det inte som 'långt' heller, utan jag lastar och kör som vanligt, och kollar till dem när jag ändå stannar en gång under resan för att kissa/köpa något att äta/liknande. Ingen urlastning eller annat 'trix' heller.

Däremot, en sak - om de inte kan gå ut i hage när de kommer fram, så promenerar jag dem i snöre en ganska god stund, så de slipper bli stående i en box hela natten/dagen vid framkomst.

Jag kör sådan sträcka i ett svep. Dock måste JAG kissa, och äta och sådär iaf en gång på vägen, så då kollar jag till hästen med. Mina dricker inte gärna i släpet så slutat erbjuda vatten. Är det bara svalt i släpet och hästen sval så gör jag ingenting. Är det väldigt VARMT så undviker jag om jag kan att köra och kör te x nattetid, men finns inga val så brukar jag när jag stannar och äter ge dem rejält uppblött betfor eller lucern i släpet när vi står still så de får i sig vätska

Ang transportsjukan så det du kan göra som är enkelt och gör skillnad är att inte ge hö i släpet utan hösilage. Alt är att stanna och mata, mina är vana äta under färd dock, så de får ha mat hela tiden, har jag inget silage får de blött hö. Risken för transportsjuka är väldigt, väldigt liten vid en så kort resa som 5 - 6 h dock, men att minimera mängden damm de kan andas in är vad man kan göra.

För mig är 5 - 6 h resa inget speciellt, och jag ser det inte som 'långt' heller, utan jag lastar och kör som vanligt, och kollar till dem när jag ändå stannar en gång under resan för att kissa/köpa något att äta/liknande. Ingen urlastning eller annat 'trix' heller.

Däremot, en sak - om de inte kan gå ut i hage när de kommer fram, så promenerar jag dem i snöre en ganska god stund, så de slipper bli stående i en box hela natten/dagen vid framkomst.

Håller helt med!!:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Äldre Sambon och jag har pratat om att åka skidor någonstans i februari-mars. Vi tänkte först ta oss till Bulgarien, Slovenien eller Rumänien...
Svar
13
· Visningar
823
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
19 005
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 596
Senast: Digbil
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka