40,2 grader och RÖDA ögon???

Marlan

Trådstartare
Hittade min lilla isistös igår med högra ögat igensvullet...:crazy:
Tog tempen innan jag skulle ringa jourhavande distriktsveterinär....
Tempen stannade på 40,2 grader!!!!!:eek:

Varför händer sånt alltid på fredagskvällar halv tio??????:smirk:

Hur som hellst, hennes 10 månaders föl ställdes i egen box (helt okay trots att vi inte delat på dem förut) i väntan på veterinären.

Vid halv elva kom vet, konstaterade att det finns en liten liten skåma på hornhinnan på det högra ögat, men slemhinnorna i båda ögonen var extremt röda. "Har aldrig sett så röda slemhinnor innan", sa veterinären:eek:

Fick penecilin (stavning?:angel: ) som vi ska fortsätta med i 4 dagar.
Ögondroppar för att vidga pupillen vid ev. inflamation, en gång om dagen i 4 dagar till.
Antibiotikadroppar till ögat 3 ggr om dagen i mer än 5 dagar.
Finadyne 1½påse om dagen mot feber, i 4 dagar till....

Hon tog även blodprov, som kan skickas i morgon, söndag.

Jag får ingen rätsida i om det hänger ihop eller om det är oberoende av vartannat.....
Behöver lite hjälp nu.... vad kan detta vara????
Vet. hade ingen aning????:eek: :confused:
Bör tillägga att hennes feber bara gått ner till 38,9 grader.... tycker det är mycket med febernedsättade i kroppen...:confused:
Tempar var annan timme för att hålla koll på om det skjuter i höjden.
Behövs det oftare?

Ska även ge penecilinet själv nu i 4 dagar, fick instruktioner i gårkväll, men har någon lite tips vore jag tacksam!:)

Ber om ursäkt om det blev rörigt och osamanhängande.... liiite trött:smirk:

Sv: 40,2 grader och RÖDA ögon???

Låter inte så vidare kul... Var det ett sår hästen fått över ögat?? hängde inte riktigt med... Kanske en infektion som ledde till feber? Blev lite nyfiken...

Syns ingenting på utsidan av ögat, mer än att det är svullet.
Litet sår på hornhinnan, men inte så pass att den skulle ge en infektion.

Men det förklarar inte de röda slemhinnorna i båda ögonen tyvärr....

De kan ju få röda slemhinnor vid inflammation då blodgenomströmningen blir större, det enda jag kan komma på. Var ögonen väldigt svullna också?

Ang att spruta med penicillin brukar jag göra som följer:

Dra upp så mkt du ska ha i sprutan med en kanyl du låter sitta i flaskan (skaka NOGA innan). Sedan tar du en ny kanyl, nyper lite i halsskinnet och sticker sedan in kanylen (en ordentlig bit så den sitter) in i halsmuskeln (antar att vet. visade var). När du kollat att det inte droppar blod sätter du på sprutan (håll i den lilla tratten på kanylen samtidigt) och spruta in pc. Sedan drar du ut kanylen.
Om du drar skinnet lite åt sidan innan du sticker in kanylen slipper du att det droppar ut pc när du drar ut sprutan.
Behöver du dra upp en omgång till i sprutan kan du låta kanylen sitta kvar i halsen så du slipper sticka två ggr, om du riktar om den lite slipper du pc som droppar ut, det är sticker genom skinnet som känns mest.
Skulle hästen vara helt skogstokig när du ska spruta KAN du hålla i den översta delen av nålen för att vara säker på att den inte går av och blir kvar i halsen, men då får du vara noga att den delen inte sticks in i halsen sen (ska ju vara sterlit).
Du ska såklart inte lämna kanylen i flaskan till nästa dag sen (men det fattade du nog själv) och öppnade flaskor ska förvaras i kylskåp.

Det va bara det högra ögat med skadan på hornhinnan som va svullet. Det har gått ner nu och nu är hon inte så svullen mer, hon kan öppna ögat helt. Men det är lite svullet iaf.
Slemhinnorna är lika röda fortfarande....

Jag har iaf sprutat henne nu....
Jöööösses!!!! det gick jätte bra... men fan va läskigt.:cry:
Kunde knappt stå efteråt....jag alltså...
Tösen tyckte väl inte om det precis, men va jätte duktig!!:love:

Ska gå ut och droppa ögat och försöka lura i henne lite finadyne:angel:

Ganska stolt över mig själv at ja kunde spruta....
Ja kunde ja kunde ja kunde!!!!:D :banana: :bump:

Vad duktig du är!! :rofl:
Man klarar mer än man tror och sprutor är aldrig lätt första gångerna...men jag kan trösta dig med att tillslut så kan man det i sömnen..;)

Ett gott råd: Tänk på risken för penicillinchock!
Ha hästen i boxen då du sprutar, ha någon som håller i hästen, bind alltså inte upp. Stå så att ni snabbt kan kasta er ut och slänga igen boxdörren om hästen börjar bete sig konstigt och framförallt ställ fölet i egen box då du ska spruta! Skulle hästen "chocka" och fölet är i vägen så kan det bli ett olyckligt slut. Vill inte skrämma dig men det är vanligare än man tror att hästar kan reagera på penicillinprokain hur noggrann man än är då man sprutar. Jag drabbades själv för några månader sedan då jag sprutade ett sto med föl behandlingsdag nr 7. Som tur var hade jag flyttat fölet annars hade det nog inte levt i dag.

Vet. informarade om det.
Vi hare henne ute i gången, mamma höll henne...
Fölis e så duktig att hon står i egen box nu, kommer in till mamma några gånger om dagen med jämna mellanrum och tömmer juvret.
Så fölis är inte i närheten när jag sprutar.

Har även en bekant med mig som sprutat sin egen häst några gånger, men hon vill inte göra det då det inte är hennes häst. Vilket jag kan förstå, men skönt å ha henne i närheten nu i början:bow:

Hon har ite reagerat på dessa vå ggr iaf.... nästan halvvägs:banana:

Men hon är expert på att samla finadynen i munnen och spotta ut det igen, trots att jag blandade ut det med vatten och socker och sprutade i munnen.
Höll huudet högt på henne både under tiden som ja sprutade in det och öven en lång stunde efteråt. Försökte trycka i en morot, men ikke:devil:
Hon åt inte det nä jag blandade ut det med kraft och rivna morötter....:devil:
Något bra förslag?
Funderade på om man kunde blanda ut det i sirap?:idea:
Det e kletigt=kan inte rinna ut lika lätt.
Sen kanske det smakar liiite bättre?:idea:

38.3 i feber nu i kväll vid 22.00 tiden. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka