4-åring som är livrädd för dressyrstaket..vad göra ?

B

briana

Idag var min häst på sin andra dressyrtävling med sin fodervärd. Första gången han var på tävling så stannade han 6 meter innan domarna och vägrade sen gå dit...Blir lite tjosan hejsan...Han tränas på som vanligt med mkt varierad träning och nu 1 månad senare så är dom på tävling igen....Nu blir dom diskade denna gång...Han går inte en meter inne på banan..Bara sparkar bakut osv när hon ska ha fram honom...På framridningen ok men sen är det tvärbom stopp innen på dressyrbanan...

Är det nån som haft det så här ?? Nu ska han inte tävlas mer i år...
Tjejen som har han är väldigt duktig och tävlat på msv nivå men nu visste hon helt enkelt inte vad hon skulle göra...

TIPS ???

Sv: 4-åring som är livrädd för dressyrstaket..vad göra ?

Låter inte som att hästen är rädd för staketet väl? Mer att den inte går fram för hjälperna och är allmänt olydig, tror det enda är att vara envis och träna på, vara med på så många tävlingar man kan.

Vill hästen lämna andra hästar? kan ju vara de att den inte gillar vara själv inne på banan också.

det är väl inte staketet den är rädd för utan hela miljön!
ut och miljöträna massor, fokusera på att bygga upp hästens självförtroende. åk omkring till alla ridhus i trakten och träna på att vara lugn på okända och läskiga platser.

det är väl inte staketet den är rädd för utan hela miljön!
ut och miljöträna massor, fokusera på att bygga upp hästens självförtroende. åk omkring till alla ridhus i trakten och träna på att vara lugn på okända och läskiga platser.

Tack för era svar ! Nä kanske inte är staketet men det konstiga är att han fungerar överallt annanstans utom innanför staktet...Han är van att åka mkt till olika träningsmiljöer osv...Men just när han ska innanför staketet så blir han alldeles uppblåst osv..Han blir blockerad...Aldrig svårövertalad annars om han blir rädd nånstans..Går alltid fram men inte här...Konstigt eller kanske inte...Han är kanske bara olydig...

Låter inte som att hästen är rädd för staketet väl? Mer att den inte går fram för hjälperna och är allmänt olydig, tror det enda är att vara envis och träna på, vara med på så många tävlingar man kan.

Vill hästen lämna andra hästar? kan ju vara de att den inte gillar vara själv inne på banan också.

Han står i ett stall med en kompis och det är aldrig problem att rida ifrån honom..I ridhus kan andra gå ut utan problem...
På framridningen var det inga problem utan problemet börjar när han ska in på banan...

Varför inte skaffa ett dressyr staket och sätta upp hemma?

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 782
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 661
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 447
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka