4-åring och jag på samma häst? Hur?

D

deer

Hej!

Ska på hästsemester med min familj som består av make och dotter på 4 år. Vi har fn. 2 hästar och tänkte rida på dem alla 3 samtidigt = dottern och maken/jag på en häst och maken/jag på den andra hästen.

Vi har 2 sadlar, en bomlös (Barefoot) och en bomsadel. Vi har även en Barefoot-barbackapad. Vi alla har för dålig balans för att rida helt barbacka med henne i högre farter än skritt eller tölt. Jag vill heller inte sätta henne i en sån där sadel från H**ks där de sitter bakom mig. Jag vill ha henne framför mig. Är det bara barbackapaden som gäller då?

Hur gör ni??

Sv: 4-åring och jag på samma häst? Hur?

Jag har ridit med min dotter en del och jag måste bestämt avråda dej att ha barnet framför dej, eftersom du är tyngre kommer du att trycka barnet framför dej och barnet hamnar på hästens hals. Det är tynglagarna som styr!

Ha en trevlig semester!:laugh:

Det enda skulle ju vara att du hade 4-åringen bakom dej men hur roligt
kan det vara att sitta där?

Du kan inte hyra en ponny? Du kan ju koppla den i ett grimskaft.
Det låter jättehäftigt att ni ska av på hästsemester hela familjen!

Skriv gärna sen och tala om hur det var! :bow:

vet sånna som haft barnet framför i även galopp, säkert funkar det helt okej men annars ha henne sitt bakom :) om jag skulle vara henne skulle jag nog villa sitta bakom!
och att rida barbacka är inte så svårt, finns ju dessutom "barbackasadlar" = en gjord med stigbyglar.
sen kan man ju fixa en själv också.
eller sätta en gjord på en vojlock , tadaa!

Vilken rolig idè! Detta vill vi ha återkommande rapport på!

Jag red med ett barn bakom mig på min islänning för en massa år sen, det var jättekul! Jag red barbacka men det var ju inga längre turer vi var ute på så självklart ska du ha en sadel om du ska på lite längre svängar.
Jag tror som några andra här sa att det ändå är bäst att ha barnet bakom dig. Är olyckan framme så tror jag att barnet sitter säkrare bak, hon bör ju inte få dig eller hästen över sig då om det går snett.
Dessutom är det ju bättre med plats därbak.

Lycka till!!

Jag har ridit en hel del med min 3-åriga dotter framför mig. Vi har gjort så sedan hon var rätt liten, och då har det inte varit alternativ att sitta bakom mig, eftersom jag vill ha armarna runt henne. Bakom mig skulle hon dessutom bara ha min rygg i ansiktet. Men ju större hon blivit, desto svårare har det blivit. Jag har satt henne framför mig i sadeln, men nu ryms vi inte, utan hon trängs fram av mig - och då blir det inte bekvämt! Jag har också funderat på barbackagjord, men jag har hela tiden tänkt att ha henne framför mig, just för att hon ska se något. Nu sitter hon själv och jag går bredvid och leder istället, men så vill man ju inte göra om man ska ut på långritt... Så jag tar gänra rapport om det fungerar att ha ett barn framför sig med barbackagjord! :)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Sitter i tankarna på att köpa en sadel nr 2 till min ena häst. Har en bomlös Barefoot Lexington som är underbar men ville haft en...
Svar
3
· Visningar
4 485
Senast: LisaS21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama