4-åring med morgontjocka ben! Lösdrift?

pinky

Trådstartare
Nu börjar det kännas ganska olustigt med Elviras ben känner jag, så jag skulle vilja svamla av mig lite...

Hon är 4 år nu, men redan som treåring visade hon tendenser till gallor under vinterhalvåret, troligen på grund av att jag gjorde vissa fodertabbar (insåg inte riktigt hur känslig hon var... :() under första vintern jag hade henne. Sedan har det fortsatt med att hon lätt fått gallor vid foderbyten och hon är nästan alltid tjock i benen på morgonen, dock inte stel eller halt på något vis.

Under vintern går hästarna in vid 17-tiden och ut igen vid 8-tiden. Jag kommer och rider vid 20-tiden på kvällen, och då har hon inte hunnit svälla upp ännu.

Nu har hon gått ute dygnet runt hela sommaren, och varit jättefin i benen på morgnarna, utom i morse då hon stått inne pga regn. Telefonstolpar ligger väl närmast till hands. Budskapet är alltså ganska tydligt... :grin:

Hur vanligt är detta på såpass unga hästar? Har pratat med veterinärer som menar att det inte går att göra så mycket åt det, så länge det inte blir hårda gallor eller liknande så är det inte farligt. :confused:

Visst skulle jag kunna bandagera henne varje kväll, men hon tycker inte riktigt om det, hon "känner sig kränkt" (för att använda ett modernt uttryck :p) när hon får kläder på sig och surnar ihop rent allmänt. Hon har lite anlag för sadeltvång och täcke använder jag bara i undantagsfall, så får hon som hon vill. Bortskämd? :angel:

Tyvärr är det rutin i detta stall (som jag trivs otroligt bra i och bara älskar för övrigt! :love:) att hästarna går in på eftermiddagen, men jag skulle kanske kunna höra om någon är intresserad av att ha sin häst ute som sällskap till senare på kvällen i vinter. Utevistelse dygnet runt vintertid finns inte som alternativ idag, då ingen av hagarna har vindskydd uppbyggt.
Har luskat lite med stallägaren, men det är väl inte av högsta intresse eller prioritet, om man säger så.

Sista utvägen är väl att flytta henne, men jag känner inte till någon som har lösdrift häromkring, och definitivt inte på gångavstånd för min del. Och löpande bensinkostnader för resor till stallet vet jag inte om jag klarar av, beroende på hur dyrt det bli, såklart.

Ja, någon som förstår vad jag svamlar om, och som har några tankar att dela med sig av? :)

Sv: 4-åring med morgontjocka ben! Lösdrift?

Har den tränats hela tiden eller HUR har den vilat?
Det händer mkt i en 3-4årings kropp o man måste vara uppmärksam på när vilor är lämpligt.

Lösdrift låter ju som ett bra alternativ för din häst, om det nu går att hitta något du är nöjd med.

Annars är det nog inte helt ovanligt att hästar som går från dygnetruntutevistelse till att komma in på natten blir ganska tjocka de första nätterna, men sen brukar det avta.

Jag har för mig att jag upplevt det en del höstar, att just de första uppstallningsnätterna efter betet är hästarna något tjocka i benen, vissa mer än andra. Det har aldrig varit något problem. Men ingen har haft "telefonstolpar".

Min häst var som 4 åring mkt morgontjock i sina ben efter natt på box. detta försvann helt när foderstaten anpassades. Det var mkt höga protein värden i fodret som jag sen reglerade, och då försvann det. problemet har inte återkommit sen dess och det är nu 4 år sen - samma häst.

Har den tränats hela tiden eller HUR har den vilat?
Det händer mkt i en 3-4årings kropp o man måste vara uppmärksam på när vilor är lämpligt.

Hon är mycket lugnt tagen, skulle jag vilja säga.

Förra året hade hon dessutom fång, så då tränades hon ju inte alls.
I år har hon vilat totalt ca 1,5 månad under sommaren, plus flera kortare (ett par veckor, typ) vilor när hon behövt det.

Min häst var som 4 åring mkt morgontjock i sina ben efter natt på box. detta försvann helt när foderstaten anpassades. Det var mkt höga protein värden i fodret som jag sen reglerade, och då försvann det. problemet har inte återkommit sen dess och det är nu 4 år sen - samma häst.

Fodret jobbar jag mycket på, eller snarare, jag försöker at hålla den så basic som möjligt för att inte störa hennes känsliga mage.

I vintras åt hon ett halvdant hö (proteinmässigt halvdant alltså...), lusernhack och lite halm, och sedan under sommaren enbart det halvdana höet och lite gräs. Nu ger vi av årets skörd, som jag inte har några värden på ännu.

Hon har aldrig stått på någon extremfoderstat, utan en väldigt normal sådan, med lutning år snål pga hennes lättföddhet... ;)

Skall du flytta till en lösdrift så skall det vara en bra sådan. Risken är stor annars att den skapar mer och värre problem än vad den löser. Men det hade nog inte varit fel att pröva till din häst.

Ibland så kan det hjälpa om man ger något bra magmedel. Back on Track kan också hjälpa till (det finns en variant som man bara sätter fast med kardborrar och som inte sitter så hårt, de kanske hon lär sig att acceptera snabbt).

Det låter som om hon kan ha problem med cirkulationen i benen. Lite linement på utan att linda kan också hjälpa.

Mvh

Tora

Lösdrift låter ju som ett bra alternativ för din häst, om det nu går att hitta något du är nöjd med.

Annars är det nog inte helt ovanligt att hästar som går från dygnetruntutevistelse till att komma in på natten blir ganska tjocka de första nätterna, men sen brukar det avta.

Jag har för mig att jag upplevt det en del höstar, att just de första uppstallningsnätterna efter betet är hästarna något tjocka i benen, vissa mer än andra. Det har aldrig varit något problem. Men ingen har haft "telefonstolpar".

Jo, hon var ju säkert extra tjock i morse eftersom hon inte stått inne på länge mer än enstaka nätter. Det som gör att jag gärna skulle se över hela hennes boende är att hon ju var tjock i stort sett hela vintern förra året...

Jag ska nog höra mig för i stallet om någon är intresserad av att ha sin häst ute åtminstone längre på kvällarna i vinter, det skulle kunna vara värt att testa. :)

Lite linement på utan att linda kan också hjälpa.

Det har jag ju förstås aldrig testat regelbundet! :idea:

Det skulle ju går att testa en period och sedan utvärdera om det verkar hjälpa.

Jag brukar använda Radital eller Arnikatinktur, vilket känns lämpligast?
Gillar inte Blue Lotion och annat gelekladd... :o

Det lär ju komma inifrån.
hur svarar den på probiotika?
hur är avföringen?

Jag hakar på här om det är tillåtet?
Jag har också en häst (17 år) som är tjock i benen, mest bak men även fram mest på morgonen men det värsta är att det går inte ner helt även fast jag rider eller han går ute en hel dag. Nu har jag haft dom ute på nätterna igen i några nätter men det har inte hjälpt, det har blivit lite mindre och frambenen kändes torra och fina idag men inte bak.

Han får inte så mkt mat jag har dragit ner lite på kraftfodret, men det kanske ännu inte har gett resultat. Annars äter han hö och gräs.

Jag har inte haft honom så länge men jag tror inte att han var så här förut men förra lördagen var jag på ridkurs och då reds han två pass mestadels i skritt men han var rejält trött och jag tror att benen blev svullna efter det.
Kan det verkligen bero på ridningen?

Någon som har någon teori?
Jag ska naturligtvis kontakta en veterinär om det inte ger sig men så länge kanske ni har några ideer. /Mårran

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 381
Senast: tott
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Hästvård Jag ska snart flytta min häst till att privatstall där han ska gå på lösdrift och ha en liggvagn under vinterhalvåret. Han tappar lätt...
Svar
8
· Visningar
938
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka