4;a års kvalitén!

T

Timpa

Jag har planer på att göra någon form av test med 3 års hingsten nästa vår. Det är en arabhingst och jag undrar därför, vilka tester kan jag göra? Kan han delta i 4 års kvalitén eller är den bara för halvblod?

Tacksam gör svar!

Sv: 4;a års kvalitén!

Timpa skrev:
Jag har planer på att göra någon form av test med 3 års hingsten nästa vår. Det är en arabhingst och jag undrar därför, vilka tester kan jag göra? Kan han delta i 4 års kvalitén eller är den bara för halvblod?

Tacksam gör svar!
Kavlitets är bara till för hästar registrerade i ASVH med Gröna papper, alltså fullt godkänd härstamming för Svenska halvblod. Jag har därimot ingen aning om det finns något liknande för araber som er avelsförening anordnar? Hoppas allt går bra o lycka till! :)

Har läst på andra arabhingstars resultat att de gjort ridprov och fått poäng enligt en skala. Vad är detta för ridprov?

Tack för ditt svar!

Timpa skrev:
Har läst på andra arabhingstars resultat att de gjort ridprov och fått poäng enligt en skala. Vad är detta för ridprov?

Tack för ditt svar!

Ett skrattretande ridprov.
De poängbedöms i tre gångarter, och om de står still vid uppsittning.
Just det om de står still vid uppsittning tycker jag är en spännande detalj, är de bättre avelsdjur om de står blickstilla, mot om de tar ett steg framåt?
De ska kunna göra halt också.

Men åhhh! Vad kan jag göra då? Jag vill ju att han ska vara något att ha i sportaveln också, inte bara för att han är snygg! Känns rätt hopplöst att leta i rasföreningen... Jag förstår att det är svårt att få folk att visa sina hingstar lika seriöst som halvbloden men jag tycker det BORDE vara lika! Och jag som VILL, varför ska inte den hingsten kunna få någon extra "stjärna" om jag väljer att göra testet? :confused:

Vilka klasser är det i de årliga sportarab championatet? Kanske skulle va nåt ;)

J_e_n_a skrev:
Kavlitets är bara till för hästar registrerade i ASVH med Gröna papper, alltså fullt godkänd härstamming för Svenska halvblod. Jag har därimot ingen aning om det finns något liknande för araber som er avelsförening anordnar? Hoppas allt går bra o lycka till! :)

Iaf när det gäller ASVH-testerna så kan arab delta OM den kompletteringsreggas i ASVH. Jag frågade ju om mitt arabsto, och fick först av en person svaret att 'nej, bara halvblod med gröna, vita eller gula papper'. Frågat igen nu dock, eftersom hon kan ge en avkomma som är halvblod med gröna papper borde hon ju på något vis vara visningsberättigad. Och fick då svaret att det går så bra så om man kompletteringsregistrerar i ASVH.

Jag har mailat och frågat mer om det (hur gör jag, kostnad osv), men inte fått svar än.

Men treårstestet är ju kört för oss nu iom att jag inte fick rätt information förrän nu, däremot finns ju kvalitetesbedömningarna kvar, så jag vill soms agt veta hur jag kompletteringsregistrerar och kan försöka komma ihåg att skriva här när jag fått veta det.

Dock blir ju din hingst då bedömd mot halvblodsreglementet, dvs det är med halvblodsögon det tittas på honom, men det vet du väl antar jag?

Jo, jag förstår att det blir svårt om han ska jämföras med halvblod men borde det inte finnas ett bruksprov för alla raser? Där man kan bedömma ridbarhet, hoppteknik och exteriör? Jag menar, jag vill inte att han ska bedömmas hur han rör sig i jämförelse med andra araber utan hur han rör sig i sporthäst synpunkt! Låter det knepigt? Kanske är samma sak... :angel: Men tycker att det är trist att inte få på "papper" hur han skulle kunna klara sig i en dressyrtävling rent gångartsmässigt. Utan att tävla dressyr så att säga. Det ska jag ju också göra men... Aa, ni förstår vad jag menar :rofl: Hur är det med testerna för ridponnyhingstar då? Om jag skulle försöka få honom godkänd i den rasen. Har de bruksprov?

*Sucka*

Senaste nytt från ASVH ang treårs, kvalites etc och arab.

Nu har de visst kommit fram till att det inte behövs kompletteringsregga om det är en renrasig arab med ett registreringsnummer som startar på 02. (Vilket alla purebreds gör..)

Så nu MÅSTE jag döda någon - min dam hade kunnat starta! *arrrrgh*

Tja, närmaste sporthäst du kommer ÄR nog halvblodsbedömning. Eftersom de godkänner så många stamböcker etc, och har en rasbeskrivning som ju är så nära 'sporthäst' du kan komma (mao den är ganska 'vid' men det man eftersöker är ju det man anser utgör en bra modern sporthäst) så är det ju där du ska visa i så fall.
Men dte blir ju lite knas ändå eftersom en rastypisk arab inte är vad man anser vara en modern sporthäst. (Rätt eller fel kan vi lämna därhän..). Däremot har ju araben en enorm allroundstyrka och är ju i princip överlägsen inom t ex distans. Men den har ju en storlek och ett rörelsemönster när den är rastypisk som inte riktigt är vad halvblodsdomarna (eller dressyrdomarna för den delen..) oftast vill se. (Undantag finns, det finns ju hingstar som blivit gdk både för halvblods- och arabavel, och där måste det väl vara så komplett som det kan bli egentligen)

jag TROR att det är så att alla raser får ställa upp. En kompis ska visa sin fjording, och jag min Shire när det är dags, men det blir då utom tävlan. Vi ska visa att kallblod oxå kan! Kruxet är att min är född så sent, i september. Så på treårstest är hon bara 2,5 och på 4 års 3,5.. Så treårstestet är ju inte att tänka på. hon är väl nätt o jämt inriden då kan jag tänka..

Tack för alla svar! Då ska vi se om vi kommer till start på kvalitén nästa år då!

Kram

Nu till nästa fråga... :angel: Vad ingår i 4 års testet? Vilket program ska de kunna genomföra i dressyren, hur högt ska de hoppa o.s.v. ? Har en kompis med 4 åring som skulle vilja visa iår. Vi är lika okunniga som sugna på att delta!

Kram

Men kvaliten(4-års) måste fr o m i år gå på hösten, så då är den ju exakt 4. Även om motståndarna till största del är ett par månader äldre.

Timpa skrev:
Nu till nästa fråga... :angel: Vad ingår i 4 års testet? Vilket program ska de kunna genomföra i dressyren, hur högt ska de hoppa o.s.v. ? Har en kompis med 4 åring som skulle vilja visa iår. Vi är lika okunniga som sugna på att delta!

Kram
Först är det vet. besiktining. Förr ingick ett böjprov här, vet faktiktiskt inte om det ingår längre (??) förut var det även 2 olika vet. stationer, är det fortfarande så?
Man ska visa hästen "för hand" då gp/springa ett speciellt miniprogram. SEdan ska man visa hästen uppsutten, gångarter. Du får "inskruktioner" från domarna vad du ska göra du rider inget speciellt program. Det ingår skritt, trav och galopp på fyrkanten, volter och snett igenom.
Hoppningen är det 3 hinder, ett snett igenom och två på lånsidorna som du ska hoppa i följd. Hinderhöjden blir max 110 om dom ser att hästen hoppar bra och har chans på ett högt betyg.
<Klart!

Men ska hästen gå i form när man visar gångarter? Eller är det mindre viktigt? Jag trodde att det var löshoppning som gällde, har jag fel?

Tack för alla svar!

Timpa skrev:
Men ska hästen gå i form när man visar gångarter? Eller är det mindre viktigt? Jag trodde att det var löshoppning som gällde, har jag fel?

Tack för alla svar!
Du får välja mellan löshoppning och uppsutten hoppning, men om du tar löshoppning är chansen för att gå någon final sumpad. Man kan bara kvala genom uppsutten hoppning.

Här skulle jag ställa lite högre krav på min unghäst än på treårs, alltså att hästen ska arbetas lite mer i form, ja.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: Piaff
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 811
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar