4,5 åring som inte lyssnar ett dugg! *hjälp*

Sv: 4,5 åring som inte lyssnar ett dugg! *hjälp*

MIn son är lika gammal och likadan utan skilsmässa bakom sig! Allt ska göras NU, städa "kan" han inte trots att det görs på dagis. Lillebror 21 mån däremot härmar mig i allt inkl städning:love: Men vi försöker tala med honom fint at han ska säga, snälla kan jag få ett glas mjölk nu inte GE MIG MJÖLK NUUUU osv. Be om förlåtelse såklart när man gjort ngt osv. Vårt problem är att pappan i hushållet har noll koll på barns utveckling, jag har iallafall haft syskon! Han tror det är fel på vår uppfostran och vårt barn och jag skulle verkligen vilja hitta en bok på Kroatiska till honom om barns utveckling :(

Som ngn sa är det mycket gråt och känslor, antingen är allt toppen eller botten. Men det går väl över. Jag tror på att det man säger till dem väl sjunker in ngng gång och att man får försöka vara en god förebild.

Har hunden blöja föressten?:p
 
Sv: 4,5 åring som inte lyssnar ett dugg! *hjälp*

Konsekvenser o uppmuntran brukar hjälpa. Min 4,5 åring har blivit mer tjänstvillig efter att jag sa att hon får fem kronor mer i veckopeng om hon börjar hjälpa till mer hemma. Efter att pappan flyttade blev hon tvungen men det gick inte att tvinga så det blev muta istället. Nu hjälper hon gärna till att plocka upp diskmaskinen, hänga tvätt(nyper fast strumpor o trosor på lite ställning) och att städa sitt rum. Allt det gör vi dock tillsammans och jag tror att det är så man får göra i den åldern. Dessutom brukar vi förlägga städningen före något kul: Först städar vi, sen får du se Bolibompa/spela spel.
 
Sv: 4,5 åring som inte lyssnar ett dugg! *hjälp*

Hehe ja, Hon har en blöja på sig.
Hon löper och jag tycker att det är det mest hygieniska.
Dessutom kan det inte rinna blod på sidorna som det gör med tiktrosorna.
 
Sv: 4,5 åring som inte lyssnar ett dugg! *hjälp*

Men vart har du gjort av svansen då???

Annars var det ju ett smart sätt, dock skulle inte mina töser ha kvar den speciellt länge:rofl:

Ja säger som någon annan. En 4,5 åring som går på dagis kan fenomenet att plocka upp sina leksaker.

Mina barn är snart 4 och 5,5 år och får själva plocka upp leksaker på sitt rum, tidigare var det ofta problem och de vägrade osv men nu när jag har det här klistermärkessystemet så går det lättare. Klistermärken samlas och när de har ett visst antal, anpassat för åldern, så får de en sak. Jag har sedan jag var liten sparat mina planscher på hästar och bilar, jag har sparat lite sånna där hästkort och andra småprylar och ibland får de något sånt efter samlandet men ibland köper jag en sådan där 10 kr sak i automat. Nu samlar de till en bok var för 30 kr.

Jag har fått göra uppehåll i samlandet då de inte varit intresserade men nu är de igång igen. Senast i morse tjatade Isaac, snart 4, om klistermärken och då sa jag att om han städar sitt rum får han ju ett till. Och han gick raka vägen in och städade- och fick sitt klistermärke!

De får klistermärke om de äter fint ( inte kladdar med maten, inte äter med händerna) och tack vare det så har de skärpt till sig vid matbordet. De får också klistermärken om de städar sina rum, och även det funkar bra. Ibland vägrar de och då får de inget klistermärke. De kan även få något extra om de hjälper mig med något, tex ta upp hundleksaker så jag kan dammsuga osv. Men allt är på deras vilkor, de bestämer själv om de vill städa eller inte, för det mesta dock, och städar de inte får de ju inget klistermärke vilket innebär att det tar längre tid att få saken de så gärna vill ha.....

Båda mina barn börjar få en tuffare attityd mot mig nu, men varje gång de är oförskämda, alltså inte bara " dumma mamma" utan " jag hatar dig, håll käften osv" så skickar jag in dem på sina rum en stund, med orden att jag inte vill höra sånna otrevliga saker. Efter en stund kallar jag på dem och frågar om de menar det de sa och om det är ok att jag säger sånna saker till dem. Det här med förlåt kör inte jag med, vill itne att de ska lära sig säga förlåt som andra säger choklad.... det ska ligga något bakom en ursäkt tycker jag...

Jag använder mig att att sitta på en stol i köket också, men det är mest till riktigt allvarliga saker, som när de slåss, eller när den äldsta knuffade ner den yngsta för trappan... Då är det 5 minuter som gäller och bråkar de om det eller går därfirån så förlänger jag det en minut, dock max 10. Eric har suttit i 10 minuter en gång i en annan gång funkade inte det utan han fortsatte och då drog jag in tv tittandet på kvällen. Jag använder inte denna metoden som " sitt där och SKÄMS" utan som "sitt där och ha tråkigt" när de slåss eller härjar lite mer allvarligt, eller när jag sagt ifrån mååånga gånger redan.

Trots fungerande metoder så funkar det inte alltid, de bråkar, tjatar, skriker och gapar, knuffas och bråkar om saker, gnäller och klagar. Tror bestämt att det tillhör åldern:D I alla fall talar min ena kompis om det för mig när jag över msn gråtande nästan berättar vad mina barn NU har gjort:D Hon säger något om att 6 års trotsen, f´låt utvecklingsperioden vid 6 år, är riktigt riktigt skitjobbig och att 4 år åldern är arga åldern.... Så rätt hon har, Isaac 4 år har ett monster inneboende hos sig... Trodde itne det om honom så varje gång han visar prov på sin ilska, som komemr plötsligt likt ett skyfall så funderar jag på om monstret ätit upp den där lilla snälla Isaac som alltid skrattade och var samarbetsvillig och var glad och... ja ni vet. Och Eric, 5,5 år, alltså det finns ju likheter mellan honom och mig när jag har mens :idea::eek:

Det går nog över, hoppas jag!!:crazy::eek:
 
Sv: 4,5 åring som inte lyssnar ett dugg! *hjälp*

Kommer ihåg när första dottern var knappt två å helt plötsligt inte ville gå till dagis: NEEEJ, NEEEJ!!!!!
Så jag frågade vår toppenfröken om det hänt något på dagis; -nej vad då då? -eftersom hon helt plötsöigt inte ville gå till dagis utan skriker NEEEJ!
Jasså det, det börjar väl i den här åldern o fortsätter tills de blir i 18 års åldern, blev svaret(hon har tre tonårsgrabbar o är helt underbar) o det kanske ligger något i det...:smirk:
 
Sv: 4,5 åring som inte lyssnar ett dugg! *hjälp*

Jättevettiga saker.
Ska prova det där med klistermärken.

Jag klipper ett hål för svansen :)

Hon är extremt snäll på det sättet. Hon bet inte sönder blöjorna en enda gång. Hennes mamma däremot är nog inte lika nådig.
Jag låter hundarna vara i sofforna och i sängen och då måste man ha ett säkert sätt. Annars får jag väl stänga in sängen och soffan i garaget under perioderna :angel:
 
Sv: 4,5 åring som inte lyssnar ett dugg! *hjälp*

jag har oxå en fyraåring som inte lyssnar särskilt mkt han heller o hittar på både det ena o det andra (häromdan ritade han tex med en spritpenna på varenda kökslucka, spisen och väggen...) Så du är inte ensam! Och det går över...så småningom...

Har haft samma problemmed rummet men eftersom barnen har et separat lekrum tjatar jag inte VARJE dag om det, men när det ser för j-kligt då måste han städa (den minsta är bara 7 månader så det är ju han som får plocka undan). Jag har gjort så att jag "slänger" (stoppar unan) allt som inte är tillbaka i lekrummet eller leklådan i vard rummet på kvällen eller om det är innan vi skall åka bort eller liknande, alt ha gäster. De sakerna måste sedan "förtjänas" tillbaka, och det har funkat ganska bra. an är mer noga med att städa rummet om han skall ha hit kompisar, och det är ju bra, och de brukar faktiskt hjälpas åt, även han, innan de går hem. Saker han kastar i golvet (riktigt hårt) eller mot ngn får han inte tillbaka alls, eller iaf inte på väldigt länge.

Har f ö insett att mot såna här barn måste man vara extra hård, de behöver bråka, och de behöver att vi är stränga då och säger ifrån...det hjälper dem att utvecklas...
 
Sv: 4,5 åring som inte lyssnar ett dugg! *hjälp*

Hoppas vid gud att du inga barn har :eek:!!!!

Naturligtvis behövs konsekvenser, annars vet inte barn var gränserna går. Att kalla det straff var förmodligen ett oförsiktigt val av ord. Jag jobbar med barn, och många barn vet inte att deras handlingar kan få konsekvenser just därför att föräldrarna enbart kör med tomma hot utan att någonsin genomföra dem. Därmed inte sagt att konsekvenser betyder stryk.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Modest
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 636
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 504
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 681
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp