3D Ultraljud *bilder*

ia_

Trådstartare
Igår var vi i Malmö och gjorde ett 3D/4D ultraljud och OJ vilken upplevelse, helt annorlunda mot det vanliga UL där man inte ser så mycket om man inte är van (tyckte sambon iaf)

Vi fick veta att det är en tjej vi väntar och att allt ser bra ut! SKÖNT!

Vi fick massor av fina bilder, och fina videosekvenser där hon bla "vinkar":love:

Det var iaf väl värt pengarna (1600kr), en väldigt trevlig klinik med bra personligt bemötande!

Några bilder:

http://images.iaia1.multiply.com/image/2:allkindofhorses/photos/8/600x600/1/Baby-7.jpg?et=Nv7cuRXnoElRxjv%2CZzxfbQ&nmid=144623269

Nacke/rygg

http://images.iaia1.multiply.com/image/2:allkindofhorses/photos/8/600x600/2/Baby-12.jpg?et=J81lsosoFPjkYcFyU%2CSEqQ&nmid=144623269

Ryggrad (här undrade sambom vad det var som fanns där inne :D )

http://images.iaia1.multiply.com/image/2:allkindofhorses/photos/8/600x600/3/Baby-2.jpg?et=ckCoPygfikt7vezkTVmc3Q&nmid=144623269

Sv: 3D Ultraljud *bilder*

Å vad roligt att se!!:love:

Jag har också bokat in ett 3D ultraljud till 22 januari, fast just nu funderar jag på om det är "onödigt" kanske finns annat som det är viktigare att lägga pengarna på.... fast man blir ju sugen då man ser dina fina bilder!!! :D

Jag får inte upp dina bilder, jag måste spara ner dem på datorn för att kunna se dem.

Härligt att höra! Vi ska också dit, men har inte bokat tid ännu. Blir väl i januari-februari, jag är i v 20 nu. :)

Härligt att höra! Vi ska också dit, men har inte bokat tid ännu. Blir väl i januari-februari, jag är i v 20 nu. :)

Jag är i vecka 29 (vecka 28+1 igår vid UL) och BM där nere tyckte det var perfekt tid att göra det i, barnet är väldigt utvecklat men samtidigt inte för stort för att kunna få bra bilder!

Å vad roligt att se!!:love:

Jag har också bokat in ett 3D ultraljud till 22 januari, fast just nu funderar jag på om det är "onödigt" kanske finns annat som det är viktigare att lägga pengarna på.... fast man blir ju sugen då man ser dina fina bilder!!! :D

Det är inte alls "onödigt" :D

Vi fick dessutom fina bilder att ge bort i julklapp nu ju :)

har några där det är lätt att se, vissa behöver nog föklaras för de som inte är vana att se UL bilder...

hur mkt strålning får barnet med dessa 3D bilder? är det verkligen smart att utsätta barnet för detta bara för att få en bild att rama in?(oj vad jag är gnällig idag, har typ bara skickat negativa inlägg nu haha)

Hade strålningen vart skadlig så skulle man aldrig göra ultraljud. Tillhör man riskgravida så finns de de som gör UL flera gånger i månaden under hela graviditeten.

Ultraljud gör man för att upptäcka sjukdomar och skador på fostret, det är en medicinsk undersökning. Att man får med sig bilder hem är bara ett plus i kanten.
Det finns inga bevis på att något foster tagit skada av ultraljud. Där emot har man kunnat upptäcka missbildningar och sjukdommar och kunnat behandla och t.om operera fostret i magen. Eller i vissa fall kunna avsluta graviditeten vid grava missbildningar. Det finns t.ex. foster där alla organ hamnat utanför kroppen och vissa som inte utvecklar något huvud.

hur mkt strålning får barnet med dessa 3D bilder? är det verkligen smart att utsätta barnet för detta bara för att få en bild att rama in?(oj vad jag är gnällig idag, har typ bara skickat negativa inlägg nu haha)

Eftersom jag enbart kommer att ha gjort ett UL (rutin i v 19), om nu inget oförutsett inträffar mot slutat av grav, så ansåg vi inte att det var någon större risk. Många gör både 4 och 5 ul av olika anledningar under graviditeten utan att det inverkar neg. på barnet!

Sen var det inte enbart för "att få en bild att rama in" utan även en chans att se så att allt var ok, man (och spec BM) ser SÅ mycket mer på ett 3D UL än ett vanligt!

Sedan utefter vad jag läst, så ger inte 3D mer stålning än vad ett "vanligt" UL gör!

fusk fusk.... vi ska dit på lördag så jag får allt hålla mig några dagar till... kommer vara sista dagen av vecka 25 så hoppas på bra bilder :)

kommer inte heller får göra fler UL än de jag gjorde i v 19....

Ett ultraljud är just LJUD. Och apparaten registrerar ekon som reflekteras olika mot olika typ av material (typ bebis vs vatten). Det är ingen strålning inblandad, det är inga röntgenbilder vi pratar om.

Skitfräcka bilder! Nästa gång ska jag också göra ett sånt, verkar ju hur coolt som helst!

Främst kommer jag vara nyfiken på könet, men jag vill ju såklart veta att barnet är friskt först :)

lillasmurf det är samma strålning som ett vanligt ultraljud. Alltså inget som skadar bebisen.

Vad ballt :)

Vet inte varför men jag vill inte gå på sånt där... Vill inte tjuvkika, haha.. Ska ju inte ta reda på vad för kön inne heller.

Jag är i vecka 29 (vecka 28+1 igår vid UL) och BM där nere tyckte det var perfekt tid att göra det i, barnet är väldigt utvecklat men samtidigt inte för stort för att kunna få bra bilder!

Ja, det står ju i deras info att de rekommenderar att man gör det mellan v 25-34. Det ska bli jättespännande! :)

Fick ni med er inspelad film där ni kan se bebisen röra sig?

Fick ni med er inspelad film där ni kan se bebisen röra sig?

Vi fick en skiva med bilder och där ligger några filmsekvneser också.
sedan får man en DVD där hela undersökningen är inspelad, från början till slut. den får man bläddra runt lite i själv, det är inte 45 min som man ser bebisen perfekt såklart :) Vissa delar funderar vi fortfarande på vad det eg är :D

Men den BM vi hade klippte ut de "bästa" filmsekvenserna och lade dem bland bilderna!

Fick en jätte söt där bebis hjärtljud kollas samtidigt som hon hickar våldsamt:love:

Vilka jätte fina bilder! Blir alldeles varm inombords:love:

Liknande trådar

Avel Jag kan börja med att berätta lite om mitt sto. Hon är 20år i april 2010. Hon har gått MSV, **FT och 1,40m. Tävlats mycket...
2
Svar
26
· Visningar
3 028
Senast: Novelette
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 271
Senast: Summerwind
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?