Fannih

Trådstartare
Så kallt har vi det här .
Lägger ni ut era hästar i sådana temperaturer!?
Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch

[iofs så är det ju nog värre då min granne har ut en 25 årig ponny i minus 3 graders regn/snörusk och rikliga vindar. (utan vind/regnskydd) lider med den ponnyn.]

Sv: -32 c

Jag skulle nog lägga på hästen bra med täcken pa hela kroppen och sen lassa ut en massa mat så den fick vara ute några timmar tills dom börjar ställa sig vid grinden för att få komma in så skulle ja ta in dem!
för ut måste dom få komma även om de bara blir för ett ppar timmar

Jag skulle nog lägga på hästen bra med täcken pa hela kroppen och sen lassa ut en massa mat så den fick vara ute några timmar tills dom börjar ställa sig vid grinden för att få komma in så skulle ja ta in dem!
för ut måste dom få komma även om de bara blir för ett ppar timmar

:bow: :bow:
håller helt med dej! så skulle jag oxå göra.
här hade vi -15 imorse... ja som tyckte att det var kallt..

Såvida de inte är klippta eller frusna av sig så ut med dom! :D
Mycket grovfoder så håller de värmen bra. Så länge det inte blåser extremt och de inte har någonstanns att gå i skydd så får de vara ute hela dagen, kanske komma in någon timme tidigare.
Sen får man ju hålla lite extra koll en sån dag och se så de inte står därute och fryser, men oftast klarar de sig utmärkt!:rofl:

Hej,

Jag håller helt med dig om att det är kallt - men jag vet inte hur vi skulle göra här i Älvsbyn om vi inte hade ut hästarna vid den temperaturen?

Det kan ju vara så kallt i veckor i sträck, ändå ner mot - 36 och hästarna går ändå ut. Kanske en kortare stund (några timmar) när det börjar krypa ner mot - 40.

Men är det - 30 så är de ute som vanligt. Man kan ju inte ha hästarna inne i flera veckor i sträck :angel:

~Ingrid

Låter alltid tanterna stå ute hur kallt det än är. Bor trots allt i Norrland så...:smirk:
-32 grader är väl inga problem för hästen bara den här tillräckligt med mat. Och kanske etttermotäcke...det är inte synd om hästen, förmänskliga den inte för att du fryser. Det är som du skriver värre med regn/snö och snålblåst för hästen.

Finns en eller rättare sagt flera intressanta artiklar just kring det här med hästar och kyla läs och begrunda

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

http://www.hastfolk.se/2004-06/04061_om_kyla.htm

Senast ändrad:

Våra går alltid ute oavsett väder och kyla så länge det inte är full storm då kan vi låta dom vara inne ibland.

Min häst är en rygghäst och dessutom väldigt frusen men häromveckan när det var -22 gick hon ute som vanligt fast med 4 riktigt tjocka täcken på sig, hon var väldigt nöjd och sprang o lekte o donade.

Så länge det inte regnar/snöar eller blåser väldigt mycket klarar dom faktiskt kyla väldigt bra. Definitivt om de har grovfoder att käka.
Sen är ju så klart vissa raser (tex fullblod) och vissa individer (min tex :D ) extra känslig

Ofta är det ju väldigt torr och stilla luft de dagar det är så kallt och då är det lättare för hästarna att hålla värmen. Hästarna lider snarare om det är storm och nederbörd!

Jag har nog ut mina hästar några timmar , en har 2 täcken den andra har 3-4 å den tredje inga alls . hon är en fet nordsvnsk med extrem päls :P å vissa säger ju att om man sätter på ett täcke förstör det värmen iform av luft som bildas "inuti" pälsen.

Ja regnrusk är nog betydligt värre , då har hon no allti täcke på sig :)

Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch

[iofs så är det ju nog värre då min granne har ut en 25 årig ponny i minus 3 graders regn/snörusk och rikliga vindar. (utan vind/regnskydd) lider med den ponnyn.]

De är väl inga proslinshundar heller?
På med rejäla täcken och mat i hagen sen får de vara ute hela dagarna oavsett väder. Har 2 av stona utan täcken. Idag var det
-23 hos oss på morgonen. Ingen av hästarna har fryst ihjäl ännu:smirk:

Vi har våra ute jämt, oavsett väder. De har tillgång till ligghall men den används varken mer eller mindre vid kraftig kyla än annars.

Det man måste se till är att hästarna har fri tillgång till foder och vatten, för äter gör de betydligt mer.

Ut och ge en massa hö så klarar dom sig. Täcke på dom klippta/äldre/frusna.

det var -26 iaf här i morse och alla gick ut kl 6 och inte ett knyst från dom...
araben har ett rejält vintertäcke och lurviga russen har ett tunnare regntäcke med lite fleecefoder.
sen var jag snäll på lunchen, var dit med extra hö och då kånkade jag ner det till den del av hagen där det var mest sol så dom fick stå i varma solen å äta....:banana:

Det finns täcken och det finns grovfoder, så ut med hästarna, de är inte skapta för att stå inne, deras ben blir dåliga om hästen inte rör på dem.

Hästarna ska bara ut annars kommer dom ut av sig själv genom väggen nårgga timmar senare (mina monster dvs) vare sig det är snöstorm eller -32. På med vintertäcket och massor med mat så är dom glada och nöjda!

Så kan man ju tänka på det här redan när man har en unghäst: låt den få vara ute utan täcke och sätta ordentlig päls! Då får den inte lika lätt problem som äldre.
Man ska även tänka på att en häst som går täckt ofta får en försämrad funktion att resa håren och på så sätt hålla sig varm. Kan vara värt att tänka på innan man bäddar in sin häst i massa täcken!

Hästen har förutsättningarna naturligt men vi förstör de med vårt förmänskligande! :banana:

De kan ju vara ute om de har täcken på sig och massa med mat så att de har ngt att göra.

Våra går alltid ute oavsett väder och kyla så länge det inte är full storm då kan vi låta dom vara inne ibland.

Min häst är en rygghäst och dessutom väldigt frusen men häromveckan när det var -22 gick hon ute som vanligt fast med 4 riktigt tjocka täcken på sig, hon var väldigt nöjd och sprang o lekte o donade.

Så länge det inte regnar/snöar eller blåser väldigt mycket klarar dom faktiskt kyla väldigt bra. Definitivt om de har grovfoder att käka.
Sen är ju så klart vissa raser (tex fullblod) och vissa individer (min tex :D ) extra känslig

Det blir inte varmare med 4 täcken, bara tyngre.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka