Sv: 3140m

i våran familj tror jag bara vi har haft 2-3 hästar som startat på den istansen. vad tänkte du?

Höra erfarenheter så klart ;) .Om det sliter mer på hästarna osv.

Senast ändrad:

det beror nog på vad du har för en häst.....min var sån att han ville ligga på rulle jämt, men var speedig och stark....så han behövde inte göra så speciellt mycket i loppen själv...han vann även V65 (dåvarande V75) på 2640 ........han var aldrig halt i hela sitt liv....

ja det är ju helt olika va det är för häst självklart. om vi startat är var riktiga långdistansare trivdes som fisken i vattnet me ett varv extra och klarade det riktigt bra. jag tror knappast ett sånt lopp blir aktuellt för min häst tror hon ären typisk kortloppare som det känns nu.

Lines skrev:

:bow: Jätteintressant tråd :bow:

Jag funderar själv på hur distanserna påverkar hästarna.

Finns det överhuvudtaget olika "skaderiskbilder" för olika distanser eller är skadorna helt baserat på vilken individ det handlar om ? (om man ex jämför 1640 med 3140)
Någon som vet ??? Martha kanske :idea:

Farten "dödar" ju (liten fartökning gör stor skillnad) och då borde ett kort lopp som går fort vara mer skadligt än ett långt som går lite långsammare.

Å andra sidan är det ju när kroppen/musklerna är "trötta"
som skadorna kommer och då kanske ett långt lopp borde slita mer.

Kanske är hugget som stucket .......

Naturligtvis är det olika från häst till häst vad som passar bäst och sliter minst, men ändå.....

Vore jätteintressant att höra era tankar om distanser........det kanske rentav vore tid att utöka utbudet ytterligare till någon form av maratonlöpning för att öka variationen, vad vet jag :D :angel:

Personligen gillar jag mera "ju snabbare det går desto roligare" hahahaa....

Men har några som gått 3000-meterslopp, oj vad lång tid man är nervös då... Bättre med kortare då går det över snabbt :rofl: :D :o

Montéryttare skrev:
Personligen gillar jag mera "ju snabbare det går desto roligare" hahahaa....

Men har några som gått 3000-meterslopp, oj vad lång tid man är nervös då... Bättre med kortare då går det över snabbt :rofl: :D :o

:rofl: Du får starta på Tingsryd då.....ett varv :idea:

Lines skrev:

Men var är alla kloka svar och funderingar angående distanser ?....sliter ett långt lopp mer än ett kort eller är det mer "slitning" i ett kort och snabbt ??????????????????????......eller är det helt individuellt och kvittar vilken distans man väljer.

// nyfiken och mycket intresserad

:idea:"Sliter" på psyket gör ju kortlopp åtminstone på en del + tränarens/ägarens :p

Så långt hade jag inte kollat...Hmm,då kanske det inte blir lika lätt att komma med på 110 poäng som jag hade hoppats :crazy: .Ringde och kontrakterade kusk idag.Första frågan blev om jag hade tränat för det :rofl: .

Oj oj.....efter idag kan man väl inte tänka långt och lååååååångsamt längre. :eek:

3140 på en 14-tid är inget för mig i alla fall..... :D

lsz skrev:
Oj oj.....efter idag kan man väl inte tänka långt och lååååååångsamt längre. :eek:

3140 på en 14-tid är inget för mig i alla fall..... :D

Och Spring Ray på dubbla tillägg!!! :eek: Hur sjutton kan han gå 13,6 över 3000 m? :crazy:

/// ghost

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Svar
243
· Visningar
10 414
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
701
Senast: Amanda_F
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V