300g täcke på oklippt ponny....

Sv: 300g täcke på oklippt ponny....

En spontan tanke från mig som inte har någon stor erfarenhet av lösdrift. Men jag tycker det låter som om din flock borde delas upp på något sätt. De som är svårfödda borde väl få mer hö istället plus kanske något tillskott. Medan de lättfödda däremot klarar sig på mindre mängd hö plus halm och inget tillskott alls. Jag tycker det borde bli bäst från alla synpunkter sett istället för att fodra alla, tjocka som smala, på samma sätt?

Det är en klok ide, men som tyvärr inte fungerar i praktiken här. Har helt enkelt inte möjlighet att dela på flocken och hagen, plus att bygga ett nytt vindskydd till. Enda lösningen isf är att sälja och det känns i detta lägen VÄLIGT drastiskt....:cry:
Och som som jag sa, det fungerar bra som det är nu vad det gäller fodringen av mina egna.:)

Har ingen i flocken som är varken svårfödd, tjock eller smal. Det är "bara" inakorderingen som är överviktig ochgår änså länge i egen hage då ägarna inte behagar att komma hit för ett ihopsläpp... :cool:

..Har ingen i flocken som är varken svårfödd, tjock eller smal. Det är "bara" inakorderingen som är överviktig ochgår änså länge i egen hage då ägarna inte behagar att komma hit för ett ihopsläpp... :cool:

Här finns det ju en del att ta på - mer än när det gäller täckena som ju då mer blir en bedömning. När det gäller foder står det bl a så här

1 § Hästar ska utfodras enligt följande:
...
4. så att de inte blir över- eller underviktiga i förhållande till sitt användningsområde.
Ytterligare bestämmelser om foder finns bl.a. i 3 § djurskyddslagen.

Det går ju även att prata med ägarna om att övervikt kan leda till ledproblem, fång etc. Likaså kan ju en veterinär få ge sin syn på saken t ex vid vaccination. Lite olika hur veterinärer gör men några har jag träffat som kommenterat hullet på både hund och häst.

Du har hästen om hand (du skötte det mesta av det praktiska om jag förstått rätt dvs utfodring, ut och in ...) och blir ju då också den som får svara upp om du får länsstyrelsens djurskyddsinspektörer på besök. Dessa kollar även hullet på hästarna.

Sen när det gäller täcken citerade jag tidigare vad som sägs i förordning/lag. Det ger utrymme för tolkning men ägaren kan ju testa att gå omkring med en dunjacka inne ett tag. Dessutom har hästen svårare att reglera sin kroppstemperatur än vad människan har. Hur känns det under täcket - svettig eller torr? Svettig så kan det ju bli hudlidanden också.

Jag har min häst på lösdrift, hade ett fleecefodrat regntäcke på när det regnade som värst. Hästen har jättetjock vinterpäls så han fick värmeutslag direkt :/ Jag tänkte ju bara att han inte skulle bli blöt och kall. Nu har jag inget täcke alls och han mår mkt bättre av det, han blir aldrig blöt "in på skinnet" tack vare hans björnpäls :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka