300g täcke på oklippt ponny....

Sv: 300g täcke på oklippt ponny....

Japps, jag har mätt hästen på eget bevåg....:grin:
Jag tycker det är svårt att beräkna en korekt foderstat på en häst som jag inte vet vikten på...:angel:

Självklart får ägaren själv bestämma:)
Men JAG anser inte att täcket behövs och min fråga var helt enkelt om jag inte ska bry mig om det eller om man har en förbannad skyldighet att försöka påverka förhållandena för ponnyn till det bättre?

Det finns ju undersökningar, examensarbeten och liknande om när hästar behöver täcke. Kan du inte skriva ut något sådant åt dem. Det är nog ren okunskap om hur hästar och deras päls fungerar som ligger bakom. Håll dit till fakta så det inte blir en massa tyckande inblandat. En ponny med bra vinterpäls behöver ju inte täcke alls och behöver man hålla den torr inför sadling tex är ett ofodrat regntäcke det bästa. Hästen kommer inte att kunna reglera sin värme med täcken på. Täcken ska ju vara en ersättning när pälsen inte räcker till. I det här fallet finns ju päls så det räcker.
Tycker du gör helt rätt i att reagera. Det handlar om hästens välmående.

När min ponny är ute står hon med ett 200g tjockt täcke, och hon har också vinterpäls. Inte jättetjock, men ganska. Men även om hon har det behöver hon sitt täcke. Står hon utan täcke och det börjar regna fryser hon så hon skakar efter några timmar, står hon med ofodrat regntäcke lägger det sig direkt mot kroppen och kyler ner henne = hon fryser, även om hon absolut inte blir blöt under täcket. Så har hon haft det i 6 år och hon mår hur bra som helst, i början tyckte jag att det räckte med att hon hade ett ofodrat regntäcke, men det gjorde det inte. Och jag har inte bara gjort utan att tänka, utan jag har testat många olika varianter och anser att det här är bäst för min ponny. Så ibland kanske man bara ska lita på att varje hästägare vet vad som är bäst för sin häst :)

Alltid svårt det där i inakorderings stall, det finns så mkt olika sätt att både rida o sköta hästar. Man måste lära sig att blunda så länge inte hästen far riktigt illa. Själv har jag ute min ponny i alla väder, kommer in vid 21, och andra runt lunch, säkert ngn som har åsikter....
Har stått i stall där hästar står utan täcke i regn, blåst, snöblask så pälsen reser sig..... Då var jag glad att min hade 300g, även om det blev +8 grader ibland oxå.
Tex finns det oxå mkt olika tankar om hur mkt spån det ska vara i boxen, skydd eller inte, väst eller inte, hjälm eller inte.
Har stått i ett stall där stallägaren bestämde hur mkt hö o havre, vi fick inte ens veta.....

Intressant tråd. Utan att lägga mig i just den här frågan undrar jag hur det är om jag som stallägare hyr ut till en häst som faktiskt far illa och ägaren anmäls/döms för detta, har jag någon skyldighet om jag hyrt ut stallplats och sett det hela men inte gjort det som står i min makt?

Eftersom ägaren är en hästmänniska med erfarenhet så hade jag faktiskt utgått från att denne har full koll på vad som är bäst för sin häst.
Jag hade i detta läge inte lagt mig i om just denna ägare anser att deras ponny behöver varma täcken, trots att den är oklippt.
Hade det däremot varit en förstahästägare så hade jag nog bara vänligt frågat av vilken anledningen hästen behöver tjocka täcken, då det viktigaste är att man vet varför man täcker hästen och inte bara gör det av slentrian eller för att "alla andra" gör så..
Det kanske faktiskt är du som har fel i detta fall, ponnyn kanske mycket väl behöver sitt 300 gr täcke för att må bra.. som sagt utgå från att hästägaren vet bäst..

Något felformulerat av mig... sorry!:)

Begränsad fri till gång, alltid tillgång till att tugga men inte fri tillgång i den meningen att de kan äta så mycket de vill.
Eftersom jag håller nere högivan och fyller på med halm behövs annat (kraft)foder för att tillgodose de som inte är fullt så lättfödda i flocken:)

axel: Enl. vad jag lärt mig, den information jag hittar och egna erfarenheter sätter hästar inte fäls efter hur varm/kallt det är utan efter ljuset. Däremot kan en full vinterpäls uppfattas som mindre när ett tungt täcke plattar till päsen....?

fast eftersom ponnyn är överviktig så behöver den ju inget kraftfoder, den behöver ju såfall "bantas" det är ju jätte bra att begränsa hö intaget men att den har möjlighet att tugga.. då kan man ju faktiskt "banta" en häst (vilket man annars inte ska).

om hästen går på fri(begränsad) tillgång på hö, har du någon koll på exakt hur mycket hö den sätter i sig? annars kan du ju ändå inte räkna ut någon vettig foderstat.. även om jag är helt övertygad om att du inte behöver räkna ut den eftersom den enligt mig inte är i behov av något kraftfoder

axel: Enl. vad jag lärt mig, den information jag hittar och egna erfarenheter sätter hästar inte fäls efter hur varm/kallt det är utan efter ljuset. Däremot kan en full vinterpäls uppfattas som mindre när ett tungt täcke plattar till päsen....?

det här tycker jag är intressant för jag har hört likadant, men jag kan inte säga att jag uppfattat det så i verkliga livet.
som nu, mina hästar har inte satt i närheten av lika mycket päls den här "vintern" jämfört med de två tidigare vintrarna när det vart pisskallt och massor med snö.
när det är snö är det ju dessutom "ljusare" (men det ljuset kanske inte räknas).

Hö är inte kraftfoder- även om du ville fodra med bara halm.
Ett 300 GRAMs täcke- inte kg, tynger inte ner pälsen.
däremot har den inte samma behov av att resa pälsen för att den är varm.

Win- win för en häst som rids.
Blir hästen varm är det dessutom bra att sätta på den ett andastäcke så den inte blir avkyld.

Unghästar på lösdrift kan vara utan o skaffa björnpäls.

Ju smalare hästar desto mer päls sätter de o dåligt foder gör samma.
Dålig värmeutveckling.

En häst i toppform som får mkt kraftfoder sätter sällan ngn direkt päls.
Hög förbränning.

Begränsad fri till gång, alltid tillgång till att tugga men inte fri tillgång i den meningen att de kan äta så mycket de vill.
Eftersom jag håller nere högivan och fyller på med halm behövs annat (kraft)foder för att tillgodose de som inte är fullt så lättfödda i flocken:)

En spontan tanke från mig som inte har någon stor erfarenhet av lösdrift. Men jag tycker det låter som om din flock borde delas upp på något sätt. De som är svårfödda borde väl få mer hö istället plus kanske något tillskott. Medan de lättfödda däremot klarar sig på mindre mängd hö plus halm och inget tillskott alls. Jag tycker det borde bli bäst från alla synpunkter sett istället för att fodra alla, tjocka som smala, på samma sätt?

knapplån

Jag hade uppskattat att min stallägare säger/informerar/frågar en gång om det är något angående min häst som hon har åsikter/undrar om. Men inte att hon upprepar sig, jag hör bra och blir då mest arg över att vad jag gör med min häst ifrågasätts.
Så har du redan fint frågat om täckena så är det sedan hästägarens ansvar och beslut hur den vill göra med hästen.

Om hästägaren är okunnig eller osäker så är det väll upp till denne att fråga och samla information för att fatta ett beslut som passar denne och dennes häst bäst.

fast axel, klart att täckena trycker ner pälsen och hindrar hästen från att resa pälsstråna fritt!?.. det är ju därför man ska undvika att dra på ett 0gr regntäcke på en häst runt 0grader eftersom det kan göra mer skada än nytta. Det skyddar såklart mot vinden, men det tycker ner pälsen så hästen inte kan värma sig själv. Det är iaf vad jag har lärt mig och vad jag tycker verkar stämma in på verkligheten när jag tittar på egna erfarenheter iaf..

Men som sagt ställer jag mig tveksam till att pälsen endast sätts efter ljuset, vilket jag också läst mig till, men det verkar inte stämma på verkligheten alls...?

Jo fast nu var det fyllningen som TS retade sig på.
Du har helt rätt i det du skriver.

Ofodrade regntäcken är för varmare väder.

jaha, jag uppfattade mest som att TS pratade om tunga täcken i allmänhet (nu sista vändan om pälsen) när h*n pratade om att täckena tynger ner pälsen och att den därför uppfattas som kortare.. (i jämförelse med "styrkan" i pälsstråna, så är ju alla täcken, fodrade eller ej, tunga)

Jag har tidigare varit i TS sits med 2 inackorderingar.....

Som tur var så flyttade dom härom året... tur för MEJ... OTUR för hästarna då den ena nu väger ÖVER 750 kg och den andra över 650 kg. Trots att både veterinär och hovslagare har påpekat att hästarna MÅSTE bantas och att ingen av dom bör väga mer än MAX 500 kg var....
Men ägarna är ju SÅÅÅÅ duktiga och KAN det här med hästar och dom vet minsann hur man matar en häst....
Bägge är nu halta men ägarna bryr sej inte utan rider ändå.....

Så bara för att man har hållt på med hästar i +70 år och även varit uppfödare betyder det inte att man har den blekaste aning om hur man tar hand om en häst....

TS inackordering ska vara glada att h*n vill att deras häst ska må så bra som möjligt.....

Angående täcke sägs så här på jordbruksverkets hemsida ang

Utrustning
6 § Utrustning som används till hästar ska vara väl anpassad, utformad och
anbringad samt i sådant skick att den inte orsakar skador eller sjukdom.
Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter.

det sär säger ju inte särskillt mycket... hur mycket täcken som behövs är ju tyvärr en tolkningsfråga om hur mycket täcken det behövs för att skydda hästen mot kyla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka