300g täcke på oklippt ponny....

Marlan

Trådstartare
Nu behöver jag eran hjälp och åsikter igen Bukefalister!:)

Fick hem en ponny för några dagar sedan som ska stå här på inackordering i min lösdrift. Mycket trevliga människor och häst!

Men nu till mitt lilla "bekymmer"...
Hur kan jag på ett snällt och vänligt sätt tala om för ägaren att deras häst inte behöver ett 300g vintertäcke nu när det är 5-8 plusgrader? När det blir minus fick jag reda på att ponnyn har sitt vintertäcke plus MINST ett fleecetäcke under...:eek:
Ponnyn är olippt och har en bra vinterpäls, tät och lång.
Det var med nöd och näppe jag kunde övertala ägaren att den inte böhövde sitt 300g inne inatt :angel:

Till saken hör oxå att ägaren är bekymmrad över att ponnyn ska få för lite mat, som i dagsläget (uppskattningsvis) väger närmare 100KG för mycket....

Ägaren är ingen nybörjare utan har hållt på med hästar hela sitt liv men jag tror att "hemma-blind-heten" har slagit till.

Som sagt, jätte rar ponny och ägare men hur ska jag på bästa sätt göra?
Ignorera eller komma med "bessevisser" kommentarer?:confused:

Sv: 300g täcke på oklippt ponny....

Försök ta upp det indirekt. Så du pratar om ämnet men inte om dem.

Tex om du vet någon som fått eksem på sin häst för att de haft för mycket täcken.

Eller att det stod i någon tidning att fång blir vanligare på vintern för hästarna får allt mer mat samtidigt som de har tjockare täcken (så energin inte behöver gå till att bland annat hålla värmen i samma utsträckning).

Sätt upp artiklar och annat i stallet på strategiska platser så ägarna till ponnyn ser dem utan att det är riktat till dem.

På ett lugnt och inte provocerande sätt fråga rakt ut varför de har täcke på sin oklippta ponny eftersom den har päls!:laugh:

Jag gjorde precis så och fick till svar att ponnyn inte blir svettig när hon har det. Så ägaren tror nog att ponnyn vill ha det och skulle frysa utan bara för att den inte blir svettig med....:crazy:

LÄNK till artikel som SLU gjort om täcke.

Skriv ut och häng upp i stallet.

Du får nog skriva ut något om risken med fetma också. 100 kg övervikt är mycket.

nja, ägarens häst, hästens problem skulle jag snarare vilja uttrycka det. Ägaren har så vitt jag försår inget problem med det överhuvudtaget, utan TS är orolig för hästen. TS tar bara sitt ansvar, vilket hon ska ha beröm för!

Sant, hästens problem men jag håller inte alls med om att det är ts ansvar att få ägaren att inse att hon e fel ute. Jag anser att det är ägarens ansvar att ta reda på att hon är fel ute och så länge denne inte bett ts om hjälp så tycker inte jag att en stallägare ska lägga sig i.. Förutsatt att hästen inte lider allt för mycket och sååååå farligt är det faktiskt inte (om än inte optimalt).

Jag har själv haft eget stall med inackordering och jag vet att man lätt blir överengagerad i inackorderingarna men det leder sällan till något bra. Antingen blir det irritation över att man lägger sig i saker man inte har med o göra eller så blir folk otacksamma och tar en förgivet.

Jag tror att de bästa man kan göra i situationen är att känna efter om ägaren är öppen för att diskutera saker i allmänhet. Om det är så, så kan man lirka sig in på ämnet och på något snyggt sätt få personen att förstå.. Om denne ens vill förstå eller hålla med.. Men det kommer aldrig bli ts ansvar att se till att ägaren inte täckar för mycket.

Har du redan påpekat att du tycker det är för mkt så är det upp till ägaren att bestämma hur hon vill göra med den informationen. Om du tror den lider så får du väl anmäla det till djurskyddet. Att den väger 100 kg för mkt är betydligt allvarligare!! Det lär den verkligen lida av.

Pick your battles.

Håller med Apollo om att en stallägare kan inte bestämma över sina inackorderingar. Visst kan man råda och ge synpunkter, men det brukar väl inte vara så uppskattat.

Stallägaren ska inte kritisera om inte hästen tar skada.

Man kan lägga sig i lite, men no more i det här läget.

hästägare har sju miljoner olika åsikter om hur hästhållning ska vara..

Sköt ditt o skit i andra:cool:

Bra artikel med nyttig information som kan gagna fler än just ponnyägaren om du sätter upp den i stallet. Just det här ämnet är det ju många som undrar över. Ju mer informerad man är ju bättre beslut fattar man förhoppningsvis. Om det är så att detta är enda inackorderingen kan du ju ge ägaren artikeln i alla fall med orden "jag läste den här intressanta artikeln och vill gärna dela med mig, vad tänker du om innehållet?"

Jag skulle ställa en rad ledande frågor typ har ponnyn några problem med kroppen eftersom den har så tjockt täcke?

Jag tycker absolut du har rätt att ifrågasätta detta eftersom det handlar om HÄSTENS väl o ve.

Fy för att stå i ett stall där allt man gör ska ifrågasättas.

Hästen mår inte dåligt på lösdrift med täcke på.. trots päls.

Alla stalläagare har sina egna värderingar o ska alla andra göra lika för att få stå där. JAAANTE!!!

Hästen måste fara illa- vilket den inte gör.

Tänk om ni som vill bestämma skulle jobba på socialen. då skulle inte en enda unge få vara kvar med sina föräldrar.

tänk er oxå som svär o mor/ farsföräldrar:eek:

Usch vilka besserwissrar.:mad:
Hoppas att ni själv hanterar o rider helt perfekt.

Jag har stått hos idioter där man inte fick beträda stallgången med brodd o faens moster...

Senast ändrad:

Eftersom det är en jätterar ponny och ägare skulle jag låta täckesdabatten vara helt utanför...häng dock gärna upp SLU informationen i stallet som redan nämnts...Med fodringen vet jag ju inte då jag inte vet hur du fodrar?

Även en fet ponny behöver ju foder....

*KL*

Intressant att att det finns två läger i denna frågan:)
Jag vet inte riktigt på vilken sida jag står än...

Men just nu funderar jag såhär, som många skriver så far hästen inte illa av att ha massa täcken, däremot ökar skaderisken när dom senare under vinter börjar använda två-tre täcken samtidigt. Det blir även merjobb för min del... även om det är en parantes i det hela.
När hästarna sen kommer att gå tillsammans kommer det blir mycker spring, bus och lek. När detta har hållt på ett tag kan jag hävda att ponnyn blir svettig när dom busar :idea: Inte bra att ha en svettig, oklipt häst på lösdrift ;)

Som någon skrev så är fetman lite mer allvarlig... Ponnyn är ca 140 och har ett bröstomfång på 185 cm. Enl. måttbandet väger hon 470 och enligt uträkning med längd och bröstomfång 475 kg... I mina ögon tror jag inte att hon ska väga mer än ca 380-400 kg.
Hon kommer stå på uträknad foderstat och analyserat hö så jag tror att vikten kommer ge sig själv...
Tidigare stod hon på 1.2 kg kraftfoder och 7-8 kg hö, liten hage på ca 25X15m själv från 9.00-13.00. Med dubbla täcke och vinterpäls:angel:

Tycker faktiskt att ägaren själv borde bestämma om det skall vara täcke på hästen eller inte

Absolut. Marlan får väl se till att debitera kostnad för ev täckesbyte i relation till hur mycket tid Marlan lägger på täckandet.

När menar du att du ska hålla på o byta täckena- när de hela tiden går ute???

Har DU mätt hästen på eget bevåg?

Jag skulle bli vansinning om ngn höll på med min häst som om det inte vore min!
Bara för att du kanske har haft en fet häst o sett ljuset innebär det inte att du ska frälsa andra.

Vänliga seriösa tips kan man ge, men i övrigt får du tycka hur mkt du vill men hålla tyst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka