30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Hur många ston blev dräktiga då av dina menar jag?
Varför ringde du inte ut vet till hästen som dog av kolik?

Inga av mina ston blev dräktiga , självklart ultraljudades dom , och skulle dom varit räktiga skulle jag sprutat dom.

Jag var borta och jobba när detta hände, det var grannen som berättade.. tydligen så hade det skett obduktion på den sen och det hade vissat ig att den hade fått i sig tunnrundbalstråd, som hade fastnat i tarmarna.. , så det hela gick fort.. allt skedde på en kväll..
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Hade jag hamnat i den sitsen och både polis och djurskydd ignorerade mig hade jag...
...1) Överklagat till högre instans eftersom kvinnan bryter mot lagen på många sätt och jag är brottsoffret.
2) Kollat upp så jag med säkerhet vet vad lagen säger . Är jag verkligen ansvarig bara för att det är på min mark hästarna står?
3) Kontaktat pressen - sånt får alltid fart på myndigheterna.
4) Skickat alla kvinnans obetalda räkningar till kommunen eller den myndighet som man anser mest ansvarig.
5) Antagligen dragit igång en process mot kvinnan.
6) Som en sista utväg beställt en transport som skjutsade alla djuren hem till kvinnans hus/lägenhet. Är man uppsagd så är man!


Den sista punkten är kanske lite väl drastisk men jag skulle inte tolerera att ngn förstörde mitt och djurens liv på detta sätt.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Du måste ju kunna kräva in pengar för dina kostnader samt anmäla vidare dvs djurskyddet måste ju ha högre instanser?

ja visst kan man kräva betalning för alla merkostnader man haft men sådana här människor som samlar på djur har sällan några pengar som kronofogden kan mäta ut. Ofta finns andra fordringsägare som tex banker som har högre prioritet och därför blir det sällan pengar över som kan betala några skulder.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

*kl*

(hoppar in helt vilt...)

Kräva pengar från vem då ?

Den enda man kan kräva på pengar är hon som tog dit hästarna, har hon inga tillgångar så är det bara till att ställa sig på kö bland dom andra fodringsägarna och vänta på att vederbörande kanske får in några pengar om ett par år... eller om 35 år :cry:

I U-two´s fall är man som stallägare fullständigt maktlös, det enda man möjligtvis hade kunnat göra i samma sits är att leja nån som klipper av några fingrar eller andra kroppsdelar på kärringen så att hon inser att hon borde flytta - ett erbjudande hon inte kan säga nej till som man brukar säga.

Vill man inte hänfalla till etiskt, moraliskt och juridiskt tveksamma metoder så är det tyvärr bara att bita i det ytterst sura äpplet.

Skulle vilja mejla en kram till U-two, fasiken vilken härva och synd om djuren dessutom.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

En första koll hos KFM innan inflyttning av hyresgäster torde ge en bild av människan. Inga betalningsanmärkningar och vettig övrigt med bra referenser - välkommen in.

Första obetalda hyran - direkt till KFM. Då kommer ju det fina att de kan utmäta hästarna. Då blir man av med hästarna (som väl måste vara prio 1) och även om det är tveksamt om man får pengar (många fodringsägare på kö) slutar ju i alla fall stallhyran ticka iväg.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Försök ta hand om 30 vanvårdade hästar i den situationen utan att få hjälp även om man skriker efter det!!!!!!!!!

Skulle jag aldrig göra, men uppenbarligen var du intresserad av att göra det med tanke på ditt agernade. Kanske låter hårt - men det är inte svårare än att helt enkelt slänga ut människan och hennes 30 hästar. Rättsligt har du gjort din del och "avsvaret" låg inte längre på ditt bord, förutsatt att du inte ville ha det.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

En första koll hos KFM innan inflyttning av hyresgäster torde ge en bild av människan. Inga betalningsanmärkningar och vettig övrigt med bra referenser - välkommen in..

Detta är ett bra tips fler borde använda sig av, det skulle bespara dem mycket problem i ett senare skede!

Första obetalda hyran - direkt till KFM. Då kommer ju det fina att de kan utmäta hästarna. Då blir man av med hästarna (som väl måste vara prio 1) och även om det är tveksamt om man får pengar (många fodringsägare på kö) slutar ju i alla fall stallhyran ticka iväg.


Inte fullt så enkelt som det låter.
KFM är väldigt försiktiga med att mäta ut djur i allmänhet och hästar i synnerhet. KFM ska bara mäta ut sådant som med stor tillförlitlighet kan ge vinst, hästar särskilt sådana som dessa, vanvårdade, inavlade etc betingar ett väldigt litet värde, och försäljningsvärdet äts därför i regel upp av de uppstallningskostnader som kronofogden är skyldig att stå för så fort de tagit beslutet om utmätning. En utmätning med ägarutredning, överklagan etc kan vara en tidsödande process.
Inte sällan blir dessa kostnader större än själva försäljningssumman och då har KFM gjort fel när de tog beslutet om utmätning.
Det finns ett sådant fall hos KFM som just gjort att de är så pass försiktiga numera.

När jag själv begärde att en häst skulle mätas ut gjorde jag en deal med KFM att jag tog uppstallningskostnaderna under utmätningsperioden.
Detta var kostsamt för oss men jag ville inte att ägaren till något pris skulle få fortstta vanvårda och flytta runt den här stackars hästen, så det fick vara värt det.

Jag tror inte folk faktiskt förstår hur utsatt och maktlös man faktiskt är som stallägare eller fastighetsägare i en sådan här situation.
En person som redan har dragit på sig stora skulder är oberörd av de påtryckningsmedel som normalt annars är tillämpliga och tar därför också lång tid att bli av med.

Så var noga med vad för slags folk ni släpper över tröskeln.
 
Senast ändrad:
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Nej, det är inte lätt att komma till KFM´s utmätning av hästar, men det händer trots allt (har själv varit på auktioner).

Och NÅGOT måste göras för att uppmärksamma problemet, tillsammans med media kan fler få upp ögonen för just en specifik människa, som får svårare och svårare att fortsätta sin hantering.

Ansökningskostnaden till KFM är 300 kr, vilket ofta är en piss i Missisippi i jämförelse med vad skulden upplöper till...
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

*kl*

(hoppar in helt vilt...)

Kräva pengar från vem då ?

Den enda man kan kräva på pengar är hon som tog dit hästarna, har hon inga tillgångar så är det bara till att ställa sig på kö bland dom andra fodringsägarna och vänta på att vederbörande kanske får in några pengar om ett par år... eller om 35 år :cry:

I U-two´s fall är man som stallägare fullständigt maktlös, det enda man möjligtvis hade kunnat göra i samma sits är att leja nån som klipper av några fingrar eller andra kroppsdelar på kärringen så att hon inser att hon borde flytta - ett erbjudande hon inte kan säga nej till som man brukar säga.

Vill man inte hänfalla till etiskt, moraliskt och juridiskt tveksamma metoder så är det tyvärr bara att bita i det ytterst sura äpplet.

Skulle vilja mejla en kram till U-two, fasiken vilken härva och synd om djuren dessutom.

Håller med. :bow:

är förvånad att en del folk som svarat dömande i denna tråden inte verkar ha ng som helst koll på hur svårt det är att tex vräka en vanlig hyresgäst ur en vanlig bostad/lägenhet ens. det TS beskriver är om möjligt ännu mer komplicerat och helt rätt och visar på paradoxer i lagstiftning och samhället.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Det jag vill uppmana alla som inte jag gjorde... det var min första in hysning.. och som sagt för en månad så jag tänkte inte riktigt..

OBS!!
Se till att få personnr!!!
Det var den största missen!!!
Men som sagt var man lär sig av sina misstag.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Tack ni som har stötat mig!!!
La inte ut det här för att själv få skit..
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

fy vilken tråkig sits:(vilken hemsk människa .

Hoppas det ordnar sig för dig!:)

Är hästarna borta nu?
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

skulle inte ta åt mig ett enda dyft om jag var du.
om du kollar medelåldern på de kritiska svaren så är de tonåringar t.om 25. så en hel del av svaren är kopplade till erfarenhet och insikt om hur systemet fungerar uppenbarligen :angel:.

skaka på axlarna och var stolt att du a) försökt så hårt att göra det rätta efter att ha råkat ut så illa

och b) - att du nu är ute ur skiten och som du säger, kan ta med dig vissa kunskaper utifrån de erfarenheter du gjort.

kram igen!
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

du vet väl om att om DU som hyresvärd låter hästar vanvårdas på DIN gård så är DU skyldig?

sedan undrar jag hur hon kunde ha kvar hästarna på din ägo i 9 månader när du i princip direkt ringde polisen som faktiskt letade efter hästarna och skulle beslagta dem?

det luktar faktiskt lite troll..

Så sant som det är sagt.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Jättehemsk sits! Håller med vad Mackan säger och jag tycker att det är bra att du berättar om vad som hände! Det kan hjälp många att skriva ordentliga kontrakt och skydda sig från "hästdumpare". I efterhand hade det varit bra med ett kontrakt där det stod att hästarna tillföll dig om inte stallhyran blev betald efter en viss tid.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

fy vilken tråkig sits:(vilken hemsk människa .

Hoppas det ordnar sig för dig!:)

Är hästarna borta nu?

Hej!!
Ja detta hände för ett par år sedan, sisst jag hörde nånting var hon i Eskelstuna trakten och hade fått helt djurförbud..

Hittade ett gamalt tidnings utklipp så därför skrev jag av mig lite om det här..
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Lillkumpula Kanske låter hårt - men det är inte svårare än att helt enkelt slänga ut människan och hennes 30 hästar..[/QUOTE skrev:
Vadå slänga ut hennes hästar?

Skulle du kunna göra det?
Bara öppna boxdörrarna och hagar och låta hästarna springa iväg med all olycksrisk för människor och hästarna det för med sej!
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

skulle inte ta åt mig ett enda dyft om jag var du.
om du kollar medelåldern på de kritiska svaren så är de tonåringar t.om 25.


Till TS

Jag gör det enkelt för mig och håller med Mackan i allt hon skriver till dig.

Att Beastie Babe gapar troll ska du inte bry dig om det minsta, det gör hon till var och varannan ny användare här på buke såfort något inte passar henne, inget ovanligt.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Bry dig inte om vissa, så lätt att sitta bakom en dataskärm och skriva ditt och datt.
skönt att du fått rätsida på saken.
kram!!
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Tack igen från vissa håll..
Se bara och lär av misstagen, eller människor så vi alla kan råka ut för här i livet..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 277
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 902
Senast: Tassa
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 414
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Valet i USA
  • Frukost på språng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp