30 år gammal häst, nu går det inte längre.

Sv: 30 år gammal häst, nu går det inte längre.

Alltså, vilken FIN häst du har! Jag blir alldeles rörd. Han har haft ett bra liv, det syns. En eloge för dig och din underbara häst!

Kära någon så fin han är!
Jag har själv en islandshäst, som är nitton.
Som jag älskar så mycket
Man kommer så otroligt nära en häst, man önskar man skulle få ha dom för alltid.
Nu blir han en liten Änglahäst.
Jag tänker mycket på er.
Många kramar:angel:

Hälsa min Acke-gubbe oxå! Sa Hejdå till honom för sista gången för 1 år & 10 dagar sedan, då han var 37 år och hade tappat glimten i ögat... Det var det svåraste beslutet man har tagit i sitt lilla liv, men det kommer till en punkt då man vet att det är det enda rätta! Jag trodde inte jag skulle kunna ta mig vidare men det har gått bättre än jag nånsin kunnat tro.
Jag hade Acke från han var 23 till han var 37, ingen trodde han skulle bli så gammal med sin kroniska bronkit men... Med massor av kärlek kommer man långt!! :)

Tänker på dig TS, du har det inte lätt men du gör det bästa...

Absolut.
Jag skall göra en lista.

Dindy - söt welshfröken i lagom storlek...
Zeus - jättestor halvblods"hingst" som nog ger honom en fight om ledarskapet på de evigt gröna ängarna
Dapper - morganhingst som var min vän
Tildra, Atli, Svalur, Ljufa - ja det finns många som jag vill att han hälsar till när han träffar dem där bortom Narnia...

Å råkar han träffa hundarna Zilla och Urax så får han gärna hälsa till dem också...

*kl*

Får jag fråga..?

Det här med fång på äldre hästar..

Det är vad jag kan förstå inte helt ovanligt, vad kan man göra för att förebygga det?

KAN man göra något för att förhindra det?

Har ju själv en gammelgubbe på 25 år, förvisso är han pigg och precis som vanligt ännu, dock så tappade han lite i hull i höstas/början på vintern men det fixade sig med lucern.

Berodde på att vårt hö hade lite för låga värden för honom, i normala fall har han alltid vart mycket lättfödd, läs ganska tjock!

Så därför har vi medvetet haft ganska låga värden för att kunna ge mycket hö. Detta år så räckte det inte till åt honom.

Kommer jag att få fortsätta att ge lucern hela tiden nu, eller vågar man prova att göra ett sommaruppehåll när gräset kommit?

Det är vad jag kan förstå inte helt ovanligt, vad kan man göra för att förebygga det?
Ingenting vad jag vet.
Denne gubbes hovar har sakta fallit isär med tiden.

Kommer jag att få fortsätta att ge lucern hela tiden nu, eller vågar man prova att göra ett sommaruppehåll när gräset kommit?
Det finns ingen anledning att ge lusern på betet.
Bete har en protein/energi kvot på över 11.

Resten av veckan för blåöga:

(om det inte sker några fler ändringar)

Tor 06:30 + 20:00
Fre 06:30 + 20:00
Lör 09:30 + 22:00
Sön 06:30 + 20:00
Mån 08:00 + 22:00 (eller kanske 09?)

Kl 08:00 blir bra.
22:00 kommer han inte att behöva.

En sådan sötnos! Super av dig att haft honom så länge!
Ibland märks det inte alls att hästarna är gamla. De kan vara extra stela vintertid och sedan är det tänderna, i övrigt kan de vara hur fresha som helst. Jag kan förstå att det kommer göra ont när han tas bort.
Han får säkert bra på gröna ängars ö/ trapalanda :cool:
Stor tröstkram

Hälsa min gamla tant, Blue Skies. Gick bort 7 oktober 1996, 23½ år gammal, fång där med.:crazy:

Bedrövligt och vackert i en salig röra.

Så skönt det var att INTE läsa "han ska få en sista sommar"
den varianten är jag lite smått allergisk mot.

Håll huvudet högt även om tårarna rinner,
för du har gett honom allt det som andra inte kunde.

Kram till alla berörda

*kl*

Får jag fråga..?

Det här med fång på äldre hästar..

KAN man göra något för att förhindra det?
?

Inte mycket tyvärr, ofta blir ju magen känsligare med åren, och det krävs mindre för att 'störa' magen. Så där kan man förebyggande ge magtarmbalans vid foderbyten, och göra dem än mer långsamma och succesiva än på en yngre häst.

Men fullt ut går det inte att skydda sig, man kan bara maximera chanserna att slippa. Nogrann hovvård, inte i överhull och så det med foderbyten då. Men tyvärr hjälper det inte alltid.

28-åringen jag förlorade i fång hade gått på samma bete i 24 år, dvs borde vara van med det. Han fick en väldigt succesiv invänjning då han gick på betet från april (då snön precis försvunnit) och genom hela våren. Ingen torka följt av regn eller liknande som kan stressa gräset. Inga ändringar någonstans annars. Likväl fick han fång. Och exakt på dagen ett år senare var det dags för nästa 'åldring' med samma förutsättningar, den lyckades vi rädda dock.

Har gått åtskilliga andra hästar där före och efter utan minsta problem, tjocka som smala, unga som gamla, ponnyer som stora. De har inte fått fång. Så även om man gör 'allt' så styr när de gäller åldringarna en massa faktorer man inte rör över tyvärr.

I morgon så är det över.
Knotten har kommit och han har börjat vara besvärad av dem.
Så här ser han ut i dag.
Sorli_uppstalld.jpg

nämen en sån sötnos.. och vilken aktningsvärd ålder ändå :) fint att ni fått så lång tid tillsammans :)

gud vilken fin. min medryttarhäst som också är islänning ska också lämna denna värld i morgon:(
du gör det rätta för honom, jag lovar...

Många hälsningar och tankar till dig och guldkillen som nu får ny frihet där på andra sidan. Han och Lómur får beta sida vid sida igen!

*kram*

Innan jag for till jobbet imorse gick jag in i hans hage och pussade hejdå på honom.
Kramade om hans lillmatte litegrann ockå.

Det blir tomt på gården utan dig, gamle man.
Vi vet att du kommer att ha det bra utan oss,
men vi som blir kvar kommer att sakna dig länge.
Hoppas att du sänder oss en tanke ibland,
att du minns oss med kärlek och glädje.
För det är så vi minns dig!

Farväl, gamle man.

:cry:

Säger som många andra här. Var stolt och glad över att han är så fin som han är idag och att du gör det rätta det vet du.

Det är tungt och det blir tomt efteråt, men vetskapen om att han har det bra med alla sina vänner som han inte sett på en tid nu. Den vetskapen skänker ändå en tröst.

Skickar en stor styrkekram för det som kommer idag!.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka