30 år gammal häst, nu går det inte längre.

Sv: 30 år gammal häst, nu går det inte längre.

Och äppelmos!

De har fått in nya burkar såg jag så det behöver inte snålas ;)

:bow::bow::bow::bow::bow:

Det är verkligen fint av dig att tänka på hästens bästa.
Du har haft honom i 22år, och nu ska få sluta sina dagar där han bor.

Skönt för honom att slippa stressen att åka bort och bli avlivad...

Ska oxå begrava mina hemma.

Lycka till!

Starkt av dig att fatta ett sådant beslut!:bow::bow:

Tycker det är underbart när hästar blir så gamla och mår så bra, din söta pålle måste haft ett jättebra liv! Njut av den sista tiden och skäm bort honom så mycket du bara kan.
Det är alltid tungt när en vän lämnar en, men dom fina minnena lämnar aldrig!

(På min gamla ridskola finns denna lilla goding fortfarande, född 1971! http://www.budstikka.no/budstikkaporten/idrett/steinseth/bilder/skolehester/article63976.ece)

Allt är klart nu.
Länsveterinären gav mig via miljökontoret dispens från tillstånd.
D.v.s. miljökontoret fick min dispens.
Och miljökontoret har godkänt platsen på kartan som de skall göra enligt Länsveterinären.
Papper på det kommer på posten om någon dag.
En riktig slaktare som brukar hemslakta kossor i trakten kommer att fixas fram av grannen.

Så nu skall vi bara gräva en grop och sätta datum.
Och ja det känns alldeles rätt.
Vi skall avsluta innan sommareksemet kommer igång.

Himmel den hästen är ju 37år.
Det visar ju att hästar kan leva länge och vara friska.

Jag vet, jag blir like förvånad varenda gång jag är där och hälsar på och han står där i sin hage! :) Och jag minns att redan när jag började rida där i 1990 var det på tal att ta bort honom då han har lite problem med astma och hösnuva, men varenda gång dom bestämde att det var dags för honom att åka blev han direkt bättre och mådde hur prima som helst :D En enveten liten rackare som verkligen tycker om att leva och slänga av små barn :D

Det var skönt att läsa om honom.
Ibland så har jag undrat om jag redan har gått för långt med att låta hästen bli 30år.
Men det där måste ju bedömmas från fall till fall.
Nu så tittar jag bara på hur han mår.
Det får avgöra.

Jag tycker du har gjort helt rätt, du har gett din bästa kompis ett långt och lyckligt liv!! :bump:
Varför ska man ta bort en häst bara för att den når ett visst antal år? Om hästen mår bra och man anpassar hästens vardag till hur den mår finns det väl inget bättre än att låta den få leva? Jag tycker inte man ska stirra sig blind på ålder, man ska bedöma från fall till fall.

(Blev lite orolig för att du skulle tycka jag kapade din tråd, men då andas jag ut nu :))

Glömde en sak: jag tycker faktiskt du ska vara JÄTTESTOLT över att han har blivit så gammal i din ägo, det hade han inte blitt om han inte haft det mycket bra!

Usch, så tråkigt. :crazy:
Kan inte ens föreställa mig hur det känns att förlora någon man haft hos sig så länge!

Men det är väldigt strongt av dig att fatta rätt beslut, och låta honom somna hemma innan han blir FÖR dålig!
Stor eloge. :bow:

Stor eloge till dig som lyckats hålla honom så fin i alla dessa år samt att du tar det jobbiga beslutet nu innan han blir för dålig :bow:

Sänder en liten styrkekram till dig i denna svåra tid..

Himmel den hästen är ju 37år.
Det visar ju att hästar kan leva länge och vara friska.

Hade en shettis på ridskolan när jag var liten, en av de första hästarna jag satt på i mitt liv (den första jag åkte av oxå :angel: ). Den här lille krutgubben :love:

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=114495

Så nog kan de bli gamla med värdighet :D
Tycker du gett din man ett jättefint liv, o jag är säker på att han är dig tacksam för det. O även tacksam för att du tar beslutet att han inte ska bli värkig o dan, utan få sluta innan den dagen kommer :bow:

Helt underbart med dessa gamla hästar :) :bow::love: Är så trött på alla dessa slutkörda 6:åringar som verkar bli vanligare och vanligare :o

Jag vill gärna veta datum när ni bestämt det, om det är ok med er.
Säg till om jag kan göra något.

Han är en mycket speciell liten häst. Jag har aldrig riktigt fastnat för islänningar, men att få åka med på honom var något speciellt. Han är ju en sådan gentleman! Talade om hur jag skulle sitta, väntade tills jag bökat klart och bar mig sedan med glädje och balans ut i naturen. När han gnäggade så hela hans lilla kropp vibrerade så kändes hans själ så ung, och jag minns att jag skrattade högt av ren glädje, så att tårarna rann... som de gör nu.

Men vi får minnas att när sommaren kommer så är han en ung vildhäst igen, på stora gröna fält där eksemen inte längre når hans tjocka man och svans.

Det blir i nästa vecka.
Han vill gärna bli litet borstad och pysslad.
Och så tar vi tacksamt emot litet avlastning vad gäller att ge de smärtstillande medicinerna morgon och kväll fram till dess.

Vill han bli pysslad med i hagen eller inne?

Jag kan ge ikväll, vad ska han ha, och när?

Ikväll tar dottern det.

Man behöver bara komma med påsen och hålla huvudet så finns det Medicin-administatör i stallet kl8 och kl20.
Nästa vecka blir stressig.
Någon morgon eller kväll där skulle avlasta.

Han blir gärna pysslad var som helst.
Han rör sig ganska så bra nu, mycket bättre än för några dagar sedan.
Så man kan utan vidare ta honom in och ut ur stallet.
Men han vill stå mjukt hela tiden så inte på stallgången då utan i en bäddad box.

Kl 08 börjar jag jobba på morgnarna, så då kan jag inte.
Men kl 20 på kvällarna kan jag nog alla dagar utom onsdag. Säg bara till när och var allt finns osv.

Jag kan traska in i stallet ikväll vid 20 så kanske dottern kan visa!? :idea:

Lil-sis är chef över medicineringen så man bara ställer sig till hennes förfogande så blir det bra.
Hon vet hur allt skall vara.

Lil-sis är chef över medicineringen så man bara ställer sig till hennes förfogande så blir det bra.
Hon vet hur allt skall vara.
Åh, då blev allt genast väldigt enkelt!

Jag smög in i hans hage igår och pussade lite på honom.
"Var har du godiset?" Frågade han då...
Kan man ge honom pyttesmå äppelbitar, eller vad ska jag ge om jag vill skämma bort honom lite (till)?

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka