3 veckor med terrierterrorn Turbo

Ferrari

Trådstartare
Nu har det gått precis tre veckor sedan terrierkorsningen Turbo gjorde entré in i min och min mans tillvaro. Jag kan ju inte påstå att det varit lätt precis och jag har ett antal gånger frågat mig själv; är han verkligen värd allt detta slit?

Turbo är en korsning med tysk jaktterrier och papillon, han har fått allt från den tyska jaktterriern, förutom att han knappt har någon jaktinstinkt. Men terrieregenskaperna har gett mig gråa hår vissa dagar :D

Jag har fått en liten arbetsnarkoman som kräver mängder med fysisk och psykisk stimulans, en liten skällapa som är snabb med att käfta emot om man tar tag i honom, men åt andra sidan - det finns många ögonblick som han bara är helt fantastiskt underbar. När han går perfekt fot med en underbar ögonkontakt och hans fantastiska samarbetsvilja till träning. Och att ha en liten Turbo i famnen på kvällarna är helt underbart mysigt. Men han är mycket hund, mer än vad rottweilerkorsningen är.

Vet inte vad jag vill uppnå med detta inlägget mer än att berätta hur det har gått med terrierterrorn Turbo. Som ger mig händerna fulla med både jobb, gråa hår och massa glädje. Jag ville ha en arbetsmaskin och det fick jag, men han kunde haft liiiiite mindre skärpa :angel:

Jag ska försöka få tag i de bilder som min syster tog på hundarna när de lekte häromdagen. Så får ni se underverket :angel:

Sv: 3 veckor med terrierterrorn Turbo

Vill gärna ha tips och ideer om hur man kan få lillråttan att sluta dra något så ruskigt :D

Senast ändrad:

Han låter som en rolig hund, om än inte ngt jag hade vågat ge mig på :P
Jag har haft relativt lätta, "enkelspåriga" hundar runt mig och på dem har det alltid funkat att stanna när de drar, samma sekund som kopplet blir sträckt stannar jag och väntar till hunden tar ngn kontakt. Börjar de nosa runt och tycka att jaja då står vi väl här då, så har jag utan ord eller ngt kortat upp kopplet mer och mer så de bara har alternativet, glo, dra och ha tråkigt eller ta kontakt och få gå vidare.
Vissa hundar lär sig hur långt kopplet är men fattar inte grejjen annars, dvs de kastar sig fram kopplets fulla längd, man stannar hunden kommer tillbax och tar kontakt, och sen så går det runt runt, då har jag gjort så att jag släppt iväg olika mkt koppel, så det ibland tar stopp efter ett steg, ibland en meter och ibland hela kopplet, då brukar det börja tänka och förstå att det är sträckt koppel som är det icke önskvärda...
Lycka till och jag vill jättegärna se bilder på "lillråttan"!!!

*Hihi*

Den annonsen roade en hel del på ett jägarforum, medan andra ondgjorde sig över att tjt blivit en "populär ras i blandisar" (tvivlar på det sist nämnda jag)

Som de flesta andra terrier/terrierkorsningar, så behövs en fast, stadig och lugn hand + dito uppfostran + en hel del hjärngympa för att ha chans på ett skapligt resultat.

Bilder på terroristen och hans kompanjon, har tyvärr ingen egen kamera så ni får nöja er med dessa bilder :D

DSCN9880.jpg

DSCN9881.jpg

DSCN9882.jpg

DSCN9883.jpg

DSCN9884.jpg

:love:

Haha, vad fuuuul :love: Öronen :love: Han är hur söt som helst! Hoppas vi får se mer av honom :) Lycka till!

Haha, vad fuuuul :love: Öronen :love: Han är hur söt som helst! Hoppas vi får se mer av honom :) Lycka till!

Hán kan konsten att se något så fruktansvärt fulsöt ut :D Pälsen åt alla håll, jätteöronen, skägget :love: Men han är min underbaring :love:

Är du säker på att det inte är schipperke i :o:D

Han har ju vissa drag därifrån :D

Nä, hans mamma är renrasig tysk jaktterrier. Och pappan är renrasig papillon. Planerad "tjuvparning" .

De flesta som frågat mig har trott att han varit korsning med dvärgschnauzer/dvärgpinscher :)

Vilken otroligt fulsöt liten charmknutte! :love: Kan tänka mig att han är en handfull, dock... :angel:

mohahaha.....du kommer vara gråhårig innan bäbisen tittat ut! :rofl:
Den kommer ju tro att du är mormor Sofie, inte mamma Sofie! :rofl::bump:

Nä skoja bara gumms!
Du är ju jätte duktig med honom så ja tvivlar inte alls att du kommer få årdning på honom!! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • Maxdos mediciner
  • Vilken bok/bokserie ?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka