3 av 4 hästar?!

G

Gilan

Vi har fått ett jätte knepigt problem i vårat stall. Vi har haft ute 2 veterinärer + en hovslagare. och alal har sagt samma sak. "Gud var konstigt inte dom mest fångdrabbade hästraserna precis. men vi kan intekomma på nåt annat dte kan va utan ni får medecin mot fång att ge dom. Fång är troligast eftersom att dom har puls i alla fyra benen."

Först var det så att 1 häst fick det veterinären säger är fång. lite överviktig men. Fullblod 12 år. Blockhalt ena framben fick medecin hjälpte. 5 dagar efter kurens början blockhalt andra benet. Ska in till djursjukhus imorron.

6dagar efter han fått medecin. Nästa häst halt. Travare 10 år fint hull lite små tunn kanske. Ena frambenet svullen vid kotan,puls i alla fyra ben,hälta (som bara blir värre)Ut med veterinär (en annan dock) medecin. Dom kallade även dte fång.

Gått 2 dagar idag nästa häst halt. Korsning fullblod/halvblod 4 år tunn i hultet. Svullen vid kotan,halt på ett farmben,puls i fyra ben.

Ingen av hästarna har att fång förut. Sommarhagen har inte alls kraftigt gräs och vi vande dom genom att öka betet en kvart varjedag. Som mest på 2 veckor gick dom 4 tim.

veterinärena vet inte om att en tredje häst fått samma symtom som dom kallar för "fång". men imorrn ska ena hästen in till skara djursjukuhus då får vi antagligen veta vad vi ska göra med dom andra 2 också sen.

För hur troligt är dte att 3 av 4 hästar drabbats fång från gräset? kan typ vattnet i bäcken innehålla kemikalier som dom druckit? Nån farlig växt? Gått hästar i den här hagen i typ 20 år ingen har nånsin fått fång.

Nån som har vart med om nåt liknande?

Så konstigt är så orolig för pållan min.=(

ingen som vet eller varit om nåt liknande?? 8 som läst och inget svar.=(

hej
trist för er med alla sjuka hästar,bra att någon åker till klinik där kan dom ju röntga hovbenet för att se om det blivit någon rotation.
det har faktiskt varit en hel del fång i vår av håstar som annars inte är benägna att få fång , i höstas vet jag 2 halvblod som blev sjuka det är också vanligare på till o med "tunna" fullblod.man vet ju inte alltid den specifika orsaken för just den hästen men det har oftast med maten att göra då det börjar som en tarmförgiftning, andra symtom kan vara diarre gaser,feber svettningar stelhet och ojämna hältor, det finns ju också belastningsfång ex om hästar springer på hårt underlag med skor, eller om man tar av skorna och det blir en brutal övergång,
har ni inte märkt några av ovanstående symtom på någon av pållarna innan dom sas fick ont i tassarna

är ni säkra på att det inte finns något farligt i hagen
det verkar ju skumt att alla ska bli sjuka samtidigt
hör gärna av dig och berätta hur det går

även fånghästar kan bli fullt ridbara om man sköter sjukdomen rätt och ni verkar ju ha koll på vet och hovis

Ojj tack äntligen ett svar.

Nejj ingen stelhet,ingenfeber eller nåt sånt blev bara halta. Alla svullna vid kronranden och puls i benen. Vi har gått runt hela hagen och kunde inte hitta nåt som såg ut att vara farligt och ovanligt för en hage. Lite brännnässlor lite blommor. men där dte är brännässlor och sånt där betar dom ju inte.

ja. dte är skönt att den ena hästen ska åka in imorgon så kanske vi får svar på lite frågor.=)

Tack för svaret.
Föresten om dte inte är fång finns dte någon annan sjukdom som man också kan få puls i benen och hälta av? Nån som kanske smittar? :confused:

verkar ganska underligt det där. ser dom ut att avbelasta frambenen? Eller var det bara pulsen som fick veterinären att tro att det var fång :confused:

Pågrund av hälta i varierande ben,puls,varm i alla hovar,att dom står snett med hovarna riktade inåt.

men tycker att dte där jag upptäckte idag med att alla var svullna vid ena kronranden på ett framben verkar mystiskt?!

ta blodprov. vet en häst i vårt stall som fick ett virus så han svullna upp i ett ben och sen i ett annat och sen plötsligt i alla ben.. de tog blodprov och de visade sig vara ett virus och han blev helt återställd och bra sen :)
annars kan jag inte komma på någe annat..

Har ingen erfarenhet av något liknande men en tanke som slog mig var förgiftning. Kan de inte ha utsatts för något "nytt" främmande ämne på senaste tiden? Kan det finnas stillastående vatten i hagen, har någon sprutat åkrar i närheten, kan betade korn ha förekommit i fodret....

Jag är mycket intresserad av att höra hur det går. Berätta gärna vidare när ni kommer framåt. Lycka till

hej, vi har också fått det problemet, fast med en shettis...
hon ömmar i fötterna.
men det konstiga är att hon fick vänja sig ute på gräs långsamt, och det har aldrig hänt något tidigare.

Fång behöver inte betyda per automatik övervikt, hästar i normalhull och även smala hästar kan drabbas av fång. En förändring i magen, är vad som behövs och sen kan den bero på olika saker. Kraftigt bete, växter som hästen inte bör äta osv.

Kanske är det så i erat fall att pållarna kommit åt något som dom inte borde ha satt i sig, och på så sätt skapat en gemensam sjukdomsbild.

vad jag hört är halvblod de mest fångdrabbade. faktiskt. det var nån på buke som sa det för ett par månader sedan.

Jag hade ett fullblod förut som fick fång.
Jag kan tänka mig att en travare också kan få fång lätt.
Särskilt om de gått som tävlingshästar galopp/trav då de har helt andra förhållanden till kraft och grovfoder än ridhästar.

Okej do, flesta verkar tro som jag att dom har fått i sej nåt olämpligt. Men hoppas på att dte inte är fång alls utan nåt annat. men fång är ju troligast.

men skönt att en häst äntligen är inne på djursjukhus nu så kanske vi får veta lite om dom tar prover på honom. *hoppas*

tack för alla svar skriver när jag vet hur dte gått på djursjukhuset.

Om nån vart med om samma sak skriv gärna.

Den första hästen som jag skrev om har inte fång. han har hovledsinflamation. Men det konstiga var att han var halt på andra frambenet för en vecka sen.

Kan han fått fång först och att medecinen hjälpte och sen fick han hovledsinflammation eftersom han fått stödja för mycket på det benet? Vad tror ni?

bara en teori men jag vet inte blir galen.

Ska vänta nu en vecka och se om min häst blir bra annars blir dte skara djursjukhus för oss också.

Det är inte fråga om "white line desease" då? Det som ger en hålvägg om det inte hejdas i tid. Det innebär ju att vita linjen blir mjuk och liksom pulvriserar sig. Smuts kan tränga in och det kan lätt bildas en lite böld.
Inte alls säkert men det finns ju smittsamma former av sjukdomen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 762
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka