3-årstest och unghästutbildning.

Mia_R

Trådstartare
Tränar och visar ni själva era unghästar eller anlitar ni yrkesfolk till det?

Min unghäst kommer att köras in nu i vår och jag planerar att visa henne nästa år på 3-årstest, men funderar på att anlita någon efter rekommendationer som får sköta matchning och visning av henne, så nu är jag lite nyfiken på hur ni gör med era. :idea:

Skulle ni dessutom kunna rekommendera någon så får ni gärna skicka ett PM. :angel:

Sv: 3-årstest och unghästutbildning.

Jag gjorde det själv, jag är inget proffs men att rida in en häst och få den "styrbar" det klarar jag iallafall.

Den senaste hästen jag visade på 3-årstestet var min lilla Goldie som nu ha hunnit bli 7 år. :crazy:

Först red jag in henne, eller red in o red in, jag satt upp på henne o skrittade å så, sen ville hon som ägde henne då skicka iväg henne till någon dressyrryttare som skulle göra henne klar till 3-årstestet. Jag fick komma till henne de två sista dagarna o rida Goldie, så hon hjälpte mig lite. Men sen skulle vi ju visa Goldie själva och jag skulle rida henne. Allt gick la bra o så, men hon fick kankse inte de allra bästa poängen tyvärr..

Nu har jag ju en 3-årig hingst som jag planerade att visa, men ju nämre datumet vi närmar oss desto mer tveksam bli jag, om jag ska visa eller inte.. Jag få lite panik, inte att jag inte kommer klara det i sig, men om vi kommer tja skämma ut oss eller nåt... Jag ska dock vara med på en löshoppningsclinic med min häst, så vi få la se vad han säger om min häst efetr det... Jag är nog mest osäker..

Jag kommer iaf inte att anlita någon som visar honom åt mig, i o med att han bara är en korsning o få va sk. "utom tävlan" så kan jag lika gärna hoppa över detta.. Så känner jag det iaf.

Så, vad har du för häst som ska visas? :)

Jag har visserligen "bara" shetlandsponnyer men visade en på 3-årstest i fjol och i år ska vi till kvalitetsbedömningen och bruksprov.
Är inte heller proffs på något sätt alls men har gjort allt arbete själv - med sunt förnuft kommer man långt ;) Lycka till!

Visst kan jag sätta mig på en oriden häst och få den både styrbar och fatta rätt gångart, men jag vill ju inte behöva känna efter en visning att den hade mer att ge och det är jag som begränsar... :o Mitt sunda förnuft säger mig att jag ska överlåta visningen till de som kan bättre, så ge gärna tips på matchning inför visning och har ni några duktiga personer jag kan kontakta får ni gära skicka mig ett mess. ;)

Vet att det pratades om att gångarterna skulle bedömmas under ryttare, men är det så iår?? Det var det inte när jag visade utan ridprovet var bara att man skulle kunna visa att hästen "gick att rida på" dvs att den gick att styra i alla gångarterna i båda varven, man kunde alltså bara få godkänt eller ej godkänt och jag tror faktiskt att det endast var ett fåtal runt om i landet som inte fick godkänt.

Jag vet faktiskt inte, har inte kollat det men det låter lite konstigt? Det blir fel hela tiden när jag försöker öppna upp reglementet för 2005 på ASVHs hemsida.

Jag har inga erfarenheter av 3-årstestet eller liknande och vet inte speciellt mycket.
Men i vårat län (Örebro län) så skulle det vara en utbildning som var lite förberedande för just 3-årstestet vad jag förstod. Det stod om detta i tidningen "Distriktsnytt" som utkommer i vårt distrikt regelbundet (denna kom precis i veckan.)

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 937
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 265
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar