3 årstest för ponnyer

linnsan

Trådstartare
Vilka är det som ska visa sina ponnyer på treårstest i år? Vet någon när dessa tester hålls och var? Lägg gärna in bilder på era pållar som ska bli visade och skriv ner ras, stam osv.:)

Sv: 3 årstest för ponnyer

Jag ska visa min Welsh Cob hingst Nattens Rasputin han är E. Henfynyw Tywysog U. Vallas Ida UE. Vallas Caracas.
Har inte bestämt vart jag ska åka men det lutar åt Örebro 17 maj eller eventuellt Roslagen 16 maj.

HPIM1095.jpg

Vad kul och vad fin han är!

Jag tänkte visa mitt Welsh Cob sto också:). Sätter in bilder och mer info om henne när jag fått hem henne.

Vet du var man hittar info om var och när det är tester?

Det har inte kommit ut så mycket info än men spaf.info eller de lokala ponnyföreningarna, jag brukar vara inne hela tiden och kika efter proppar.

Har en liten fråga, har aldrig visat eller varit på ett 3-års test. Hur fungerar det med stam osv? Har ett sto som blir 3 till maj. Hon är welsh cob, men är reggad som korsningsponny då föräldrarna är från England och fadern ej licensierad i sverige. Hur fungerar det?!?!? :confused: Antar att man räknas från 3-års då??

Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut men jag är ganska säker på att den måste vara registrerad i någon ponnyavelsförening (ASRP?) för att få vara med eller iallafall för att kunna få diplom.

Det bästa är nog att kontakta Spaf och höra hur det ligger till just i din ponnys fall. Om hon är import och pappan är godkänd där hon är född så ska hon väl räknas som vilken annan ponny som helst.

Här finns lite råd och anvisningar:

http://www.hallandshast.nu/RÅD OCH ANVISNINGAR 3årstest ponny 2008.doc

Edit:
Hittade detta: Bedömningen är öppen och avelsvärderingsgrundande för 3-åriga ponnyer med raskod tillhörande SPAF (30, 33-44, 46, 87, 93) max mankhöjd 148 cm. Hästar (dvs över 148 cm) med raskod enligt ovan skall beredas plats men ej placeras. Welsh Cob över 148 cm äger rätt att tävla om finalplats men då i en egen klass. Resultatet är avelsvärderingsgrundande. Hästar med okänd härstamning får ej deltaga. Ponny med annan raskod får deltaga i mån av plats utom tävlan och dess resultat är ej avelsvärderingsgrundande. Särskilda regler gäller för vilka som är berättigade till final.
Kopierat från spafs hemsida "råd och anvisningar"

Tack för dina svar! Ska kolla lite närmare på vad som gäller och inte. Känns så himla tråkigt av uppfödaren att hon inte licensierat hingsten. Hästen är så himla fin och det hade varit roligt att få en bedömning.
Dessvärre verkar det som om man endast kommer med i mån av plats :(

Jag har som mål att visa min treåriga connemaravalack i år. Dock är jag rookie inom området och hittar inga proppar eller anmälningsblanketter eller dylikt någonstans...:confused:
Någon som har mer koll som kan informera mig?

Som sagt så är infon lite sen men alla proppar bör komma upp på spaf.info vad det lider. Den enda propp jag hittills sett är den som dalarnas ponnyavelsförening anordnar.
Annars kanske du ska kolla de lokala (ponny) avelsföreningarnas sidor.

Om du kollar länken i mitt inlägg #6 så finns där en beskriving av hur det går till osv!

SCS annordnar inga tre-årstest, det är bara information om var och när de hålls som läggs ut.

Jag har också en connemara som jag ska visa, fast jag väntar till hösten eftersom de flesta testen här nere går då.

gandhi08.jpg

9/5 Treårstest, Plönningegymnasiet, Harplinge, Halmstad

10/5 Treårstest (Ölmstad, Gränna)

Sen brukar det vara i treårstest i Nybro på hösten.

Som sagt så är infon lite sen men alla proppar bör komma upp på spaf.info vad det lider. Den enda propp jag hittills sett är den som dalarnas ponnyavelsförening anordnar.
Annars kanske du ska kolla de lokala (ponny) avelsföreningarnas sidor.

Om du kollar länken i mitt inlägg #6 så finns där en beskriving av hur det går till osv!

Jo, det där har jag läst ungefär 349 gånger så snart kan jag det utantill :p

Jag har varit på treårstest och hjälpt vänner etc ett flertal gånger, men då har jag ju bara behövt bry mig om det praktiska och inte allt "förarbete". Sen så har det varit halvblod, men det kanske inte skiljer sig så mycket ponnyer/häst emellan? Förutom att (som jag har förstått) ponnyerna inte har ridprov?

Okej, hur kommer det sig att det är på hösten också? Skiljer de sig något? För de ponnyer som gör det senare provet hinner ju utvecklas mer och förbättra tekniken osv. Eller hur funkar det? :)

Jag har planerat att åka till den i Gränna, är inte särskilt långt hemifrån.

Jag känner två av hans halvsyskon.:D
En av dom åker förmodligen till Roslagen (var i roslagen kommer det hållas?) den 16 maj.

Tror inte att det har så stor betydelse om man visar på våren eller hösten vad gäller prestation. Min är född sent (12 Juli) och är väldigt outvecklad ännu, så för hennes del hoppas jag att det kan göra nån poäng på rastypen.

Vad är det för stam på din connemara?

linnsan skrev:
Vet någon när dessa tester hålls och var?

Treårstest och Kvalitetsbedömning

8-10/5 Treårstest, alla raser, Österlens Hästvänner
9/5 Treårstest Plönningegymnasiet, Halländska Hästavelsföreningen
10/5 Treårstest Ölmstad, Gränna, Jönköpings Läns Ponnysällskap
16/5 Treårstest samt Tvåårstalangjakt Roslagen, Roslagens Ponnyavelsförening
17/5 Treårstest Lockenkil, Örebro Ponnyavelsförening
25/5 Treårstest Karlstads Ridklubb, Wermlands Hästavelsförening

26/7 Treårstest Hedenslund, Dalarna, Dalarnas Ponnyavelsförening

22/8 Treårstest Åstorp, Nordvästra Skånes Hästvänner
23/8 Kvalitetsbedömning Åstorp, Nordvästra Skånes Hästvänner
29/8 Kvalitetsbedömning Plönningegymnasiet, Harplinge, Halländska Hästavelsföreningen
29-30/8 Kvalitetsbedömning Bollerup, alla raser, Österlens Hästvänner

6/9 Kvalitetsbedömning, Ölmstad, Gränna, Jönköpings Läns Ponnysällskap
12/9 Treårstest Nybro, Sydöstra Sveriges Ponnyförening
13/9 Kvalitetsbedömning Nybro, Sydöstra Sveriges Ponnyförening
13/9 Treårstest och Kvalitetsbedömning Nossebro, Skaraborgs Ponnyavel

*KL*

Min herre har ju varit planerad att visas hela tiden. Dock har det uppstått problem då de inte drog igång löshoppningarna vid jul som 'normalt'. De körde två ggr (som jag inte kunde) och sen inget. Såg dock att det körs 1 gång/månad i annat ridhus längre bort, men det räcker som inte. Dels blir 1 gång/månad för lite om han ska gå i maj, och i realiteten blir det ännu mindre då jag kommer missa varannan.

Så jag svär mest just nu.. =/

*KL*

Min herre har ju varit planerad att visas hela tiden. Dock har det uppstått problem då de inte drog igång löshoppningarna vid jul som 'normalt'. De körde två ggr (som jag inte kunde) och sen inget. Såg dock att det körs 1 gång/månad i annat ridhus längre bort, men det räcker som inte. Dels blir 1 gång/månad för lite om han ska gå i maj, och i realiteten blir det ännu mindre då jag kommer missa varannan.

Så jag svär mest just nu.. =/

Jag har inte heller börjat löshoppa än. Maken totalkrockade våran dragbil och det har tagit en evighet av bråk med försäkringsbolaget för att få en ny.
Men jag ska förhoppningsvis åka till ridhus nästa vecka.

Om han inte blir klar i tid (vilket jag tror han blir) så åker jag till dalarna i Juli. Kan bli en trevlig semester om inte annat!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 555
Senast: thoora
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 938
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud