3-årstest för varmblodiga ridhästar.

pinky

Trådstartare
Jag kommer att ha massor av funderingar inför vårens 3-årstest, så jag startar denna tråd med några små frågor, och den får gärna användas av andra med samma planer.:)

*Hur brukar ni göra med miljöträning för de unga hästarna?
De flesta 3-åringar har ju av förklarliga skäl knappast hunnit vara ute och fara så mycket, så hur brukar det gå at plötsligt befinna sig bland en massa liv och rörelse med främmande hästar och människor?
Brukar ni som ofta visar unghästar se till att miljöträna dem innan testet, eller brukar det gå bra ändå?


*Vad brukar ni leda hästen i vid visningen?
Träns förstås, med vad håller ni i? Vanliga tyglarna, grimskaft eller vad?

*Får man ha benskydd på hästen? Vid alla moment i så fall?
 
Senast ändrad:
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Nu har jag ju ingen erfarenhet av just tre-årstest men hade tänkt att visa min treåring ändå. Men jag har visat araber i flera år på utställningar så jag har ju erfarenheten därifrån.

Miljöträna så mycket det bara går... jag åker iväg på löshoppning med min treåring och har turligt hittat två ställen som kör löshoppning så han får träna sig på olika miljöer där.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Du får endast har benskydd vid ridprovet på treårstestet.

Jag andvänder träns med kedjegrimmskaft i läder.

Miljötränar innan, rider tillsammans med andra hästar, helst tre till, någon gång innan, flera om det är hingst. Åker iväg till ridhus exempelvis en em när jag vet att det är fullt i ridhuset.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Förlåt, helt rätt, och vid galopp i frihet. Men endast benskydd, inte lindor vid ngt moment alls.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Funderade också på det, SÅ här står det på bedömnings reglementet:

Vid samtliga moment skall hästen vara tränsad.Träns skall bestå av huvudlag och valfri
nosgrimma av enbart läder, samt ett- eller tvåledat bett med valfria tyglar.
Godkända bett är normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett. Tvåledat bett
skall ha rundat mellanstycke. Bett med D-ring får ej ha en skänkel överstigande 8 cm.
Gemensamt för alla bett är att de ska vara gjorda av metall eller hård oböjlig plast och kan
vara täckt med gummi.(Böjligt gummibett är ej tillåtet)


En vanlig tränsbett är ju 1 delat och det vi kallar 3 delat är ju faktiskt 2 delat!:crazy: Varför säger man 3 delat?
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Ett bett med 3 delar (3-delat) har ju 2 leder, det är så de menar.:idea:

Ett bett med 2 delar brukar även benämnas enkelledat = det har 1 led.

Orden är förvillande lika, så man får läsa noga så att man inte blir förvirrad.;)
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

:idea: ahhaa det står 2LEDAT!! missade det. Trodde det stod..ja tvådelat. :rofl:
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Jag kommer att ha massor av funderingar inför vårens 3-årstest, så jag startar denna tråd med några små frågor, och den får gärna användas av andra med samma planer.:)

*Hur brukar ni göra med miljöträning för de unga hästarna?
De flesta 3-åringar har ju av förklarliga skäl knappast hunnit vara ute och fara så mycket, så hur brukar det gå at plötsligt befinna sig bland en massa liv och rörelse med främmande hästar och människor?
Brukar ni som ofta visar unghästar se till att miljöträna dem innan testet, eller brukar det gå bra ändå?


*Vad brukar ni leda hästen i vid visningen?
Träns förstås, med vad håller ni i? Vanliga tyglarna, grimskaft eller vad?

*Får man ha benskydd på hästen? Vid alla moment i så fall?

*Miljöträning behöver nödvändigtvis inte innefatta femtioelva resor tycker inte jag. Presenterar man nya saker "bra" så bli hästen automatikst positiv till nya grejer och saker den inte sett innan kan den ändå ta på ett bra sätt om den fått en bra "grund" till nya grejer. Men iaf, grejer som vi gjort/gör/ska göra med den lille (min är ju ponny så han ska ju inte ridas dock):
*körkurs i ridhus med andra hästar
*löshoppning i ett annat ridhus
*titta på mkt grejer hemma, gått över broar osv och mer varit noggrann med att han tar sig an uppgifterna på ett bra sätt än att han "bara går förbi"
*"tyvärr" vart i väg mkt på djursjukhuset med hans hov så han har blivit hanterad av många nya människor och sett nya stall o hästar
*vart över hos grannen i hennes stall o stått i gången medan vi provade ut sele

Över huvud taget ta alla chanser i akt att presentera den unga hästan för nya grejer på ett bra sätt och inte undvika situationer man inte vart i förr.

Ska till våren åka i väg till terrängbanan i lina o titta på hinder o vatten. Åka iväg till lite skogsvägar längre hemifrån oss. Öva på att bli lämnad ensam när storhästen är med ute i skogen, gå åt skilda håll osv. Även tömköras över alla "läskigheter" hemomkring, nu endast promenad/handhäst. Hade gärna åkt till hemmaklubben på ngn clearround oxå (utan att vara med) bara för att gå runt bland allt folk och kanske arbeta lite på en bana bredvid. Men såklart ringa o fråga om man får först ;) Visar i på hösten (så blir det nog) så har vi ju hela sommaren på oss att ev rida lite för ngn tränare bara för att möta hästar i grupp, det kanske du som ska rida din vid visningen oxå bör göra ngn gång innan?

Jag leder alltid i tyglar på tränsvana hästar. Tycker det är så mkt lättare att påverka dem, spec när man ställer upp dem. Hästar som är oroliga i munnen bruakr få gå med ett förbindelseläder mellan en delta i bettet o en rem runt nosgrimman så man inte enbart tar i munnen. Då endast ett långt lädergrimskaft. Kedjor endast om ettårsston visas i grimma.

Benskydd får man ha även på ponny runt om vid löshoppning. Om galoppen bedöms i anslutning till hoppningen får man väl ha dem på då med men inte vid visning vid hand. Ridningen vet jag inte..
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Ja förvirrad blev jag. Det berodde ju lite på hur man läste det =)

Förresten, törs jag komma med en Star Trekk Dressage cc? Den är ju av engelsk typ.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Såg att de lagt ut lite info om treårstesten 2007 på asvh:s hemsida nu. Vissa propositioner låg redan ute :banana:
Skrev ut anmälningsblanketter, så jag kan öva på att fylla i dem :angel: :rofl:
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Jag gör så att jag åker till olika ridhus och rider/löshoppar innan. Idag lyckades jag komma till ridhuset när det redan var 7st där så idag blev hon trött i huvudet efter 10 min ridning :D Rider ut mycket och på olika ställen, vi har många olika ridvägar runt oss.
Det viktigaste tycker jag är att få unghästen trygg med den som ska visa/rida, då spelar det inte så stor roll var man är.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Nästa fråga!
(Tackar för svaren jag fått hittills!:bow: )

Hur kinkigt är det med rösthjälper under ridprovet?

Jag kanske hinner få henne ridbar, men om t.ex. galoppfattningarna inte "sitter", får man då använda röstkommando?

Antar att det kan bli lite rörigt när man är flera på banan som sitter och smackar och pratar med sina hästar...;)
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

*KL*
Fler frågor...
Hur högt hoppar de på löshoppningen?
Och hur mycket tränar ni på löshoppningen?

Min treåring har bara löshoppats 4 ggr nu men han är jätteduktig och fattade direkt vad han skulle göra däremot kan han vara lite noncalante mot det första hindret vilket gör att han kommer fel ibland men det struntar han i för han löser det ändå genom att antingen länga eller korta sig. Men frågan är hur mycket löshoppning vi hinner träna eftersom han just nu ska ridas in så det blir kanske lite mkt att köra den biten nu också eller vad tror ni?

Glömde 3-årstestet är den 29 april - 1 maj
 
Senast ändrad:
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Allt står i reglementet som någon redan hänvisat till ;)
Hästarna hoppar upp till 1.10 på testet och de som de anser mogna/ha kapacitet får hoppa upp till 1.30m.
"Min" har varit iväg och löshoppat 3 gånger och ska iväg några till. Hon är lite misstänksam och har inte riktigt framåtbjudningen än, hoppad ca 80cm.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Hur högt hoppar de på löshoppningen?
Minns inte nu, men det står i reglementet.

Och hur mycket tränar ni på löshoppningen?
Min häst är löshoppad ca 6-7 gånger nu, tror jag, och har kommit uppåt 125 cm.

Hon behöver dock slipa lite på tekniken och bjudningen mot hindret.
Bjudningen måste dock fram i de flesta moment, men det börjar arta sig...;)
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

*KL*
Fler frågor...
Hur högt hoppar de på löshoppningen?
Och hur mycket tränar ni på löshoppningen?

Vi tränade våran kille (som går som ponny) i höstas en gång i veckan under ngn månad så löshoppningen "sitter" bra. Vilat över jul o ska väl "fixas" lite ngra gånger med en veckas mellanrum i vår o sedan bara hoppa ngn gång innan testet i september då allt förhoppningsvis sitter som det ska.

Han har lite svag ryggverksamhet enl två erkänt duktiga tränare (med mkt erfarenhet av unghästar o löshoppning och som vi har förtoende för) och förhoppingsvis går det att påverka lite genom löshoppningen men även genom att bygga upp honom med annat arbete under sommaren o få honom lite mer avslappnad öht. Hoppde en bit över metern på en lokal "tävling" utan problem, dock inte tränad på större hinder. Skulle ALDRIG löshoppa utan tränare.
 

Liknande trådar

G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 310
Senast: Gifted
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 219
Senast: -moa-
·
S
Islandshäst Jag sitter just nu och funderar och planerar på hur jag ska gå tillväga för att ha en fullt ridbar häst som är klar för bedömning till...
2
Svar
31
· Visningar
3 113
Senast: Sassa
·
N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: Nero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp