3 års test

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joyride
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 314

Joyride

Trådstartare
Måste man visa dom ridan på 3 års testet?

Han skall visas för hoppning men även gångarter är det tänkt.

Sv: 3 års test

Måste man visa dom ridan på 3 års testet?

Han skall visas för hoppning men även gångarter är det tänkt.
PÅ treårstest visas ALLA hästarna i både löshoppning, lösgalopp och exteriört för hand.
De hästar som håller diplomkvalite måste göra ett godkänt ridprov för att få ut sitt diplom, annars räknas de som klass 1.

Jaha okej.
Jag antar att det är "finare" med diplom, men jag har en valack så då spelar det kanske inte så stor roll om man gör ridprov eller inte?
(kan ju inte avla på han)

OM man nu väljer o göra ridprov(ja om man får diplomkvalité), sker detta samma dag?

Ja ridprovet sker samma dag.

Diplomet ger hans mamma och pappa mer "poäng" avelsvärdemässigt, så även om du inte vill ha det för egen del så kommer det ju till nytta för värderingen av deras avelsvärde.

Det krävs bara att hästen kan ridas i skritt, trav och galopp för ett godkänt ridprov, inga krav på form eller så.

Jaha då är jag med på vad som gäller. Tack:)

Jag kolla lite oxå på 3 års test för ponny och såg att det fans på våren och på hösten, varför är det så och spelar det någon roll om man visar vår eller höst? Antar att man kan välja beroende på hur utväcklad ponnyn är.

Satt och fundera lite.

Såg att man kunde kryssa i om man ville va med på ridprov eller inte.
Kan man välja att rida endå om dom inte blir diplomkvalité? Om man kan göra det varför?

Tack

Se ridningen som ett delmål för dig och din häst. Det är ju därför ridprovet finns med nu för tiden, för att få hästarna ridna i tidigare ålder. För några år sedan sparade man hästarna och såg det som positivt att rida en dem senare.
Även om hästen inte får diplom vill man se dem ridna, som sagt blir synligt i föräldrarnas blup bla. I vårt distrikt, Bohuslän dals varmblodsklubb, har man fått lite kosing tillbaka om man rider dem, också för att få folk att rida oavsett diplom eller ej. Tanken är ju att hästar skall vara ridbara. Det finns ju inga LA i löshoppning...

Tack för svar.
Jag hinner nog inte få honom ridbar till 3 års, men skulle vara kul att få bedömning, så det får jag satsa på :)

Men det är ju flera månader kvar ?

Våra treåringar har just börjat få sadel på sig.

Men det är ju flera månader kvar ?

Våra treåringar har just börjat få sadel på sig.

Visninge här är den 16-18/5, så är ju ca två månader men tror inte han är helt inriden då, då han är väldigt spänd då vi är ute och går. Men vi får se

Såklart du hinner rida in hästen!!
våra kusar (endast 4 i år) har blivit hängda på några enstaka gånger. men nu har dom börjat i god tid!

Det är väldigt låga ridkrav på 3-års. hästen ska visa ca 2 varv skritt, 2 varv trav och 2 varv galopp. Den behöver absolut inte gå i form och det är tillåtet att smacka och använda spö och rida på glappande tygel:D. Inga poäng delas ut!!

oxå blir det ca 100 kr billigare om man visad godkänt ridprov!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SWB Equestrian Weeks med SWBs 3-års championat i dressyr och hoppning går av stapeln på Flyinge Kungsgård mellan 25 september – 6...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 970
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare