3 åringar och sovvanor

lovehorses

Trådstartare
Vi har en son på snart 3 år, i slutet på april.
Han har eget rum.
Han somnar själv i sitt rum, men på natten mellan ett-tre kommer han till oss.Det ända jag gör då är ju att flytta mig till mitten av sängen å han lägger sig å somnar.
Men det börjar bli lite jobbigt nu´, när han kommer så tidigt.För någon månad sedan så kom han vid 5-6 tiden å de tycker jag är ok, de blir ju inte många timmar då han ligger med oss.Vaknar sen vid 7-8 tiden.

Hur ska jag göra för att bryta denna vana?

Nu är han ju förskyld också så då vill man inte börja bråka med honom eller ska man vara hård då med?

Hur gör ni?
 
Sv: 3 åringar och sovvanor

Min son (nu 7 år) har alltid fått sova med mig när han har velat, och på så sätt har han blivit trygg nog att vilja sova själv. För mig har det känts helt rätt att göra på det sättet. Din son kanske är inne i en orolig period i sitt liv just nu och behöver känna extra närhet? Om det blir trångt i sängen kanske ni kan lösa det med en extrasäng eller madrass på golvet inne i ert rum under en period? Jag tror hur som helst inte på att "vara hård" i sådana här situationer.
 
Senast ändrad:
Sv: 3 åringar och sovvanor

Vi (jag o syster) har alltid fått sova i mammas o pappas säng, för oss var det så otroligt mysigt o när vi själva ville sova i varsin säng så gjorde vi det utan några som helst problem.
i värsta fall gick mamma o la sig på soffan o somnade om eller i någon av våra sängar..

Som sagt helt avdramatiserat o aldrig gråt eller tjat om vart man skulle ligga, man la sig där det fanns plats liksom :D
 
Sv: 3 åringar och sovvanor

Mina barn somnar själva i sina sängar men vet att de är välkomna till oss om de vaknar på natten (sover dessutom i samma rum).
jag har svårt att förstå varför man skulle vara hård med detta. ha en madrass under sängen som du kan rulla ut om du själv får svårt att sova. Varför är det ett problem ang. antalet timmar han sover med er?
 
Sv: 3 åringar och sovvanor

Led tillbaka honom till hans säng och hjälp honom att somna om där.

Personligen tycker jag att det är lättast att låta dottern krypa upp i sängen, hon sover mer stadigt hos oss och för oss spelar det ingen roll. Men nu ska vi få en till i sommar så man får börja fundera på om vi måste lösa det på något annat sätt.
 
Sv: 3 åringar och sovvanor

Vi är "hårda" på att vår dotter ska somna i sin säng på kvällen. Vi läser en saga och ligger hos henne en liten stund ca 10 minuter. Somnar hon då på en gång får hon en guldstjärna, när hon fått 10 st får hon en liten present, typ pixibok.

Vaknar hon på natten är hon alltid välkommen till våran säng och det vet hon om.

Förr hade vi jätteproblem med spring hela kvällen och en massa "bråk" fram till 11 på kvällarna, urjobbigt!!

Nu fungerar sovandet bra.
 
Sv: 3 åringar och sovvanor

Dottern som nu iofs är över 4 år har somnat själv i sin egen säng sen hon var runt 1.5 nånstans. Hon brukar komma tassande till våran säng runt 4 ibland tidigare ibland inte alls, så klämmer hon sig ner mitt mellan oss och somnar om utan att man ens märker att hon är där. För oss gör det ingenting att hon kommer tassande.
Sen är det ju rätt mysigt att vakna upp med en liten gullunge brevid sig i sängen:love: Så för oss är det mao inget problem och hur man gör för att inte få det så vet jag inget om... Kanske inte så bra svar.
 
Sv: 3 åringar och sovvanor

Våra sover inte i vår säng för de får inte plats :eek:

De har provat nån gång var men gett upp, det blir alldeles för varmt.

Däremot när 6-åringen hade en superkris i höstas och var ledsen och otrygg så ville han sova hos oss, men det var helt OK att ligga nedanför på en liten madrass på golvet. (vår säng är benlös så det är ingen stor skillnad)

3-åringen "gillar inte om att sova" och kan hittas sovandes på de mest intressanta platser i lägenheten på natten/morgonen. Dock inte i vårt rum, det är inte spännande.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 879
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 288
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 656
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
61 487
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp