3-åring som sparkar i väggen... (kotring i metall?)

Sv: 3-åring som sparkar i väggen... (kotring i metall?)

ha ha ;) jo, nog är vi på samma "plan" allt ;)

nä, det är ju klart att M.R inte skulle rekomendera något smärtsamt :angel: klart det måste "killa gott" med en kraftig metallring som slår ner över den känsliga kronranden :angel: :crazy:

och inte är det den enda (antagligen inte så sköna) metoden som förespråkas för att foga en häst heller :crazy:

:D "två själar, en tanke"!

:bow: Nej det är ju klart att han aldrig skulle göra! :angel:
Man blir ju lite trött på den huvudlösa dyrkan som blir runt endel läror och dess personer! :crazy: Det verkar som om folk slutar att tänka helt själv och bara tuffar på utan den minsta eftertanke. Sedan skriker dom om hur fel allting gjordes "förr"......ja, hjälp! :eek:

Kicki :)

*KL*

Hade det varit min häst hade jag bett att hästan skulle flytta brevid henne som stör henne så hemskt.
Beteendet att sparka i väggar blir ett befäst beteende och kommer med all sannorlikhet att följa henne och som en följd kommer hennes bakben ta mycket stryk av det.

Lyssna på hästen och acceptera att hon inte gillar att ha en granne så tätt inpå sig.
Det är inte alla hästar som gör det. Inte lätt att kunna "gå undan" när man står i en box.
I det fria hade hon med all säkerhet gått undan och hållt sig lite för sig själv om hon inte gillat sällskap tätt inpå sig.

Annars får du väl vaddera boxen och acceptera att du får en "spark-i-väggen-häst"
Svårt att få dem att sluta, men synd att låta det bli ett befäst skadligt beteende.

Prova annars att hänga sandsäckar på väggen där hon brukar sparka så hon träffar dem om hon sparkar.
De svajar då och dunsar lätt emot henne.
Kanske hon finner det tillräckligt störande så att hon slutar.

Det kan funka att byta granne.
Det kan vara personligt emot just den grannen, precis som med människor.;)

Lycka till!

Eftersom du har provat att byta boxgranne och hon är ute hyfsat mycket, undrar jag över fodermängd? Varför blir hon rastlös?
Tror att om du hänger upp något som överraskar henne som du fått förslag på (gummimatta/jutesäck) så kan du bryta hennes beteende, om det skulle vara något hon har "fått för sig", men är det i grunden en oro måste du komma på vad som gör henne orolig.
När jag har haft hästar som blivit oroliga har det varit saker som stökiga stall med mycket spring, höfläkt som gått i gång eller att hästen haft behov av mer lugn, eller helt enkelt utedrift. En såpass unghäst bör enligt mig gå ute dygnet runt, men där är ju åsikterna olika;)

antar att det va ett k.l ;)

och jag håller med dig :bow::bow: (som vanligt ;))

Att sparka i vägg kan vara en ovana som inte behöver ha en koppling till att otrivas i stallet, med boxgranne eller dylikt.
Det är ett beteende som hästen automatiskt kopplar på när en retning tillstöter (ex boxgranne, mat, utsläpp, insläpp mm)

Alltså en sak hästen har lärt sig göra och förmodligen fått någon typ av respons utav det. Till sist sker detta av minsta lilla retning och det blir till en ruskig vardag.

Knepet kan vara att antingen bryta beteendet genom att ex bryta rutinen, hindra genom uppbindning när stressmomenten tilltar, vilseledande manöver (klappa, stampa, hoppa och SLUTA när hästen slutar) eller helst sonika låta hästen gå på lösdrift så att beteendet "glöms bort" innan det blir ett allvarligt problem.

Kotringar...nja....vet inte vad jag ska säga om det.
Kanske. Eller så inte.

Mitt sto hade detta beteende när hon kom till mig och hade lärt sig av ett äldre sto.
Numera inget problem, snarare en tillfällighet.

Mvh Li

:bow: :D Om vi var ensamma i en tråd så skulle den iaf. inte urarta! ;)

äntligen någon som på allvar försöker analysera anledningen till beteendet! :bow:

alla andra verkar utgå från att det beror på att hästen blir störd eller är orolig.
just i 3-års åldern brukar de flesta hästar komma i trotsålder och försöker hävda sig både gentemot ägaren/skötaren och övriga hästar. :devil:
om det är så, så är det faktiskt inget fel med att försöka få bort "symptomen".
jag har aldrig hört talas om kotringen, men ställer mig inte helt avvisande till metoden. spikade själv upp en planka ovanför boxdörren för att förhindra min 1-åring att försöka hoppa över. efter att ha slagit nacken några gånger så tog hästen det intelligenta beslutet att sluta. :idea:
samma sak med eltråd? vem av ovanstående inläggare har något emot eltråd? hästen lär sig att det är ett dåligt beteende att gå emot staketet - och slutar med det.

man kan resonera mycket om att olika metoder är misshandel och farliga för hästen, men faktum är att de oftast lär sig efter en eller två gånger (samma sak med bildäcket) och slutar - varvid det obehagliga upphör. :cool:

observera att jag INTE är någon vän av t.ex. barrering. :eek:
de här metoderna ska naturligtvis användas med förstånd och vid tillfällen där man har konstaterat att beteendet inte beror på smärta eller psykisk oro av något slag.

Oavsett vad orsaken är så tycker jag inte i princip det första man tänker på är at t.ex. sätta på en kotring. Beteendestörningar kan man få bukt med ändå. Och som med andra "olater" så kan det börja p.g.a. en sak och fortsätta av en annan. Och det är inte alltid lätt att veta vad som kom först, "hönan eller ägget"! ;)

jag tycker att kotring och barring är fullt jämförbart. det går ut på att få hästen "lydig" att "inte göra eller göra" med tillfogad smärta där hästen är väldigt känslig. dvs. det gör jäv**t ont och hästen slutar slå eller hoppar högre för att slippa smärtan.

Hej!

Såvitt jag kan se, har du inte svarat på min fråga: "Men har du flyttat på hästen?"

Det vore intressant att få ett svar om vad som i så fall hände.

LIA

kl

Har TS försvunnit?

Skulle vara intressant att se vad som hänt...

jag kan inte säga om kotring är jämförbart med barrering eftersom jag inte har sett hur kotringen ser ut och fungerar (endast hört från tråden).
dock ser jag en stor skillnad och det är att barrering görs för att få hästen att prestera bättre (hoppa högre), medan det som vi diskuterar i tråden handlar om att förhindra att hästen - i slutändan - skadar sig själv eller andra.
:cool: big difference! :cool:

Men det är ju trots allt en genväg man tar oavsett syfte. Så det är ju ändå en form av barrering, man vill nå ett önskat mål utan att själv behöva jobba tillräckligt för att nå det. Så vad är då egentligen skillnaden förutom att i det ena fallet kan man få prisrosetter!? ;)

:bow::bow: jag håller med dig fullständigt.

sedan kan man ju ifrågasätta om inte det är så att kotringen (som är tung) kan orsaka skada även den :crazy: inte alla hästar lugnar ju sig med en gång när det gör ont, en del försöker ju slå sig fri det som gör ont :angel::angel:

satt och disskuterade med en amrikansk vän häromdagen (som tagit med sig sitt fullblod över hit) om M.R. hennes åsikt va att mkt. av det han kan och lär ut är jätte bra (pricis som "våra gamla metoder här") men hans metoder fungerar inte på alla hästar - bara vissa. hennes häst hade blivit ordentligt skadad vid last träning "over there" och kan numer bara åka lastbil utan lugnande, villket i sig blivit ett problem.

så även hennes åsikt va att - det är inte alltid man kan hänvisa till en särskilld metod.

:bow: Tack detsamma! :D

Just detta med en kotring kan ju som du säger gå över styr och hästen flippar ur. :crazy: Inte kul alls isf!

Trist att det gick så illa med hennes häst! :(

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka