3-åring som sparkar i väggen... (kotring i metall?)

Sv: 3-åring som sparkar i väggen... (kotring i metall?)

men snälla du, vad tror du ? om man sätter en tung kotring i järn runt karleden och hästen sparkar...tror du inte det gör ont i kronranden/kotan när kotringen slår där ? men visst endorfinet kanske stimmulerar hovtillväxten :smirk:

:smirk:fast nu har ju MR sagt att det är helt ok och han är ju ofelbar:smirk::angel:

tänkte inte på det :angel: ;)

KL

Går det inte att byta boxgranne? Är hon likadan med alla?
Det brukar vara skillnad.
Skulle det gå bättre om hon såg grannen?

Gummimatta går också utmärkt att sparka på om man har den läggningen..... Det sparar dock vägg och ben.

Om det bara är vid matdags så släng in tuss hö innan du börjar fodra så är hon sysselsatt, det brukar hjälpa.

Den nya plastplanken gillar visst hästarna inte att sparka emot- ger igen på ngt vis.

gummimatta är väl enklast om du inte får byta box.

varför får den inte ha lucka öppen- skapar trivsel

Jag tycker fortfarande att det är galet att gå på symptomen ist för orsaken...
Tycker jag med.
Uppenbarligen är inte hästen nöjd med sakernas tillstånd, så varför inte ändra? Skifta platser på en eller flera hästar (vadå, inte möjligt? Det är klart att det går!) och läs av vad som då händer med 3-åringen. Det är alls inte säkert att det är grannen hon reagerar på idag.

LIA

Läste i Sidbäcks bok att man kan sätta upp en gummimatta på den väggen hästen sparkar. När det inte låter när hästen sparkar så tappar den intresset för att smälla i väggen.

Fast jag skulle nog testa att ta bort utsikten till grannen först.

Det här har faktiskt vi provat på en sparkhäst vi hade.Den slutade tämligen omgående.

När jag var i Tyskland fanns där en hingst som hade dubbelt så stor box som alla andra, gummiklätt alla väggar och ibland när han blev allt för stökig så hade de vad jag tyckte såg ut som fotbojor, men jag gissar att det är någon form av kotring.
De hade även satt dit en kort kedja på varje fotboja/kotring som skulle slå tillbaka mot honom då han sparkade i väggen.

:eek:Herregud:eek:

Så jävla konstigt att hästen var stökig:crazy:

Gummimatta kan fungera men inte alltid (har jag märkt..), bildäck kan nog också fungera eller något annat som hänger på boxväggen, typ en tom petflaska, en sockerbeta, en trädgren, där hon brukar sparka.
Det finns en grej som ser ut som en fotboja, det är som ett hundhalsband i läder som man knäpper under kotan, i det sitter en kort tunn kedja men en gummiboll längst ut. När hästen sparkar slår gummibollen mot benet. Det funkar sådär...
En järnring runt benet tycker jag låter hemskt..
Öppna upp boxen (ta bort skivor, väggar eller vad du nu har) och öppna gallret - kan det fungera bättre om hon ser mer av vad som händer och känner sig mer "med"?

Hästen är ute från ca 8-19, arbetar som en 3-åring ska. Har kompisar i hagen. Va nyss konvalicent och hade då inga problem alls att stå i stallet själv och under den tiden märkte vi inga sparkar alls. Vi har bytt granne med henne, 3 olika hästar och hon gjorde likadant, det är inte endast vid utfodring utan tkr mig se att det också är när hon blir allmänt uttråkad. Står på halm så det finns alltid saker att plocka med. haft halvöppen vägg till grannen förut, fungerade inte bättre och kan inte ha gallret öppet mot gången av säkerhetsskäl... har haft olika typer av leksaker i boxen som likit o liknande som äts upp på 30 min alt. "oätbara sakers" snören ryker på 3 min. säck med halm va smart, men den tror jag också ryker ganska snabbt :)

ni som använt bildäck, hur har ni då gjort, delat på dom? annars kan dom ju fastna o de om hon lyckas pricka däcket fel!

det är en jobbig situation, kan vara så att det är några hästar som hon inte gillar eller tom inte tål... prova att flytta henne istället för att ge henne nya grannar, jag tror inte att hästen skulle tycka att det var tråkigt att kunna titta ut i stallgången heller:angel:

jag har en 4 åring som förra året fungerade jättebra i stallet men nu i år är han inte lika tillfreds, men jag har turen att kunna ha honom på lösdrift oxå då jag har eget stall och där mår han ju bäst:banana:

dom "kotringar" du beskriver finns nämda i en del NH litteratur, minns jag inte helt tokigt så är det monty roberts som förespråkar metoden.... (ja, trots att det inte förekommer något våld i NH :angel: )

det lär hästen att det gör ont som f*n att sparka i väggen för att när benet "landar" så slår kotringen ner över kronranden hårt.

sätt hästen i en annan box eller "stäng" boxen med gardin eller skiva.

:bow::bow::bow::bow: (igen) ;)

Kicki :)

Så mkt trams det är på de här sidorna jämt. Klart att inte Monty rekommenderar nått som är smärtsamt. Men visst vill man köpa dyra gummimattor som kanske inte fungerar istället för att prova att sätta dit en gammal sko som kostar nada så visst.

Nej det är ju klart, MR är ju helt ofelbar så varför skulle han det!? :smirk:
Tycker att det är mer "trams" när folk helt i blindo köper saker och ting för att en "guru" har sagt.....än att tänka sunt och logiskt helt självmant!

Kicki :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är ju klart, MR är ju helt ofelbar så varför skulle han det!? :smirk:
Tycker att det är mer "trams" när folk helt i blindo köper saker och ting för att en "guru" har sagt.....än att tänka sunt och logiskt helt självmant!

Kicki :angel:

men kära nån:eek: har du glömt bort att MR själv har uppfunnit horsemanshit? oj förlåt horsemanship mena jag förstås:cool::rofl:

har han sagt en sak så är det ju så, för han vet bäst och han skulle aldrig göra nåt som innebar obehag för hästen ;)

men kära nån:eek: har du glömt bort att MR själv har uppfunnit horsemanshit? oj förlåt horsemanship mena jag förstås:cool::rofl:

har han sagt en sak så är det ju så, för han vet bäst och han skulle aldrig göra nåt som innebar obehag för hästen ;)

OJ, ja visst så var det ju! :D Man glömmer ju så lätt i min ålder! ;)

:rofl: hoppas att du då börjat med korsord eller nåt för att träna upp minnet:rofl:

Har inte det men uppenbarligen så är det ju dax eftersom man glömmer så här! :rofl:

Hur länge står hon inne?
Hur mycket mat får hon?
Varför isolera en treårig häst?

Blir ledsen när jag läser om sådana här problem hos hästar. Varför ens ha denna häst uppstallad hon visar tydligt att hon inte trivs.

TS

Hur har allt gått? Har du gjort något och isf vad? Har hon blivit lugnare?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka