3-åriga hingstar i avel??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare goljahult
  • Startdatum Startdatum
G

goljahult

Min fråga är helt enkelt vad ni tycker om att använda 3-åriga hingstar i avel?
Borde nygodkända 3-åringar endast få ta emot ett begränsat antal ston? Borde de överhuvudtaget godkännas som 3-åringar?

Jag har själv använt mig av 3-åringar ett par gånger till mina ston, med blandat resultat och är gentligen ganska kluven i frågan.

Vad tycker ni??

Sv: 3-åriga hingstar i avel??

Tja vad ska man svara? Min pålles pappa var två. Kan ha varit en olycka men han är avelshingst fortfarande. 187 avkommor.

Ja. Tycker definitivt att de borde få ta emot ett begränsat antal ston tills dess man vet mer om hingsten, ex ridbarheten. Den diskussionen har kommit upp flera gånger här hemma och vi är helt eniga om detta. Jättetrist när en ny ung hingst får hundratals ston som sen inte visar sej vara det man trodde.

Jag tycker absolut att man ska kunna använda dem i avel!
Även om de sen kanske inte blir superridhästar, så kan det ju faktiskt vara så att de nedärver mkt bättre än sig själv! Det finns många ex på sånna hingstar tycker jag! Och får de ingen chans så vet man ju aldrig, och då kan man missa nåt jätte bra!

Jag håller helt med att de inte behöver bli super, men ändå nedärva bra. Men det finns oxå flera exempel på hingstar som godkännts som 3-åringar och sen tagits ur avel som 4-åringar pga flera orsaker.
Personligen tycker jag att ett begränsat antal ston vore en bra lösning, just för att se vad de nedärver.

Jag tycker också att deras stoantal borde begränsas.

Själv skulle jag aldrig använda mig av en treåring eftersom jag har ett relativt oprövat sto. Kanske på ett annat än det jag har nu.

Om inte allt hade rört sig om pengar, så hade denna fråga inte behövt ställas.
Givetvis så skall tre års hingstarna användas, men då på äldre meriterade ston, och ett begränsat antal.
Men skall vi som har elit ston använda dessa oprövade hingstar, så måste nog allt hingst ägarna se över sina priser.

Om inte allt hade rört sig om pengar, så hade denna fråga inte behövt ställas.
Givetvis så skall tre års hingstarna användas, men då på äldre meriterade ston, och ett begränsat antal.
Men skall vi som har elit ston använda dessa oprövade hingstar, så måste nog allt hingst ägarna se över sina priser.

Håller absolut med!

Egentligen gäller nog detta alla nygodkända hingstar:) eftersom de alla är "obeprövade" när det kommer till nedärvning.
Det spelar ju faktiskt ingen större roll om de är 3, 4 eller 10 år när de godkänns om de inte tidigare har avkommor. Eller??

Egentligen gäller nog detta alla nygodkända hingstar:) eftersom de alla är "obeprövade" när det kommer till nedärvning.
Det spelar ju faktiskt ingen större roll om de är 3, 4 eller 10 år när de godkänns om de inte tidigare har avkommor. Eller??

Håller med om att det spelar ju ingen roll alla är nygodkända på något tidspunkt:D men jag kan följa din tanke bakom "frågan".

Jag tycker att man generellt inte kan säga att så skall det vara. Det beror väl på om hingsten är "ett oskrivet bland" eller om det finns dokumenterat i generationer bakom hingsten och även på moders sida, syskon etc........
En sådan hingst kan visserligen också bli en flopp men.......
Å andra sidan kan man ju som hingsthållare välja ut X antal ston med bevisligen bra avkommor man behöver ju inte ta emot vad som helst;) och på så sätt "säkra" hingsten intill godkänt resultat.......:idea:

kl
Fast en treåring hinner ju inte visa på ngn större ridbarhet i jämförelse med en 10 åring som måste ha prestation för att godkännas..

Detta tycker jag är en mkt bra idé!!
Precis som någon oxå påpekade så hinner inte 3-åringarna visa sin ridbarhet, vilket oxå är vad många har fallit på när de ska "återgodkännas" som 4-åringar...
Däremot tycker jag om sättet med att 3-åringarna endast godkänns ett år för att sedan göra ett nytt prov (ASVH). Borde detta oxå gälla andra åldersgrupper?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 986
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar