Det har redan svarats jättebra. Men jag reagerat på att den inte funkat med den äldre hingsten. Det visar att det är rejält mycket hingst du har där i snöret.. Och att han inte varit ohingstig innan.
Min lilla var verkligen som en dumsnäll valack hemma. Och långt under valacken i rang, skulle inte ens funderat på att säga pip. Barn kunde hantera honom utan problem osv.
Borta så första gången var han rätt dryg. Gapade och skrek och blev ganska "döv", inte så han var svår att kontrollera men han hade noll fokus på mig. Efter några gånger så nöjde han sig med att tala om att han kommit (gnägga) och humma lite med krökt nacke om det var en extra snygg brud första minutrarna och sen helt koppla bort.
Han kastrerades som treåring. Då var han som ovan beskriver.
Nu sommar/höst som treåring och valack så tja. Han är mer hingstig nu än som hingst. Men garanterat mindre hingstig nu än han varit som intakt nu. Han kastrerades inte på minsta vis pga hingstigjet eller beteende.
Han gick med jämnrangat sto. Och var sjukt hingstig i början med henne, sen la det sig. När han sen bytte kompis till en äldre högrangad valack krävdes en del däng för han skulle sluta mopsa. Han gick ut med "jag är Allan Balkan och skithäftig". Inte så han muckar, men han talar om hur jävla häftig han är.
Valacken satte honom på plats och sen var det bra. Nu nyss fick han en stokompis istället. Hög i rang. Han Skaftade ut, mullrade och kråmade sig. Hon hytte en bakhovarna och sa "lägg ner fjant". Jag tror han drog upp grejerna till njurtrakten och har inte vågat hissa ner dem igen. Han har provat humma nån gång åt henne men en blick och han lägger av direkt och beter sig som menlös valack.
Vad vill jag då säga? Jo att du har mer hingstig hingst än du insett - och även med kastrering är det inte säkert det blir mindre. Om du verkligen vill visa och spara som hingst skulle jag lämna bort till riktigt kunnig inom rasen. Min är en B-ponny, så honom kan man nästan ta under armen om han blir drygt. Men en stor, stark nordsvensk/liknande som redan bu ifrågasatt äldre hingst, visat såpass mycket hingstighet och ohörsamhet - den bör hanteras av proffs om den inte ska bli av med kulorna nyss. Alt bör den få träffa på ett dräktigt, ranghögt sto som bokstavligt talat kommer sätta honom på plats, kombinerat med "nolltolerans" i hanteringen.