29 årig islandshäst

Krati

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips om vad jag ska ge till min 29 åring nu i höst/vinter. Han brukar alltid tappa i vikt under höst/vinter/vår, har alltid gjort. Men nu när han blivit äldre blir det mer o mer. Senaste vintern höll jag upp honom ganska bra (men inte tillräckligt). Han fick då 2 kg xtremehorsemakeover müsli, vit+min, breeze up(han har problem med hosta på vintern), olja, 4-5kg blöt lucern, mobility och b-vitamin.

Nu går han på nästan 1 kg krafft rehab (han är jättefin i hullet o musklad o vill gärna behålla det..) vit+min, b-vitamin och glucosamin.

Något tips? :laugh:
Kom nyss på att det nog är bra med kalk också..

Sv: 29 årig islandshäst

Får ha hö också?
Om han ska ha kalk så måste du göra en beräkning på vad allt det andra ger.

I flocken jag har mina hästar går en 25 årig islandsvalack som alltid tappar hull, han får förutom fritt med hö (med bra värden) och hur mkt bete som helst nu sommartid också ett tyskt foder för avelsston ;-) Det fungerar toppen, även linfröolja o betfor förutom det andra. Om du vill veta kan jag fråga vilken sorts foder det är. Han får det fodret 2 ggr per dag. Tänderna är även kollade och i bra skick.

Det får du jättegärna göra! :)

Korven: Ja, när dom inte går på bete får han hö. Han får alltid fri tillgång i boxen på natten, men dessvärre äter han bara tills han blir mätt o sen inte mer - vilket han alltid gjort.
I hagen får han sammanlagt kanske en 7-8 kg

Det här är det gammelman äter:

Eggermans "Zuchtmüsli für Stuten und Fohlen".

Lycka till med din gammelman!

Min stallägare som har massa hästerfarenhet använder hippo alfa och olja för att hålla sina gamlingar i hull. Vill minnas att hon pekar på att just protein i stor mängd är viktigt för äldre hästar.

Tusen tack. Jag ska kolla upp detta!

om någon ser kanske den kan svara på varför många ger betfor till sina gamlingar? är det för energin eller...?

Har han alltid fått för lite mat höst-vinter-vår?
Ett par kg kraftfoder är inte särskilt mycket till en svårfödd häst. Bättre att öka på fodergivorna, än att pytsa till massa annat små-jox.

Jag ger det för att han har fått det hela min tid, 13 år, för att blanda i det andra Krafft o mineraler. Sen är det bra med fibrer i det. Jag ger samma året runt fast lite mindre på sommaren för att bibehålla tarmfloran så gott det går.

Samma som Korven säger, har alltid gett betfor, det är ett bra energifoder och ger fiber för magen samt blandar ut det med mineral, linfröolja och lucern. Ger inte särskilt mycket - en näve torrt som blötts rejält (jag har normalhulliga hästar). Jag ger ju inget kraftfoder alls, bara detta plus bete/hösilage. Räcker gott och väl för mina.

Man får tänka på att fångrisken ökar om man ger för mycket kraftfoder.
Min 18 åriga islandshäst som har svårt att hålla vikten på vintern, fick fång förra vintern.
Då fick han 400-500 gr kraftfoder och lite betfor utöver hö.
Nu finns det ju många faktorer som spelar in när det gäller fång, inte bara fodret.

Vilket kraftfoder fick han?

Om det finns fångrisk beror ju på HUR man gör. Man lägge rinte till 1-2 kg bara så där men det vet du ju säkert. Undrar bara hur du menar.

Här har vi många olika hästtyper i flocken, vissa behöver massor med mat, andra inte. Ingen har fång, inte ens den gamle som får så mycket han bara orkar äta. Lösdrift, de äter fruset gräs etc - allt som kan vara en fångrisk....

Han har alltid fått ordentligt med hö/hösilage. Men har trots det ändå gått ner drastiskt i vikt på på/av-pälsnings perioderna.
Sedan har det såklart ökats ju äldre han blivit.

Kan ju vara idé att kolla upp värdet på grovfodret eftersom de allra flesta hästar brukar klara sig bra på endast detta. Vi brukar ge kraftgrund och lucern till de som kan bli tunna vissa perioder.

Jag gav min häst lucern strå en vinter för ett par år sedan då han behöver mer protein än många av de andra hästarna på vintern.
Då blev han ännu tunnare.
Det visade sig att lucernstråna var så grova att han hade fått foderfickor och fått svårt att äta. Veterinären plockade ut stora grova bitar mellan tänderna.
När jag slutade med lucern och gick över till kraft så var tandproblemen slut.

Men som sagt vid årsskiftet fick han fång i stället.
Hästarna fick mer hö när det var så kallt och min och några andra fick lite kraft . Det tillsammans med med kallt väder vid nyår och ingen ridning på en vecka kan ha utlöst fång.
I år om han inte får återfall och måste tas bort, så blir det installning på natten och täcke istället för extra hö när det blir en köldknäpp.

Kan ju vara idé att kolla upp värdet på grovfodret eftersom de allra flesta hästar brukar klara sig bra på endast detta. Vi brukar ge kraftgrund och lucern till de som kan bli tunna vissa perioder.

Vissa klarar sig faktiskt inte på det. Här har vi mycket bra hösilage och hästarna får fritt med det, för de flesta räcker det gott o väl men för några gör det inte det. Den äldsta får specialfoder för dräktiga ston just för det, och dessutom två gånger om dagen inkl betfor och linfröolja. Man måste se individuellt på häst och häst.

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 363
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej! Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: fjordtokan
·
N
Foder & Strö Hej! Den 13 februari fick vi hem ett Arabiskt Fullblod. Hennes vikt har jag ingen aning om, men hon är 147 hög, och var långt ifrån...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: hanoirocks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar