29 årig islandshäst

Sv: 29 årig islandshäst

men snälla. det är ju pga av årstiden.
jag har analyserat höet tidigare år o det har varit bra men han har trots det gått ner i vikt. jag känner ju min häst.

ni kanske inte vet att äldre hästar är som äldre människor ? dom går ner i vikt om dom inte får i sig tillräckligt med näring o på höst/vinter/vår behöver dom extra PGA på/av-pälsning och kyla. Det är ju bara fakta.

och så som hästar rids o arbetas med nu så behövs det faktiskt mer än bara hö.

Jag har samma problem med min häst och har haft de senaste åren. Han behöver mer protein än många av de andra hästarna på vintern för att vara i fint hull.

Men du skrev att hästen ALLTID tapppade hull höst-vinter-vår. Det betyder ju att den uppenbarligen alltid får för lite mat. Och jag köper att man kan bli överraskad första och andra året, när man inte hinner med att fodra efter behov.
Men sen borde man ju veta att hästen kräver mycket mat?
För klarar den att äta upp sig på det näringsrika gräset på sommaren är ju inte hästen sjuk.

Ja, men jösses. Ja, det har han alltid gjort, men inte i samma grad som han gjort nu när han är äldre. Han har ALLTID haft fri tillgång. Sedan var det en period då man gick på den där myten om att hästar bara behöver hö o mineraler - inget annat.
Kan säga att det inte var bra! Han har sedan dess fått mellan 1-2 kg kraftfoder o denna vintern som var ökade jag även på med lucernpellets, som han sedan tröttnade på.
Så hade tänkt ge honom hackad lucern detta året.

Jag ville ha TIPS om det fanns något foder/tillskott/förslad på vad han kan få för att kanske hulla på sig något extra nu INNAN han börjar gå ner i vikt. För han börjar nämligen göra det redan i slutet på betessäsongen - trots bra bete....
Jag är mycket väl medveten om att han behöver mycket mat. Tänkte om någon satt inne på ngt tips!

Jag har samma problem med min häst och har haft de senaste åren. Han behöver mer protein än många av de andra hästarna på vintern för att vara i fint hull.

Jag ska kolla upp proteinvärdet i vårt hö. Det verkar ju som det är protein o fett dom behöver extra av!

Dynavena Brick kände jag en gammal häst som levde länge och väl på. (34 år tror jag det blev)

Kan vara värt att kolla och prova istället för allt det andra.

Jag har också en gammal häst som tappar under vårvintern, vad man måste göra för att förhindra det är att säkerställa intaget av protein och Mj. För detta krävs att man vet vad grovfodret innehåller och vid behov tillsätta annat, på gamla hästar är det alltid nödvändigt då de blir oerhört näringskrävande ju äldre de blir.

I vårt fall så får vår häst 70 Mj samt 450 smrp ungefär fram till jul/nyår, härifrån brukar jag öka 10 Mj ytterligare samt att han får 550 smrp per dygn. Orsaken är att pälsfällningen börjar på vårvintern och här tappar de mängder av hull okm inte behoven täcks i förväg. Vi har givit riskli till vår häst, i övrigt har han fått vanligt hösilage med bra värden samt hestekraft.

En viktnedgång på det sätt du beskriver vittnar om att intaget är för lågt ett tid innan, och sedan rasar de ihop som ett korthus på mycket kort tid.

För att missförstånd inte ska uppstå, så ja även detta är en äldre islänning på 25 år.

Senast ändrad:

Jag har också en gammal häst som tappar under vårvintern, vad man måste göra för att förhindra det är att säkerställa intaget av protein och Mj. För detta krävs att man vet vad grovfodret innehåller och vid behov tillsätta annat, på gamla hästar är det alltid nödvändigt då de blir oerhört näringskrävande ju äldre de blir.

I vårt fall så får vår häst 70 Mj samt 450 smrp ungefär fram till jul/nyår, härifrån brukar jag öka 10 Mj ytterligare samt att han får 550 smrp per dygn. Orsaken är att pälsfällningen börjar på vårvintern och här tappar de mängder av hull okm inte behoven täcks i förväg. Vi har givit riskli till vår häst, i övrigt har han fått vanligt hösilage med bra värden samt hestekraft.

En viktnedgång på det sätt du beskriver vittnar om att intaget är för lågt ett tid innan, och sedan rasar de ihop som ett korthus på mycket kort tid.

För att missförstånd inte ska uppstå, så ja även detta är en äldre islänning på 25 år.

Tack för ditt svar! Det där med höanalys har jag inte riktigt förstått, utan har bara visat det för henne jag köper foder av så har hon fått avgöra. Ska be om en analys när vi börjar med hö igen.
vad exakt menas med mj och smrp? :confused: :o

Mj är energi intaget, ett överskott av energi kan ge upphov till att de fettar på sig. Smrp = smältbart råprotein vilket är nödvändigt för kroppen och dess muskler, ett underskott kan ge en muskeltillbaka bildning och det vill man inte på så gamla hästar eftersom de har svårt att återbörda det som försvinner. Det går men tar längre tid, i regel brukar de återhämta sig under ett sommarbete för att åter tappa om behoven inte tillgodoses.

Sedan är det viktigt med kvoten på gamla gubbar, kvoten får man om man delar smrp med mj. Jag brukar hålla strax över 6 före jul och ökar till nära 7 efter jul. För vår häst funkar det bra.

Skillnad mellan att analysera höet och att räkna på det man analyserat... Din häst har behövt mer men du har inte satt in dig om hur det fungerar?
Skaffa en bra bok om foder, ta analys, stoppa in analysen i ett foderprogram t.ex Hippocampus gratisversion på internet. Tänk på att hästen kanske inte är helt enligt tabellerna, få hästar är exakt tabellhästar så du kan få räkna om senare. Sen kan du ju ha tur och ha ett hö som ligger högt i MJ&smrp i år :)

Men sen finns det även de, som stirrar sig blinda på höanalys och vilken kvot hästen ska ha hit eller dit och glömmer att använda ögat.

Så det måste vara lite av varje, för att det ska bli riktigt bra.

Min dam får Lucern, soja, betfor, olja, B-vitamin, E-vitamin-muskel, biomag och hyaluron 100 till det hö/hösilage med låga värden som serveras i lösdriften där hon står.

27-årig halvblodsdam, som föll ur både kondtions- och hullmässigt under min konvalescens före, under och efter min höftledsoperation, då det var svårt att hitta medryttare till "en så gammal häst". Tyvärr, var jag säker på att det var slakteriet nästa, när jag träffade henne för första gången efter nästan två månaders frånvaro från stallet, pga stallvärden "inte tänkt på att titta under täcket" trots att jag bad henne tillskottsodra under min frånvaro och hade hela stallet fullt med foderpytsar och hinkar.

Men nu har damen tagit sig så pass att, både kiropraktor och equiterapeut har sagt "detta säger vi inte för att göra dig glad, men det här kommer gå vägen, hon ser ut som en annan häst, redan efter en veckas behandling". Matfrisk, pigg och vaken blick, samt mkt rörligare än på länge.

Vi går långa promenader, som sjukgymnastik för damen och min personlige sjukgymnast tjatar på mig, för att jag snart ska komma upp på hennes rygg, för sjukgymnastik av mig själv. Så, jaaa... det är väl målet.

Ja, man ska absolut titta på hästen också :) Alla hästar följer som sagt inte tabellerna heller så man kan inte lita alltförmycket på att det man uträknar kommer att fungera helt perfekt. Men fungerar inte ögonmåttet mer än att man konstaterar att hästen faller ur kan en uträknad foderstat vara väldigt bra.

Jag ska kolla upp proteinvärdet i vårt hö. Det verkar ju som det är protein o fett dom behöver extra av!

MJ= totalenergin (kroppen utvinner energi från fett, protein, och kolhydrater)

Fett ska man inte ge för mkt av till hästar, de har ingen gallblåsa och kan inte pytsa ut stora mängder galla på en gång (ämnen i gallvätskan bryter ner fett).

Du kan börja med att läsa på hippocampus hemsida om foder, sen är ju Christina Plancks bok bra.

Tycker faktiskt att det är märkligt att man låter sin häst falla ur år efter år utan att ta sitt ansvar som ägare och läsa på om hästars näringsbehov. Det är iofs något som alla hästägare borde ta och göra.

Som andra sagt, läs på i Christina Plancks bok, den kan mycket väl finnas på bibblan, det gör den hos oss. Ev. lite klurig att förstå, kanske gör du rätt i att uppdatera dig lite i det här med grundämnen från kemin i skolan samtidigt. Läs speciellt kapitlet om gamla hästar och om dräkriga ston. En riktigt gammal häst behöver många gånger massor med protein samtidigt som hyfsat med energi. Jag tror det beror på att dom inte lyckas sönderdela höet tillräckligt för att lyckas frigöra all den näring som höet innehåller, man tror att höet ger mer näring än vad hästen lyckas ta upp. Kanske kan du se det på träcken. Min gamlings träck brukar innehålla längre strån en de andra hästarna i stallets. För honom är tändernas malningsfunktion problemet men det har inte gått att göra något åt trots återkommande besök hos tandis hos klinik. Man får anpassa maten helt enkelt.

Min 26-åriga ponny som står på fri tillgång av hö både i hage och box ser jag till att täcka behovet av protein med råge, ca 1,5 gång vad tabellerna visar att han bör ha. Då brukar han bli fin i kroppen. Vet inte om det är samma sak för dig men jag tycker nog att det låter så. För min lyckas jag täcka upp hans behov med kornkross, lusern, betfor och vita kr. mineraler samt liten skvätt rapsolja. Jag håller hellre på och pytsar med grunderna än att köpa färdigblandat men det är ju en smaksak. Även energin lägger jag lite högre än de rekommenderade värdena.

Du skrev att du tror att din häst behöver kalcium också. Se till att räkna ut kalcium/fosforkvoten genom att läsa i boken hur man gör för lusern innehåller rätt mycket kalcium och kanske behöver din häst fortfarande mycket lusern. Värden för att räkna på kan du hitta i boken och också på foderförpackningarna. En sak man måste tänka på när man räknar är om värdet står i kg torrsubstans (kg TS)= kg torrt foder där vattnet är borträknat eller bara i kg där vattnet är medräknat. Man ska inte bland dessa som äpplen och päron. Men det står också i boken. Men det sägs att det inte gör något med för mycket kalcium om det kommer från grovfoder som ju lusern är. Men där är jag inte riktigt säker. Håll gärna lite koll även på Selen om du inte bor i dom delar av landet som har mycket selen i marken.

Får du fortfarande svårt att få ihop räknandet finns det ju firmor att kontakta som kan göra det åt dig för en summa pengar. Jag har antagit att din häst inte tuggar bossar utan får i sig fodret du ger den, annars är det ju förstås värt ett besök hos tandis. Att de inte går med mask antar jag med för det kan ju också påverka mycket.
Lycka till och hoppas att du lyckas få din gamling att behålla hullet.

Även jag rekommenderar att analysera fodret och räkna ut en riktig foderstat. Givetvis får du också använda ögat.

Det är svårt med en svårfödd häst som dessutom inte vill äta mer. Hoppas du hittar foder han tycker är gott och du får i honom.

Min 28-åriga Islandskorsning får allt hösilage han vill äta, betfor(för att kunna ge honom hans tillskott i), vitaminer, mineraler, salt och om det behövs(vilket är sällan för att säga aldrig) lucern. Hans tänder är fortfarande bra och han äter bra. Så hans håller hullet väldigt väl. Jag är noga med att han får tillräckligt med protein och att han får lite extra selen och vitamin i i komb med lite olja då han tränas. Jag upplever att han musklar sig bättre då.

Tack för ditt svar! Det där med höanalys har jag inte riktigt förstått, utan har bara visat det för henne jag köper foder av så har hon fått avgöra. Ska be om en analys när vi börjar med hö igen.
vad exakt menas med mj och smrp? :confused: :o
Jag Christina Plancks bok. En mycket god investering. Man får även tänka på att hästar (precis som andra gamla djur) får en nedsatt förmåga att ta åt sig av näringen i fodret iom att de blir äldre. Därför behövs lättillgängliga näringsämnen som hästen lätt kan utnyttja. Exempel på detta är betfor, soja och vetekli t ex. Om du vill slippa pyssla med "gröt" så är avelsfoder alldeles utmärkta seniorfoder (med reservation för eventuellt stort innehåll av kalcium). Eftersom hästen tar upp mindre av näringen i fodret så kan man inte räkna på tabellhästen utan får lägga till energi och protein.

Även om min gamling åt hö ända fram till avlivning (vid 32 års ålder) så räknade jag inte med att han fick i sig mer än en tredjedel av näringen som fanns i höet han fick. Utöver det räknade jag på näringsbehovet för en häst i hård träning trots att hästen bara gick i hagen. Det innebar stora mängder betfor, vetekli och soja för hans del (han tålde inte lusern) men han höll sig bra på det under flera år. Utöver detta måste man ju överväga när det är dags att avliva på grund av ålder. Hur det än är så kan man inte hålla dem vid liv hur länge som helst.

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 363
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej! Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: fjordtokan
·
N
Foder & Strö Hej! Den 13 februari fick vi hem ett Arabiskt Fullblod. Hennes vikt har jag ingen aning om, men hon är 147 hög, och var långt ifrån...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: hanoirocks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar