24 kg grovfoder

Sv: 24 kg grovfoder

Givetvis inte.
Men skulle allt ensilage vara bättre rent näringsmässigt än hö då?

Att man ska ge si eller så mycket mer av silage än av hö har inte så mycket med näringen i det att göra utan på att silaget väger mer pga allt vatten det innehåller. Man måste fodra mer av det (på vågen sett, i volym blir det inte mer som många redan förklarat) för att få samma fiberinnehåll - en häst måste ju få en viss mängd fiber i sig per dygn för at dess mage ska fungera (minst 1kg torrsubstans per 100kg häst vilket ju blir helt olika beroende på torrsubstanshalten).

Hur ditt hö förhåller sig till detta ensilage i näringsmässigt kan vi bara bedöma om du anger analysvärdena för båda (per kg TS).

Det låter inte normalt, hade jag smällt i en häst 24 kg hösilage varje dag hade den rullat fram:eek:

Har du testat?

För en större häst är inte 24 kg spec mycket, även om det låter så.
(Om det inte är väldigt torrt eller har väldigt höga näringsvärden och hästen är superlättfödd.)

För en större häst är inte 24 kg spec mycket, även om det låter så.
(Om det inte är väldigt torrt eller har väldigt höga näringsvärden och hästen är superlättfödd.)

Ja och det hela beror ju på vad den normalt äter i form av hö. Om det är en häst som skulle bli fet på 24kg ensilage (med ts 50%) så skulel den i så fall också bli fet på 14kg hö av likvärdiga näringsvärden.
24kg bara LÅTER mycket, men det är ju inte mer i VOLYM, som många verkar tro, utan det är på VÅGEN det är mer. Det är ju inte som att man behöver dubbelt så många Ikea-kassar för att få plats med det! ;)

...helt off topic...

Undrar om Ingvar Kamprad vet om att han lagt grunden till ett helt utfodringssystem :D

Om det var köttproduktion vi höll på med så skulle priset i butik stiga så fort IKEA-påsarna blev dyrare :rofl:

Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka