24 kg grovfoder

Sv: 24 kg grovfoder

Är inte ett typiskt beteende för en ko-bonde, de flesta vi känner inkl. oss själva förtorkar innan ensilering, c:a 1 dygn. För låg ts halt är inte av intresse, eftersom att fodra med alltför mycket vatten är inget som är gynnsamt. Vi ensilerar i strumpa och eftersom pressvattnet inte skulle ha någonstans att ta vägen så måste man uppnå en viss ts-halt.

Kicki :)

Det var mest gamla fördommar om ko-bönder som skymtade fram där! Mina grannar som är ko-bönder förtorkar också sin vall men gör ibland konstiga saker som att ensilera majs!

Jag känner mig lite konfunderad: som jag har sett det från hästhållet så förr gav man alltid hö, och sedan har det kommit ett alternativ som heter hösilage. Ensilage har man hört talas om, men det var till kor. Däremot kan jag tänka mig att om man är bonde, och tar fram grovfoder till flera djurslag, så kanske "hästfolkets" terminologi inte stämmer?
Om man läser i Christina Plancks bok så verkar det finnas en viss skillnad genom att vid ensilage försöker gynna mjölksyrajäsande bakterier (bl a genom att hålla ts-halten 30-35%), medan hösilaget karakteriseras av syrefriheten och en högre ts-halt?

Så jag känner mig fortfarande förvirrad, men på ett högre plan :-)

Jag känner mig lite konfunderad: som jag har sett det från hästhållet så förr gav man alltid hö, och sedan har det kommit ett alternativ som heter hösilage. Ensilage har man hört talas om, men det var till kor. Däremot kan jag tänka mig att om man är bonde, och tar fram grovfoder till flera djurslag, så kanske "hästfolkets" terminologi inte stämmer?
Om man läser i Christina Plancks bok så verkar det finnas en viss skillnad genom att vid ensilage försöker gynna mjölksyrajäsande bakterier (bl a genom att hålla ts-halten 30-35%), medan hösilaget karakteriseras av syrefriheten och en högre ts-halt?

Så jag känner mig fortfarande förvirrad, men på ett högre plan :-)

Jag vet inte redigt vad det är du har läst, men det är ju något extremt konstigt som verkligen inte stämmer.

Visst gav man hästarna hö förr i tiden (vad som är förr vet jag dock inte :p )
Någongång började ensilage tillverkas och detta ges numera till både hästar och kor. Dock brukar man sällan ge det allra blötaste till hästar eftersom de kräver längre tuggtid än ex kor (väldigt blött ensilage måste ju oftast kombineras med hö eller halm och det blir ju aldrig ekonomiskt bra), så det är mycket möjligt att du aldrig har träffat på det i hästsammanhang.

När ensilaget kommer runt en viss ts halt så har vi hästägare valt att börja kalla det hösilage, kanske för att det är lite lättare att skilja på det när det blir tre olika sorter. Vad vet jag.
Det finns tom skrivet i vissa hästböcker vid vilken ts halt det blir hösilage.

Men hösilage är fortfarande ensilage.
Så om du ger din häst hösilage, men tvekar om att ge ensilage så tycker jag du är väldigt konstig.
Det är ungefär som att... Inte våga ge krossad havre när man ger hel havre.. ;)

Men det är just där som det går lite snett. Ensilaget var inte tänkt specifikt till kor, utan det var bönder, som oftast är tillverkare av foder, som började ensilera och då till sina kor. För hästägare så var ju hö fortfarande det mest gångbara av många anledningar, lätt att hämta. frakta lagra o.s.v. När vi började ensilera för över 20 år sedan så tog vi även hö, men efter några år så var det bara ensilage som gällde. Och bland hästfolk så höjdes skeptiska röster mot detta "märkliga" foder"

Men ju vanligare det blev att bönder tog ensilage desto mindre hö var ju i omlopp, således så fick även hästägare upp ögonen för, i första hand, balat grovfoder. Men de flesta efterfrågade ett foder som var så likt ett hö som möjligt, och trala, hösilaget var fött! Eftersom det i begynnelsen var ett tämligen okänt begrepp med ts-halt så myntades ordet hösilage, en kombination av båda begreppen. Sedan så har man ju i början hakat på just ordet hösilae för att folk skulle förstå vad det var som man pratade om och i vilken omfattning fodret var "fuktigt", allt för att underlätta.

Esileringen skiljer sig beroende på ts-halt, det är riktigt, men det är trots det en ensileringsprocess. Just ts-halten är lite av en smaksak, men till kor vill man inte ha allt för torrt, men inte plaskvått heller, det ska gynna deas upptag så mycket som möjligt. Av den anledningen går vi aldrig medvetet under 45% ts, utan ligger där runt 50-55%.

Senast ändrad av en moderator:

:D Jo, sådana har vi ju lite till mans! Skulle vara intressant att få testa ensilerad majs, finns mycket kul att "knöla in i plast"! ;)

*kl*
Som tidigare sagt så finns det ingen skarp gräns mellan ensilage och hösilage (som är ett "påhittat" ord). Precis som Vita_N_6520 skrev så är väl skillnaden egentligen att ensileringsprocessen avtar ju torrare grönmassan är.

Vad gäller ensilerad majs så är det inte ett dugg konstigt, det är ett jättebra och smakligt foder som är mycket vanligt i andra länder. Dock är det ju inte lika vanligt i Sverige eftersom det kan vara svårt att få majsen att växa bra här.

Jag är bondtös av arv och ohejdad vana;)
Jag säger ensilage om allt som är det. När andra pratar om hösilage så förstår jag ju vad dom menar men säger glatt fortfarande ensilage!
Det är aningen rörigt att folk har fått så många idéer om hur torrt det ska vara och vad det ska kallas att dessutom hippocampus med flera spär på trenden är ju beklagligt.
Dessutom är jag mycket tveksam till hur många som känner till ts halten på sitt grovfoder. Mina balar kan variera en hel del trots samma skörd och samma åker.
Ibland får man ju fodra på känn och inte strikt efter vad vågen säger, är det tungt men ser lite ut så är det oftast lite blötare än det man tog förra gången.

Dessutom är jag mycket tveksam till hur många som känner till ts halten på sitt grovfoder. Mina balar kan variera en hel del trots samma skörd och samma åker.
Ibland får man ju fodra på känn och inte strikt efter vad vågen säger, är det tungt men ser lite ut så är det oftast lite blötare än det man tog förra gången.

Håller fullständigt med om att TS varierar! När vi tar ensilaget på en vall så beror det på en massa faktorer hur fuktig just den balen blir: sol/skugga, lä/blåsigt, kraftig/tunn sträng, fuktig/torr mark. Vi får stora variationer eftersom vi har relativt små vallar på högst ett par hektar i skogs-/mellanbygd. Kan tänka mig att man får mer jämna värden mellan balarna på slättbygden.

Det analysvärde som jag i princip aldrig litar på är TS! Vi tar prov direkt på vallen (diagonaler ur strängarna) precis innan plastning för ett bra medelvärde. Proverna packas enligt konstens alla regler men det händer ofta att TS-värdet blir orimligt högt eftersom det torkar på vägen. Vi tar därför alltid och gör en egen mätning ur de första balarna för att korrigera analysvärdena.

Har bara läst början på tråden så om jag upprepar vad ngn annan sagt, sorry!
Behöver inte va så besvärligt...
Normalt har hö TS på 84%, ett hösilage som har ett TS på 50% känns tungt och blött medan ett med kring 65% bara känns fuktigt i handen. Allra enklaste om de inte har analys? Ta hem ett prov och torka i ugnen (100 grader, någon timme) väg före och efter så ser man hur mkt vatten som försvunnit :)

Senast ändrad:

Normalt har hö TS på 84%, ett enssilage som har ett TS på 50% känns tungt och blött medan ett med kring 65% bara känns fuktigt i handen. Allra enklaste om de inte har analys? Ta hem ett prov och torka i ugnen (100 grader, någon timme) väg före och efter så ser man hur mkt vatten som försvunnit :)

*rättar*
Det heter fortf. ensilage. (Och det som kallas hösilage kan aldrig vara blött)

Nej ordet hösilage är inte uppfunnet av hästfolket utan började användas på 70-talet (ev tidigare) om förtorkat ensilage i gastäta silos. Efter engelsa haysilage.
PL

"Haylage" sade man i slutet av 1990- talet, i alla fall.

Alltså helt seriöst......Om jag fattat det hela rätt, om jag vill byta från hö till ensilage, (vilket stallet jag ska flytta till har) så ska jag ge 24 kg om ts är på 50% eftersom han får 12 kg nu?
vet inte vad ts på deras ensilage ligger på, men 50% är rätt vanligt eller? Hur får man i en häst 24 kg?

Du måste ju se på näringsvärdet per kilo torrsubbstans... Inte mängden grovfoder...

Och tänk när den ska gå på bete! Då kommer den falla ur totalt eftersom den skulle behöva smälla i sig bortåt 50-60kg gräs :eek:

För det är väl det som brukar hända med dom flesta hästar på bete eller...:angel:

Sara

Det låter inte normalt, hade jag smällt i en häst 24 kg hösilage varje dag hade den rullat fram:eek:

Givetvis inte.
Men skulle allt ensilage vara bättre rent näringsmässigt än hö då?

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund