23 årigt sto för gammalt för att få föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JosieRox
  • Startdatum Startdatum
J

JosieRox

hej!

Jag har ett 23 årigt irlänskt korsningsponny sto, som det skulle vara roligt att ta föl på (det skulle vara hennes första gång!). Frågan är nu bara; är hon för gammal ? Hon är i bra form form, pigg o glad, bra kondition och hoppar fortfarande 100 cm utan problem och har fortfarande rätt bra attityd:laugh:!

det skulle dessutom vara kul att ta föl på henne eftersom hon som ung tävlat hoppning på hög nivå och har en fantastisk hoppteknik, så det vore skoj att få fler hopp glada mini ponnyer!

Har någon med mer erfarenhet några synpunkter? De här punkterna skulle det speciellt vara kul att få svar på

- Hon är en stor C-ponny (137 mankhöjd) OM man tar föl på henne hur stor/liten borde då hingsten vara?
- Vilka problem skulle det kunna uppstå?
- Skulle fölet kunna få några problem pga gammal mamma?
- Hur stor chans är det att detta skulle lyckas!
- Skulle man kunna rida henne efter att hon varit dräktig?
- Är jag en total idiot att ens tänka tanken? :D

Glad för att svar jag får!

Sv: 23 årigt sto för gammalt för att få föl?

Jag skulle aldrig betäcka ett så gammalt sto, speciellt inte när hon aldrig fått föl innan
Chansen att hon ens blir dräktig tror jag inte är så värst jättestor heller.

Dessutom, är hon 23 nu så kommer hon ju vara 25 när fölet kommer.. och inte nog med att hon ska orka igenom en fölning, hon ska orka ta hand om fölet flera månader efteråt också :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Att är hon 23 nu, så borde hon fylla 24 detta året. En häst går dräktig i 11 månader, så ja, därmed borde hon isf vara 25 år nästa år.

Såvida inte 23-åringen blir 23 i år, men jag säger det antal år hästen är i nu, inte vad den blir om några månader :p

Då måste du ha missat nåt viktigt i hästvärlden, nämligen det att hästar blir ett år äldre varje nyår...

För övrigt, om hon nu skulle bli dräktig kan hennes stora probelm vara att producera mjölk till fölet, eftersom ston (framför allt de som inte fölat tidigare) börjar få sämre mjölkproduktion från 17 år.

Jo okej, (hehe har fått höra ungefär sånt här tidigare, hoppades bara att någon skulle säga att det går :P) Men hur fungerar det med att föra in en befruktad äggcell i ett annat sto? Gjorde inte Malin Baryard så med Flippan? vet någon hur det mera exakt fungerar? Är det något för vanliga dödliga? :D

Nej, jag har inte missat någonting.

Jag har en valack som nu är 18 år. Han blir 19 i juni. Men bara för att han blir 19 i juni säger inte jag att han är 19 nu. Han är fortfarande 18 år, även om 19-årsdagen närmar sig.

Jag fyller ju 25 i juni, men jag säger att jag är 24 nu.

Det är banne mig otroligt.

Så du tycker att de hästar som egentligen är 4 år ska få vara med på 3årstesten bara för att de är födda senare datum är den dagen 3-årstestet är?:confused:

Fast då gör du fel.
För alla hästar blir ett år äldre på nyårsdagen..
ettåring blir tvååring.
Femåringen blir en sexåring osv...

AM

Hästars ålder räknas alltid från årsskiftet.

Min tant som fyller 19 år 5 maj är redan 19 för mig, hennes föl som fyller ett år 22 april är en åring.

Till TS, skulle aldrig betäcka ett så pass gammalt sto som aldrig haft föl förut. Hade hon haft föl de närmaste åren och allt gått bra skulle jag funderat på det så länge hon är fräsch och mår bra, men som det är med ditt sto skulle jag aldrig chansa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar