21 klara av hoppträning ?

Sv: 21 klara av hoppträning ?

kl

Ta det lungt allihopa, varför går ni så hårt på? Man behöver ju inte gå och bli otrevlig för att man är av en annan åsikt än TS.

Det är väl inte så himla konstigt att ställa en sådan fråga? Ponnyn är gammal och vet. har sagt till ts att det bara var att rida normalt, har man då inte så mkt erfarenhet av böjprov/ledinflammationer etc. så litar man väl på veterinären? Det är väl inte så enkelt att veta att det måste vara något för att hästen visar en lätt reaktion efter böjprov. Varför dumförklara ts totalt sådär?? Hur lätt är det om man inte är insatt? Veterinären ska ju trots allt finnas där för oss som inte har dessa kunskaper. (Tyvärr kan man lita på långt ifrån alla veterinärer..)

Ts;
Förövrigt håller jag med resten här om att man ska gå till utredning om en häst visar reaktion på böjprov, för då kan det vara något som ligger och gror. Man kan göra en uppföljning efter ett par veckor om man tror att det var pga dagsformen. Är det kvar efter 2 veckor är det definitivt dags för utredning.

Så om jag vore dig skulle jag åka till vet. och besikta hästen igen med böjprov, för att se om problemet är borta. Är det borta så är det bara att köra på, men är det kvar så borde det utredas och inte skyllas på av åldern.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Lite mer en ett halvår sedan :) Veterinär besiktning...

Men vänta nu, veterinärbesiktning? En sån basic koll man gör vid köp?

Gör en uppföljning och kolla varifrån hältan/markeringen kommer och så kan du ju utgå därifrån och se vad dessa säger? Det är ju inte säkert att det visar något idag och då är det ju bara att tuta och köra.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

En gammal häst behöver röra på sig regelbundet för att må bra. Att börja behandla och spruta leder på en sådan häst behöver inte alltid vara positivt, inte heller ge en lång vila. En så gammal häst kan ha någon reaktion på böjprov men ändå fungera som ridhäst, men det beror ju också på orsaken till reaktionen samt att man är uppmärksam på om hästen blir ovillig till något.

Jag kan förstå att veterinären rekommenderade lättare ridning och kanske lite hoppning. Men med lite hoppning menas nog inte hoppträning 1gång/vecka tyvärr.

Ring och prata med din veterinär och hör vad hon säger. Du kan ju göra en ny koll och ta reda på om det fortfarande är samma reaktion och vad som i så fall är orsaken, samt hur mycket du kan rida :)
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Tack alla nu i sista fliken ( nr 3 ) ni förklarar ju så man förstår :) ska tillkalla vetrinär och se vad hon/han segar :D (a)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
S
Hästmänniskan För några års sedan så hade jag en foderhäst med toppen stam inom hoppning hemma. Jag skulle ha hästen hemma i 1 år och sen fick jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 576
Senast: Judelaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp