21 klara av hoppträning ?

Sv: 21 klara av hoppträning ?

0,7 på böjprov är inte så bara... 0,1 då kanske man hade kunnat diskutera saker åtminstone, men inte vid 0,7
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Börjar mer o mer tro på troll..

Så jag slutar mata..........

Skulle inte ts vara det hoppas jag innerligt att förnuftet är fångat för ponnyns skull.....
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

enligt vetrinären skulle det inte alls vara något problem med att böja en 21 åring tror jag ska lyssna på henne.. hon var endå utbildad...
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Så hästen besiktigades för ett halvår sedan och var då 0,7 halt på ett framben. Vad gjordes efter det? Gjorde man någon uppföljning? Har veterinären kollat hästen sen dess?

Du får ursäkta att jag kommer in här som någon moraltant men jag finner det lite märkligt (och beklämmande) om man, trots att man upptäckt hälta uppenbarligen låtit hästen gå i ett halvår utan att ens göra uppföljning med veterinär. Vet man ens vad orsaken till hältan är? En markering på böjbrov kan bero på allt från att den för dagen var stel, kanske snubblat i hagen, till att det finns fysiska defekter och skador på hästens ben. Om det handlar om det senare alternativet kan det dessutom ha förvärrats avsevärt under denna tiden. Hästen kanske inte är 0,7 halt längre utan kanske 1,2 eller tom mer. En hälta är inte alltid lätt att se med blotta ögat och hästar gör allt för att dölja att dem har ont, det ligger i deras natur att dölja skada och sjukdom.

Om det nu var ett halvår sen hästen kollades tycker jag det är hög tid att låta en veterinär titta på den igen och se om hältan finns kvar.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Lite mer en ett halvår sedan :) Veterinär besiktning...

Precis som iNHALE säger i sitt inlägg är det läge att kolla upp hästen om hältan finns kvar och i så fall kontrollera VAD som orsakar hältan INNAN man utsätter hästen för större belastning såsom hoppning.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Halt endast påBÖJPROVETvetrinär sa att det var för ålder enligt henne skulle det inte kunna bli sämre men beträ med något typ av stallbandage vad var det HJÄLP!!! och enligt henne är det otroligt få 21 åringar som går igenom på böjprovet prova böja era 21 åringar ska vi se om dom går igenom :mad: :mad::mad:
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Precis!!!

Skillnaden är vad VI väljer att följa upp resultatet med, men
framförallt väljer VI att inte hoppa hästen.

Så som svar på din fråga i ursprungsinlägget:

Nej
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Vår 20-åring med en påfrestande karriär i bagaget gick klockrent genom böjprov.

Självklart ska hästen utredas innan den används. VARFÖR är den halt på böjprov? Att skylla på ålder känns inte relevant. Alla ojämna reaktioner bidrar ju till att hästen snedbelastar sig, det vill väl ingen ansvarskännande ryttare/ägare? Ska man prata ekonomi är det ju väldigt drygt med en sned häst - kiropraktor, massör, veterinärbehandlingar. Bara för att man vill rida och träna trots att hästen inte egentligen pallar det.

Nä, utred hästen, ta reda på varför den är ojämn och fatta därefter beslut om hur träningen ska läggas upp.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Halt endast påBÖJPROVETvetrinär sa att det var för ålder enligt henne skulle det inte kunna bli sämre men beträ med något typ av stallbandage vad var det HJÄLP!!! och enligt henne är det otroligt få 21 åringar som går igenom på böjprovet prova böja era 21 åringar ska vi se om dom går igenom :mad: :mad::mad:

Back on track kanske hon menade?
Hur som helst vet man inte vad hältan orsakats av, att den bara är halt på ett framben visar ju att något är fel just där och inte att hästen är allmänt "ofräsch" för att den är lite till åren.
Om du verkligen vill hoppa hästen så åk in till klinik för en riktig utredning för att kolla hur läget ser ut idag. Om allt är bra så kan du börja hoppa men annars skulle jag aldrig ta den risken att förvärra en skada och rida på en häst som har ont, som många sagt så döljer oftast hästar smärta så gott det går eftersom de är flyktdjur och en uppenbar hälta kan betyda döden eftersom rovdjur riktar in sig på skadade byten.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Hm våran då vid tillfället 23 åring med en tävlingskarrär bakom sig i både hopp och dressyr klarar böjprov och hon ska snart kollas igen vid en vanlig hälsokoll. Ta hand om hästen och kolla den igen hos annan veterinär då det är mer än anmärkningsvärt att ingen uppföljning gjordes....:crazy:
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Halt endast påBÖJPROVETvetrinär sa att det var för ålder enligt henne skulle det inte kunna bli sämre men beträ med något typ av stallbandage vad var det HJÄLP!!! och enligt henne är det otroligt få 21 åringar som går igenom på böjprovet prova böja era 21 åringar ska vi se om dom går igenom :mad: :mad::mad:

Jag har en gång diskuterat detta med en veterinär ang gamla hästar. Hon sa att om en äldre häst är lite jämnhalt på alla 4 efter böjprov (och hon menade LITE) så kan man anta att det beror på stelhet i lederna pga ålder. Men om det är inget på 3 ben och hälta på ett ben, då är det ett problem med det benet som ju bevisligen inte finns i de övriga 3 och då ska det benet utredas.

Och jag förstår inte utifrån det hur en utbildad veterinär skulle bara säga "det beror på åldern". Är en häst halt på ett ben ska den utredas och en diagnos ställas.

Som svar på din fråga i ditt första inlägg: NEJ.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

*KL på mig själv*

TS: är detta samma ponny som du skriver om i en annan tråd? Den som du "inte känner igen på banan sen i somras" och som ska få nyponpulver för lederna? :eek:

Då blir jag upprörd.

Sluta hoppa hästen genast och ta ut veterinär!
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Tag det lungt det är många son ger jäätäessä nyppulver inte för ATT JAG ska Hoppa med hän uttan för ATT der är bra :)
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Jag är snart 21 år, går på 2 ben & har reumatism! Hoppar jag höjdhopp? Nä. Hade jag utsatt min 4benta vän som uppenbarligen har ont för de? NEJ.

Tänk dig för. Du kanske får behålla din snälla gamla ponny i 10 år till om du behandlar honom rätt. Är de värt att låta honom få ont pga du vill flänga runt & hoppa hinder? Finns de ingen ridskola i närheten eller något där du kan få hoppa samt lära dig lite sjuhelsikes hästvett.

Ursäkta uttrycket med d#¤*a ponnyunge! Har du inga hästvettiga föräldrar åtminstone?
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Tag det lungt det är många son ger jäätäessä nyppulver inte för ATT JAG ska Hoppa med hän uttan för ATT der är bra :)

Det är även BRA att KOLLA UPP gamla hästar med hältor.
På KLINIK och kanske göra röntgen och UTREDA VARFÖR hästen visar hälta på ETT av fyra ben.

Att den var lite halt på böjprov för ett halvår sen betyder inte att hältan har stannat så, eller att den är bra.

Mest sannolikt är att den FÖRVÄRRAS.

far till en veterinärklinik som kan utreda och ev. röntga.

Och NEJ hästen bör inte hopptränas förrän den är kollad av veterinär IGEN och fått klartecken.

Förstår du?
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

*kl*

Är det denna ponny du tänker dig att tävla på? I din tråd inne på hoppnings-forumet frågar du ju hur tävlingarna går till och hur höga de olika klasserna är.

Och är din häst redan halt så tycker jag att du ska glömma de planerna.

Skaffa i så fall hellre en yngre ponny som går igenom böjprov och klarar av dina krav.

Jag har själv en äldre häst (22 år) och man får liksom ta det på deras nivå. :) Vi vill ju ha henne med oss frisk och kry i många år till. :love:
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Nee det är inte han jag tänkt tävla.. :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
S
Hästmänniskan För några års sedan så hade jag en foderhäst med toppen stam inom hoppning hemma. Jag skulle ha hästen hemma i 1 år och sen fick jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 576
Senast: Judelaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp