21 klara av hoppträning ?

H

Hoppsijen

Jag undra om min 21 åriga maxade D-ponny conemara klarar hopp-träning en gång i veckan med en 12 åring som väger 38 kilo, han har en grad på vänster elr så var det höger fram? Altså inte så högt karnse max 75 80 cm ?? :rofl::bump:
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Nej, den har problem med nåt av frambenen och visar uppenbart att den har ont (räcker med lätt markering för det och din har 1 grad).
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

om ponnyn är halt ska den väl endå inte ens ridas på överhuvudtaget
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Det kanske är bättre att fråga behandlande veterinär om det, för i och med att du pratar om hältgrader lär det väl finnas en veterinär i bilden som utrett skadan?
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Skulle du vilja hoppa hinder på ett ben? Med eller utan extra belastning?
Om svaret är nej så bör du tänka likadant ang. hästen, som inte kan använda alla 4 benen och dessutom måste kompensera upp det onda benet med de andra 3.

Jag tycker det är tillräckligt illa att den rids.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Nej, en häst med hälta ska inte ridas över huvud taget och definitivt inte hopptränas! Håller med förgående.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Att den är 21 år är inte problemet. Problemet är att den är halt 1 grad på ngt ben. Är den halt efter böjprov och du har kollat upp varför den är halt? Då kan det ju vara så att när den blivit bra igen så kan den ju tränas för att sedan gå med i hoppträning. men just nu NEJ ingen hoppträning för ponnyn.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Självklart ska hästen inte hoppas om den är halt! Det är inte åldern i sig som avgör. En 21-årig ponny kan annars mycket väl vara med på lättare hoppträningar så länge den är hel och fräsch.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Enligt vetrinär så var det knappt en grad på något av frambenen tror det var typ 0,6 / 0,7 ( halt ) på böjprovet hon rekomenderade vanlig ridning och lät hopp träning ?? hon pratade om typ något bandage som typ mjuknde upp musklerna vad var det tror ni?? Men sen har jag hört andra sega precis som ni säger " ingen hopp träning " har då blivit osäker på om han skulle klara en gång i veckan varanan vecka lätt hopp träning ??? :bump:
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Ingenting märks av när jag hoppat själv på bannan hemma uppe i stallet??
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Återigen, skulle du tycka det var kul att tvingas hoppa runt med ont i benet?
Jag tycker du ska lägga ner alla tankar på hoppning, och låta en annan vet. undersöka hästen ordentligt.

Hästar är flyktdjur och visar oftast ingen smärta förän det är riktigt illa.
 
Senast ändrad:
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Jag hade inte hoppat en häst som är halt. Om vet säger OK så visst kan man rida väldigt lätt, men någon 80-90 cm hoppning hade jag inte tränat, ens en gång i veckan. När en häst hoppar landar den ju på frambenen och ju högre hindret är desto mer påfrestning blir det på benen, inget jag hade utsatt en häst för om den visar så pass mycket hälta som 0,7.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Vilken anledning finns överhuvudtaget att belasta hästen mer än nödvändigt när den nu visat att den har ett obehag/smärta i ett framben??? Finns inte på min världskarta att jag skulle utsätta någon av mina hästar för det.
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

21 årig ponny
halt/öm
"bara 70-80 cm"

Lägg av!?:crazy:

Skulle du vilja ta en runda själv om du har ont? Jag blir lite arg.
Troll?

Skärp dej! TÄNK!
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

"FÖRLÅT" sorry ursäkta man måste väl endå få fråga -.-" utan att folk ska tycka man är "galen"

Jag vet inte vad jag ska tro på han fick liksom bara 0,7 halt i böjprovet men han haltar inte märks inte när jag hoppar han på bannan själv trycker och klämer han skriker inte lyfter inte på hoven eller nåting enligt vetrinären är det okej att hoppa någon gång gång i månaden ca 3 gånger :rofl:
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Sällan jag är otrevlig på buke. Men hela tråden retar mej. Jag skulle aldrig utsätta någon levande varelse för träning när den har ont. Handlar lite om att tänka till.
Åter, skulle DU vilja göra samma träningspass med ömhet i ett ben?
 
Senast ändrad:
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Men tänk, svaret på dina frågor är ju uppenbart! En halt häst ska INTE ridas och definitivt INTE hoppas! En häst som reagerar på börjprovet har uppenbarligen ont!!
 
Sv: 21 klara av hoppträning ?

Men alltså va?

Varför har vet kollat på honom från början? Böjprov? (vilket inte alla rekommenderar på äldre hästar)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
S
Hästmänniskan För några års sedan så hade jag en foderhäst med toppen stam inom hoppning hemma. Jag skulle ha hästen hemma i 1 år och sen fick jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 576
Senast: Judelaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp