2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Andra dagen med Lifesum, är fortfarande sur på min telefon, måste logga på plattan. Igår klarade jag precis kalorimålet, var lite stressad på eftermiddagen när jag var hungrig och inte kände mig säker på om kalorierna som var kvar till middagen skulle räcka till att få mig nöjd. Var lite frestad att ge upp. Idag känns det bättre, jag äter mellanmål nu och har 600 kcal kvar till middagen, det blir wok på lax, broccoli och spenat, tror jag.

Sant, men om man håller sig till tallriksmodellen och undviker gräddiga och ostiga såser och gratänger, samt ger sjutton att ta av bröd och feta röror så blir det sällan helt åt skogen.
nä precis man får tänka sig för, problemet är ju att jag inte vet vad jag skall skriva in i appen för kalorier eftersom jag inte har någon som helst aning om ingredienserna. Men jag drog bara till med något nu :D

I synnerhet om du just ätit snabba kolhydrater kan du få ett blodsockerfall efter maten. Då blir du sötsugen för att snabbt få upp blodsockret igen.

Men snabba kolhydrater brukar jag inte äta till middag. Tycker att jag (oftast) äter ganska nyttigt. Grönsakssoppor med något proteinrikt i, typ räkor. Eller grönsaksgryta med grovt bröd och halloumi, grillade rotfrukter med lite tzatziki och kanske en bit kyckling. Inte direkt mycket snabba kolhydrater., Jag blir vrålmätt på rätt lite kalorier (MYCKET grönsaker). OCH sötsugen!!! :crazy:

Andra dagen med Lifesum, är fortfarande sur på min telefon, måste logga på plattan. Igår klarade jag precis kalorimålet, var lite stressad på eftermiddagen när jag var hungrig och inte kände mig säker på om kalorierna som var kvar till middagen skulle räcka till att få mig nöjd. Var lite frestad att ge upp. Idag känns det bättre, jag äter mellanmål nu och har 600 kcal kvar till middagen, det blir wok på lax, broccoli och spenat, tror jag.

Och tar du en rask promenad på en halvtimme har du ÄNNU fler roliga kalorier att äta till middag. :) (så brukar i alla fall jag lura mig själv att motionera lite extra)

"Alla andra" och när man läser om det, verkar drabbas av sötsug när de är hungriga. Så grejen är att hålla blodsockerhalten jämn. Men för mig fungerar det tvärtom. Så länge jag gör annat (läs skriver eller springer) så känner jag varken av hunger eller sötsug. Däremot EFTER middagen - då jag är jättemätt - DÅ kommer sötsuget OCH den glupande aptiten. :crazy: Så kunde jag bara gå och lägga mig och somna direkt efter maten skulle jag vara slimmad som en vinthund. VARFÖR blir jag mer sugen när jag är mätt än när jag är hungrig???
Exakt samma här.:crazy:

Men snabba kolhydrater brukar jag inte äta till middag. Tycker att jag (oftast) äter ganska nyttigt. Grönsakssoppor med något proteinrikt i, typ räkor. Eller grönsaksgryta med grovt bröd och halloumi, grillade rotfrukter med lite tzatziki och kanske en bit kyckling. Inte direkt mycket snabba kolhydrater., Jag blir vrålmätt på rätt lite kalorier (MYCKET grönsaker). OCH sötsugen!!! :crazy:
Enligt hemmets diabetiker betyder det att du är insulinkänslig, vilket i princip är bra. Du äter, insulin kickar igång och du svarar med sötsug. Det är väl hemligheten bakom desserter. Men ge det en halvtimme så bör det gå över.

(Sen hjälper det nog inte om det går 12 timmar mellan måltiderna.)

nä precis man får tänka sig för, problemet är ju att jag inte vet vad jag skall skriva in i appen för kalorier eftersom jag inte har någon som helst aning om ingredienserna. Men jag drog bara till med något nu :D

Man lär sig att uppskatta kaloriantalet efter ett tag, när man har räknat på saker som man lagat hemma. Och det är faktiskt ingen katastrof om man råkar gissa fel på ett par hundra kalorier på en måltid någon gång ibland.

Och tar du en rask promenad på en halvtimme har du ÄNNU fler roliga kalorier att äta till middag. :) (så brukar i alla fall jag lura mig själv att motionera lite extra)

Samma här, men idag blir det ingen promenad. Jag har en tå som varit infekterad och som behöver yttelrigare lite konvalescens.

Jag skulle lyxa till det med FYRA ägg till middag för att ridningen gick så bra, och så blev som LÖSKOKTA! :arghh: :wtf: :cry:
Jag hatar rinnig gula, tycker smaken bli fruktansvärd. Så nu har jag slösat mina sista kalorier på äckelpäckel :down:

Enligt hemmets diabetiker betyder det att du är insulinkänslig, vilket i princip är bra. Du äter, insulin kickar igång och du svarar med sötsug. Det är väl hemligheten bakom desserter. Men ge det en halvtimme så bör det gå över.

(Sen hjälper det nog inte om det går 12 timmar mellan måltiderna.)

Okej, det var ju spännande att få reda på. Försökte googla men är tydligen trög ... men insulinkänsligheten verkar öka om man minskar sitt intag av kolhydrater. Så att jag blir så hysteriskt sugen precis efter en god middag kan bero på att jag redan minskat rätt mycket på kolhydraterna?

Jag tycker att det funkar rätt bra att "lura" kroppen i det läget genom att äta en apelsin - då har den fått något sött i alla fall. Kan du fråga hemmets diabetiker om det är rätt eller fel väg att gå. (min karaktär är verkligen inte vad den borde vara) En halvtimme kan jag stå emot, men glupskheten bara ökar och ökar. Och eftersom jag gärna sitter uppe sent och jobbar så blir det en lååång plåga innan jag somnar och det är inte alltid jag klarar det.

Faktiskt. Men det tog bort allt sockersug iaf! (och typ livglädjen) Du kanske också skulle testa att äta ett löskokt ägg när det slår till ;)

Löskokt ägg är verkligen inte vad man är sugen på när sötsuget slår till ... Det där med "typ livsglädjen" var jävligt kul btw ... :rofl: Ja inte för dig förstås ...

- 0,8kg sen i söndags! Tänker dock inte skriva in det, då det inte räknas för det är inte måndag. Och förmodligen bara vätska. Men ändå!

Jag går ner typ -0,3 kg i veckan nu när jag äter 1500 kcal. Tycker det är så segt! Men då äter jag upp mina kalorierna jag går promenader (typ 150 kcal som mest). Och jag är väldigt stillasittande förutom promenaderna, så inte konstigt att jag behöver mindre kalorier just nu. Kanske borde sluta med att äta upp extrakalorierna för att öka på viktnedgången lite... Men så tråkigt :p

Okej, det var ju spännande att få reda på. Försökte googla men är tydligen trög ... men insulinkänsligheten verkar öka om man minskar sitt intag av kolhydrater. Så att jag blir så hysteriskt sugen precis efter en god middag kan bero på att jag redan minskat rätt mycket på kolhydraterna?

Jag tycker att det funkar rätt bra att "lura" kroppen i det läget genom att äta en apelsin - då har den fått något sött i alla fall. Kan du fråga hemmets diabetiker om det är rätt eller fel väg att gå. (min karaktär är verkligen inte vad den borde vara) En halvtimme kan jag stå emot, men glupskheten bara ökar och ökar. Och eftersom jag gärna sitter uppe sent och jobbar så blir det en lååång plåga innan jag somnar och det är inte alltid jag klarar det.

Känner så igen mig! Apelsin är det enda som funkar för mig just nu också. Jordgubbar på sommaren!

+0.1 kg denna vecka. Glad att det inte var mer. Jag måste sluta äta onyttigheter!! Fattar inte att det ska vara så jäkla svårt. :arghh:

Jag fick känna mig smal idag. Mina nya arbetskläder är i storlek S och de är för stora :D Fördelen (och nackdelen) med att jobba i en mansdominerad bransch.

I övrigt går det upp och ner. Minskat till 66,4 kg igen, men förmodligen mest vätska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 539
Kropp & Själ Jsg tappar mitt hår. Troligen viktnedgång som är anledningen. Finns det något att göra åt det för att bromsa lite? Det syns inte så jag...
Svar
10
· Visningar
376
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
190
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama