2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gick inget vidare med gym idag, det händer ibland (en gång i månaden kanske) att jag blir så illamående när jag är där och börjar träna att jag måste sluta och gå hem annars spyr jag typ. Vet inte vad det beror på men jag fick åka hem efter crosstrainern som jag körde 10 minuter på. :/ synd! Jag har i alla fall installerat appen lifesum idag så jag kan hålla lite koll på om jag håller kcal intaget om dagarna, och det har gått bra idag har fortfarande en måltid kvar jag kan äta.

Startvikt: 27/2 67,5kg
Mål: 61 kg (slutet på juni eller början på juli)

Vet att man inte skall väga sig varje dag för det är ju bara löjligt då man flukturerar i vikt från dag till dag beroende på massa saker, men jag väger mig åtminstone alltid innan jag hunnit äta något den dagen. Jag blev glad över siffrorna idag i alla fall :D

28/2 66,8kg

Nu så.

Startvikt 1/3-17 68.6kg
Målvikt 53.4kg

Den specifika vikten är ett resultat av min GBP, dvs målet då var att halvera ursprungsvikten och jag hann nästan innan Viktor fastnade i magen.

Vägde ca 75kg när vattnet gick 17/2 så de första kilona har ju ramlat av snällt. Viktor vägde 2.4kg så det mesta jag tappat är ju vid förlossningen men något kilo bör vara amning. Den fungerar finfint för V som går upp i vikt så jag hoppas den fungerar lika fint åt andra hållet för mig :angel:

I övrigt så är metoden att välja rätt mat i rätt mängder. Mängderna är hyfsat lätta att reglera tack vare GBP men kan äta mer nu än innan graviditeten däremot har jag återigen tappat hungerkänslor och det är både bra och dåligt. Bra för att suget följde med, dåligt för att när jag väl äter äter jag för fort (eftersom jag ju var hungrig...) och då kan det bli lite för mycket och så mår jag dåligt...

Ska försöka att alltid peta i mig något när V sover efter amning (vilket han än så länge gör) så bör det bli varannan till var tredje timme.

Sedan när musen läkt så ska jag dels börja promenera med V och dels börja sätta igång ponnyerna som är lika ur form som jag. Det är tur att våren kommit med ljuset eftersom jag inte är säker på att jag vill promenera ponnyer med V i sjal. Får se.

Så, amma, mat och motion :D

Har ingen fast tidsplan, det stressar bara. Men hoppas komma i tävlingskläderba till antingen juni eller senast augusti, är i princip inga tävlingar i juli (dressyr).

Jag gav mig själv frikort för allt igår. Jag skulle ju äta semla, men så sålde bageriet även praliner, så jag köpte en av varje sort (sju stycken). Sen åt jag en liten påse delikatesschips på puben. Sen när jag kom hem gick vi till Ica, och då tänkte köpa något mer - men kände att det räckte. Jag är väldigt nöjd med det faktiskt, kanske har jag lärt mig något på mina 53 nomnomfria dagar.

Jag är rätt nöjd över att inte ha fallit för semlefrestelsen som var igår! Jag gjorde en egen efterrätt av banan, ägg och kakao istället och hade inget sockersug alls faktiskt.

Samma vikt som sist och jag är faktiskt väldigt glad över att vara viktstabil! Sen jag fick barn har det pendlat upp och ner 2-3 kg stup i ett och jag har tyckt det varit lite jobbigt. Men nu verkar jag ha funnit ett sätt där jag ligger stabilt men samtidigt formar sig kroppen trots att vikten är den samma :up: Och jag anstränger mig inte såå mycket faktiskt utan att lärt mig hur jag funkar mat- och träningsmässigt tydligen.

Gällande måtten har jag minskat 0,5 cm runt rumpan sen sist annars samma mått :)

Gjorde den där kroppsfettsuträkningen som det tipsades om i tråden tidigare och jag ligger på 28,5 % ca, alltså medelmåttig. Exempelbilderna stämmer bra med hur jag ser ut också så den verkar rimlig :)

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66.9kg

Jag slutade med en medicin som har viktuppgång som biverkan (tack vare att aptiten ökar) för en vecka sedan. Och jag märker helt klart att aptiten har blivit mindre. Men jag har också rätt jobbiga utsättningssymptom i form av influensaliknande symptom, och illamående och magvärk så det har inte gått att gymma den här veckan. Just nu på morgonen känner jag mig dock lite bättre så vi får se om jag kanske faktiskt tar mig till gymmet idag. Vikten flukturerar lite som ni ser ( inte så konstigt med tanke på att jag väger mig för ofta), men på det stora hela tror jag den går åt rätt håll i alla fall om man utgår från startvikten.

Mitt nya jobb är värsta dieten! Hinner/kan/vill inte äta på dagarna (sitter i bil mellan jobb)och går massor i besvärlig terräng.
Att vara kabelutsättare kommer nog vara positivt för vikt och kondition!

Tänkte ta tag i både kondition och lite extra magpluffs nu när vintern börjar smälta bort och det blir möjligt att ta ordentliga promenader utan att halka omkull eller snubbla runt pga oskottade gångvägar. Har som mål att promenera minst 30 minuter om dagen utöver vardagsmotionen. Nya gympaskor står högst upp på inköpslistan nu så fort det blir barmark ute.

Har beställt hem några färdiga shakes och pulver som kom i torsdags och tänkte försöka hålla mig till sådana mål från och med nu, men att äta antingen en riktig lunch eller middag beroende på hur vardagen ser ut. Lär dock byta ut "frukostpulvret/shaken" och "mellisshaken" till kvarg eller yoghurt ibland för lite variation (och för att jag har sånt i kylen som behöver ätas upp haha). Enligt mina beräkningar så ska det räcka i ca två veckor och förhoppningsvis är det en lagom kickstart för att se lite resultat och för att komma igång och sedan röra på mig mer desto bättre underlag det blir ute. Har inget mål på att gå ner X antal kilo, utan vill mest känna mig lite slankare och tightare i kroppen efter en vinter med lite väl mycket fikamys och mindre rörelse :) Har ett par gamla favoritjeans som är lite för tighta för tillfället så jag tänker att de får agera måttstock.

Japp, då har jag skrivit in mig här alltså. Provade faktiskt att ladda ner Lifesum efter att ha läst här, kan ju vara kul med en liten överblick, speciellt framöver när jag ätit upp mina shakes så jag håller bra nivå på det vanliga ätandet. Har dock inga större förväntningar på att jag kommer komma ihåg att lägga in allt där, men man kan ju alltid försöka.

Så.

Nu har jag bestämt mig för att hoppa av mina 100 sockerfria dagar och börja med lördagsgodis, under förutsättningen att det är måttliga mängder och efter kl 18.

Jag har också (peppar peppar) blivit av med det förkylningsvirus som plågat mig av och till sedan december, så på måndag är det dags att börja räkna kalorier och öka motionen.

Efter magsjukan i början i veckan så har jag repat mig. Åt två semlor på jobbet :o men annars har jag varit rätt duktig. Jag väger mig inte så ofta så jag vet inte om det hänt något med vikten men jag kunde i veckan börja använda ett skärp som var 10 cm för kort när jag köpte det. :)

Tränade drygt en timme idag och planen är att träna minst en timme imorgon med reservationen för att det tydligen ska komma två dm snö och då vet jag inte om jag ens kommer ut. :mad:

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg

Det här går ju bra..lite för bra kanske. Imorgon har det gått en vecka sedan jag började och jag har gått ner 1.2kg. Tycker ni det går för fort? Jag har ju dock följt lifesum appens rekomendation med kcal. Sen vet man ju inte om jag tillfälligt vägde mer första vägdagen ( inte gått på toa etc. )

@_FiA_ 1,2 första veckan är inte ovanligt. När du drar ner på ätandet drar du även ned på kolhydrater. Kolhydrater binder vätska så när du minskar intaget av dem släpper vätskan ---> stor viktnedgång.

Vad duktiga ni är som kämpar på! Det peppar! (även fast jag ligger och äter godis i sängen just nu..)

Som @FrauleinLeo (var det väl?) skrev i början av året så har jag en tendens att göra en presentation i vikttrådarna och sen inget mer.. Så jag gör ingen presentation, och säger inget som jag ska göra heller. Men jag skulle vilja kunna slänga mina ridstövlar igen! :D Och må bättre. Är sockerberoende och skulle vilja bryta det.
Så vi får se om jag återkommer, men nu har jag idag gjort ett första inlägg :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 539
Kropp & Själ Jsg tappar mitt hår. Troligen viktnedgång som är anledningen. Finns det något att göra åt det för att bromsa lite? Det syns inte så jag...
Svar
10
· Visningar
376
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
190
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama