2004 - dåligt brunstår?

Zuzzi

Trådstartare
En bekant till mig har ett sto som normalt blir jättelätt brunstig och då är det rejält! Men 2004 när hon skulle betäckas så blev hon inte brunstig, hon åkte iväg till hingsthållaren och stod där jättelänge och fick hälsa på 2 hingstar men hon blev aldrig brunstig. Vissa ston på det stuteriet blev brunstiga, betäcktes och åkte hem medans flera ston stod kvar och visade inga tecken alls tills dom fick en hormon(?)spruta och då blev dom tokbrunstiga (i juli/augusti).

hon fick även höra att det var fler i Sverige som har haft problem med ston som inte ens hade visat tecken på att brunsta alls.

Skulle vara intressant å veta om det finns några fler som hade samma "problem" med sina ston?

Nu är iallafall lilla damen dräktig och fölet beräknas komma ut vid midsommar nångång :love:
en sv.ridponny blir det :)

Sv: 2004 - dåligt brunstår?

Det var många ston som hade problem med brunster förra året. Här var det kallt och regnit så det var många som hade dåliga brunster.

Mitt sto hade också problem med brunsten. Först var hon tokbrunstig i två veckor i skiftet mars/april, och sen visade hon bara brunst en dag innan sista veckan i maj då allt äntligen kom igång!

Mitt sto är det inga problem med, hon brunstar glatt var 3:e vecka hela våren :crazy: fast hon var mindre tydlig förra året, när jag tänker efter. Men brunsta det gjorde hon allt.

Trots att brunsterna var knepiga verkade de vara normala i övrigt, stona tog sig lätt (bägge mina ston blev tex dräktiga på första brunsten).

Mitt sto brunstade 2 (!) ggr i fjol, en gång i juni, en i juli. Blev inte dräktig.

Mina var minst sagt knepiga ifjor, mina tävlingsston brukar brunsta i stort sett året runt (om än svagt på vintern) vid jultid 2003 fick vi hem hingsten och då tog det inte lång tid innan damerna kladdade hej vilt i stallgången (fasade för hur jobbiga de skulle vara med brunster med egen hingst i stallet) brunstade både ofta och rejält under jan-april för att sedan lägga av helt, inte en enda brunst på hela sommaren - hösten ??? Nu i november hade den ena en rejäl "vårbrunst" för att sedan inte ha brunstat igen, just denna dam brukar ha en sådan rejäl vårbrunst i slutet på mars vart år (lite roligt med tanke på att hon är född den 23 februari själv vilket hade gjort om man betäckte på den så hade hon själv fått föl då ungefär, vi disskuterade just här hemma hur ofta det var att människor får barn ofta i samband med sina egna födelsedagar, har många sådana exempel i släkten) Men i år har den som sagt uteblivet, blir minst sagt lurig på dessa damer som friskt brukar flörta med karlarna och stå och pinka genom staketet hela året. Visst är det lugnt och skönt att damerna inte brunstar när jag har hingsten men lite egendomligt är det dock.

Zuzzi skrev:
En bekant till mig har ett sto som normalt blir jättelätt brunstig och då är det rejält! Men 2004 när hon skulle betäckas så blev hon inte brunstig, hon åkte iväg till hingsthållaren och stod där jättelänge och fick hälsa på 2 hingstar men hon blev aldrig brunstig. Vissa ston på det stuteriet blev brunstiga, betäcktes och åkte hem medans flera ston stod kvar och visade inga tecken alls tills dom fick en hormon(?)spruta och då blev dom tokbrunstiga (i juli/augusti).

hon fick även höra att det var fler i Sverige som har haft problem med ston som inte ens hade visat tecken på att brunsta alls.

Skulle vara intressant å veta om det finns några fler som hade samma "problem" med sina ston?

Nu är iallafall lilla damen dräktig och fölet beräknas komma ut vid midsommar nångång :love:
en sv.ridponny blir det :)

Hade inga problem med mina egna ston eller betäckningsstona i fjol, tvärtom tyckte jag egentligen
Ett av bet. stona hade en cysta, därför kom hon ej i brunst. Sprutades igång eftersom vi hade kunnat vänta ännu på brunst annars. Tog sig direkt på detta...

mvh
Carina

mitt sto var också kenig, som n¨gon annan skrev, på grund av vädret, regnade ju som satan här i småland och denna hingststation hade massor av ston som fick gå där på bete eftersom de inte gick in.

min pålle gick där i över två månader, försökte spruta in henne men det hjälpte inte, tillslut brunstade hon och betäckten men det tog sig inte.. men gick in i brunst en gång till och tog sig då.

så nu är hon tjock om magen och väntar föl till midsommar hon också.

Min tjej visade jättedålig brunst i fjol. Jag körde henn till hingsten på känsla, och hon tog emot honom dan efter. (ren tur...) :banana:
Betäcktes flera gånger med naturlig betäckning, men tog sig tyvärr inte... :cry:

Det var en dålig sommar, och jag ha hört flera som hade problem med att få dom dräktiga.

Vi hade problem med båda våra ston, de tog sig inte förrän på sista försöket...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 433
Senast: Cornelia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat